Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 162 Over zoetigheden

'Jij een?' Ik keek even opzij, schudde nee, en concentreerde me weer op de weg. 'Nou maat, ben jij nu een echte Nederlander?' Alsof we bij café Sientje naast elkaar aan de bar zaten. 'Nee,' zei ik, 'Ik ben Limburger.' 'Jezusklere, krijgen we dat weer. Eten jullie geen stroopwafels dan?' 'Nee. Wij eten vla.' Ik keek hem kort aan, met een kleine glimlach. 'Vlaai, zul je bedoelen.' 'Nee, vla. Echte Limburgers noemen het vla, geen vlaai.' In de achteruitkijkspiegel zag ik dat de Volvo die al zo'n twintig kilometer achter ons reed, rechts afsloeg. 'Nah, sorry hoor. Geen stroopwafels dus?' 'Nee. Kleffe zooi,' zei ik. 'Wist je trouwens dat stroop eigenlijk iets voor de armen was? Vroeger.' 'Het zal. Stroop is best duur.' 'Ja, nu wel,' zei ik, 'maar vroeger maakten ze dat van valfruit.' 'Valfruit?' 'Ja, appels en peren die voor de pluk op de grond waren gevallen. Gebutst met van die smerige vlekken.' 'Gadver.' Vanuit mijn ooghoeken zag ik hoe hij afkeurend naar het pakje keek dat in zijn schoot lag. 'We zijn er,' zei ik. Ik liet de Tesla geruisloos de oprit oprollen. 'Klaar?' Hij knikte en klopte op zijn linkerborst, ter hoogte van de binnenzak van zijn colbert. 'Moest dat nu?' zei ik, terwijl ik de A2 weer opreed. 'Wat?' 'Hem een stroopwafel aanbieden.' 'Iedereen heeft toch recht op een galgenmaal?' Hij lachte. 'Ja. Hij zit op zijn knieën te smeken en jij vraagt of hij nog een stroopwafel wil.' 'Geintje, man. Je moet er toch ook een beetje lol in houden. Zag je die kop van 'm toen ik dat vroeg? Het was in ene over met dat gejank.' Hij lachte weer. 'Het is ook niet professioneel,' zei ik. 'Niet professioneel?' 'Nee, hij heeft er drie minuten op zitten kauwen. In drie minuten kan een hoop gebeuren.' Ik trapte het gaspedaal wat dieper in. Hij zweeg een tijdje. 'Je hebt godverdomme gelijk, ouwe. Ik kan nog veel van je leren. Vertel je er niemand over?' 'Blijft tussen ons,' zei ik. 'Hoe heb je die stroopwafels trouwens betaald, waarvan er een nu in zijn maag zit?' (Ook stroopwafels vormen een welkome aanleiding om mijn alter ego weer op pad te sturen om een vervolg te geven aan http://schrijvenonline.org/forum/themaforums/weke… en eerdere pulp)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Niet alleen is het alweer een topverhaal maar nu ben ik nog gekker op je alter-ego dan ik al was ( zolang hij op papier blijft). De 'schat' is ook nog Limburger en ik snap als geen ander waarom hij niet van stroopwafels houdt. Dit was weer een stukje om de vingers bij af te likken. :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
jammie, vergelijkend warenonderzoekje vla en stroopwafels in een setting die ik niet helemaal snap maar desondanks overtuigend overkomt. Cora

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Nancy. Ik begin mijn alter ego ook steeds meer te snappen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Cora. Voor wat betreft de setting. Vóór de witregel: onderweg naar een afrekening. Na de witregel: op de weg terug na een afrekening. Capice? :)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een festijntje gelezen, voor mij was het helemaal 'Capice'! Over dat vla-vlaai verschil, daar heb ik nooit bij stilgestaan. Ik zou zeggen, als het maar smaakt. Dingetje: waarom niet 'Blijft tussen ons,' zei ik. 'Hoe heb je die stroopwafels trouwens betaald?' Het vervolg is al danig geimpliceerd in het galgenmaal :unibrow: Wat bij mij wringt, die Volvo. Na 20 km verwacht ik er iets van. Kan je de zin schrappen? Of wil je enkel wijzen op zijn continue alertheid? Enne, je gaat je alter-ego toch niet opzadelen met een knul van een hulpje? Dat zal hem niet goed bekomen, vrees ik.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ik heb het wel eerder gezegd. Ik ben dol op jouw alter-ego. Hij past zo mooi bij het 'droge' in jouw schrijven. Het was weer een fijn verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, marlie.
Dingetje: waarom niet 'Blijft tussen ons,' zei ik. 'Hoe heb je die stroopwafels trouwens betaald?' Het vervolg is al danig geimpliceerd in het galgenmaal :unibrow:
Misschien wel.
Wat bij mij wringt, die Volvo. Na 20 km verwacht ik er iets van. Kan je de zin schrappen? Of wil je enkel wijzen op zijn continue alertheid?
Dat laatste inderdaad :nod:

