Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#162 Dagje Utrecht

Al vanaf de Xenos rook ik de geur. Zoet en precies waar ik zin in had. "Eén grote graag. En een zak kruimels." Hij pakte een homp deeg, rolde er een platte bol van en smeet die op het wafelijzer. Klep dicht. Na een minuutje was het klaar. De bol was getransformeerd tot een grote bruine cirkel. Haast zonder te kijken sneed hij de cirkel horizontaal doormidden en smeerde er hete druipende stroop op uit een grote pan. Papiertje erom voor het vasthouden. "Pas op, hij is nog warrem wijffie!" Voorzichtig hapjes nemend liep ik verder over de Utrechtse zaterdagmarkt. 't Vreeburg stond vol met kramen en het was precies druk genoeg. Nadat ik een aantal kraampjes met witte leggings en nepleren jasjes was gepasseerd, had ik mijn handen weer vrij voor mijn volgende halte. Die lag een straatje verder: de dropkraam. Visjes, zoute ruiten, heksehyl, bielzen, sleuteldrop en, vooruit, een paar colaflesjes voor de afwisseling. Een half pond was wel genoeg. Ik stopte de witte puntzak in mijn tas. Hij was alleen maar dichtgevouwen, zodat ik er onder het lopen makkelijk dropjes uit kon halen. Het gaf me een heimelijk sensueel genoegen om mijn mond vol te proppen met drop en de smaak helemaal tot me door te laten dringen. Na de overige boodschappen ging ik naar Manneken Pis voor een Urbanus, volgens hun eigen woorden precies voldoende voor een goede lunch. Vlaamse friet is door het manneke een begrip geworden in dit ultieme patatgebied. Ik at de zak staande leeg en observeerde onopvallend iedereen die langsliep en jaloers naar mijn handen keek. Aan het eind van de dag liep ik naar de trein die mij weer in frietland zou afleveren. Gelukkig had ik de stroopwafelkruimels nog voor onderweg.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikarus, De lezer loopt, voelt, koopt en ruikt mee. Dat is goed gedaan. Aan het eind blijft de lezer wat eenzaam achter. Deze zin las ik een paar keer:
Weeïg, maar toch precies waar ik zin in had.
het 'maar toch' vind ik lastig plaatsen. Weeig is bedoeld als iets negatiefs en 'maar toch' als positief (?) Het is de beleving van één persoon, die beleving is volgens mij dan: Weeïg, precies waar ik zin in had.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beeldend geschreven. Ik ben zelfs plaatsvervangend misselijk van alle vettigheid die de HP op zo'n dagje allemaal naar binnen werkt. ;) Goede tips van Jan P

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed advies JanPMeijers en bedankt voor jullie reacties. Die zin ging inderdaad twee kanten op. Ik heb hem nu gewijzigd. Ik had er eerst nog Utregse spritsen aan toegevoegd maar dat werd de HP toch iets te veel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikarus, ... dank voor je reisje naar Utrecht. Het was gezellig met je op te lopen, maar zoveel snoep. Gelukkig is het een verhaaltje. Voor de volgende keer raad ik je aan om toch maar wat Utrechtse sprits te kopen; echt lekker.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De zoetigheid komt me de strot uit. Had je niet genoeg aan de wafels en de kruimels? ;) Een bruisende markt stel je hier voor. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Markt en stroopwafels: op één of andere manier lijken ze bij elkaar te horen. Ik voel me een beetje misselijk maar dat komt niet door je schrijfwijze en anekdote ;)

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Leuk verhaaltje dat qua opbouw en logica helemaal klopt. Je ziet het voor je als lezer en volgt de hoofdpersoon op zijn of haar schaamteloze tocht van smulparadijs naar smulparadijs. Wat dat betreft had de titel ‘Heimelijk genoegen’ niet misstaan. De spanningsboog had nog wel wat strakker gemogen, het verhaal kabbelt nu wat. Dat had je kunnen bereiken door de lezer meer in het complot te betrekken.