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kleeft als het ware dit verhaal, plakt vast in mijn gedachte. Een kleine on te road movie, zag t voor mij.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kleeft als het ware dit verhaal, [...]
Ja, dat kun je hebben met stroopwafels :D Leuk om te lezen dat je het voor je zag. Dank voor je reactie, maddbrug

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ... wat schrijf jij toch heerlijk. Alleen die stroopwafels. Die wafels zijn toch niet gevuld met appelstroop? Appelstroop - rinse appelstroop is wat zurig. Keukenstroop is zoeter van smaak. Enfin, het doet aan je schrijfkunst niets af. :nod:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die wafels zijn toch niet gevuld met appelstroop? Appelstroop - rinse appelstroop is wat zurig. Keukenstroop is zoeter van smaak.
Falende research :o Dat zal mijn alter ego me niet in dank afnemen :( Dank voor je reactie, Riny.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Laten we hopen dat dit verhaal niet autobiografisch is. Je dialogen zijn ijzersterk en zetten je personages goed en subtiel neer. Jammer van de spanningsboog die vanaf ‘Moet dat nu?’ ineens inzakt. Wat gebeurt daar? Wie is ‘hem’, die onterecht een stroopwafel werd aangeboden? En waar slaat dat ‘galgenmaal’ op? In een verhaal telt ieder detail. Waarom heb je gekozen voor een Tesla? Na de dialoog aan het begin van het verhaal, hadden we veel meer een oude Volvo stationwagon voor ons gezien voor deze mannen… Leuk verhaal, maar het slot is niet pakkend.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] alleen ik hou er niet van, maar dat laatste weet je al.
Ik moet bekennen dat ik dat niet wist. :) Dank voor je reactie, mw. Marie.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reactie Lineke en partner in crime, Die roept wel weer de nodige vraagtekens op. Want hoezo:
Laten we hopen dat dit verhaal niet autobiografisch is.
als ik daarna lees:
[...] Wat gebeurt daar? Wie is ‘hem’, die onterecht een stroopwafel werd aangeboden? En waar slaat dat ‘galgenmaal’ op?
Als je niet snapt wat gebeurd is - witregel - en waar het galgenmaal op slaat, lijkt het me vrij onschuldig gebabbel dat best autobiografisch mag zijn. Wie 'hem' is, doet er niet zoveel toe. Hij is uit zijn sloffen geknald.
Je dialogen zijn ijzersterk en zetten je personages goed en subtiel neer.
Nou blijkbaar niet, want jullie hadden veel meer een oude Volvo stationwagen voor je gezien voor deze mannen... :) (Neemt uiteraard niet weg dat ik denk dat de scene wellicht moeilijk te begrijpen kan zijn voor een lezer die de eerdere stukjes met mijn alter ego als hp niet kent.)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, weer een sterk stuk over je alter ego met een logisch aanvoelende dialoog. Het laatste stukje: waarvan er een nu in zijn maag zit?' zou ik weglaten.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Dos.
waarvan er een nu in zijn maag zit?' zou ik weglaten.
Ja, de lezer waarschijnlijk onderschat :o

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb het idee dat ik de clou mis :( kan mijn gebrek aan criminele ervaring zijn, maar ik meen een dreiging in de laatste zin te moeten lezen en snap niet welke :confused:

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest het twee keer lezen om te begrijpen dat het om de heen- en terugweg gaat. In eerste instantie leek het alsof er drie mensen in de auto zaten. Als je het eenmaal door hebt is het een goed verhaal met sterke dialogen en zwarte humor.