Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 162 - De ontrafelde stroopwafel

‘Je plakt, vies kind,’ zegt Waffel uitgeput tegen zijn tweelingzusje. ‘En je zuigt, dat deed je al in de moederkoek.’ Falafel wil nuffig haar neusje wegdraaien en komt terecht in een van zijn stroperige oksels niet voordat zij in het voorbijgaan een van de ruitjes heeft ingetikt. ‘Ik wil al weggaan, Waffel, op zoek gaan naar een pita.’ ‘Bitch, ik was wel je donor en jij de ontvanger. Wat kreeg ik er voor terug? Je pompte mijn bloed weg, ik kon niet meer plassen tot mijn vruchtwater wijlen was.’ ‘Dat is je aan te zien, nageboorte, je zit onder de verbrande korsten.’ Waffels ruitvormige hoofd vertrekt en zachtjes snikt hij: ‘Weet je hoe ze me noemden?’ ‘Nou?’ ‘De stuck twin. Alles heb ik je gegeven.’ ‘Het boeit me voor geen meter dat ik je heb leeggezogen. Ik wil terug naar waar ik vandaan kom. Me warmen aan de gloed van een glutenvrije pita, het liefst met een gelakte buitenkant.’ Ferm pakt Falafel haar nagelschaartje, knipt de navelstreng door en ziet Waffel verkruimelen tot een bloedeloos hoopje. ‘Had je maar geen bitch tegen me moeten zeggen,’ fluistert ze hem na. Bevrijd van zijn kleverige aanwezigheid toog Falafel naar Amsterdam waar zij belandde in een kebabbar. Daar werd zij uiteengereten door hebberige handen en tanden en voordat zij weggleed dacht zij nog even aan Waffels warmte.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kopdichten heeft mij naar de tweede pagina verstoten waar je schijnbaar niet meer wordt opgemerkt. Maar ík wil graag reacties op mijn Stroopwafeltweeling Transfusie Syndroom. Vandaar deze verheffing naar de eerste pagina. :D

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Fallafel en waffel :lol: Ja Mili wat moet ik hiervan vinden lig in een scheur van het lachen en zal later terug moeten komen om het nog eens te lezen en kijken of ik er ook nog zinnige feedback op kan geven. Jij bent overigens de derde niet autobiografische bijdrage die ik lees, heb ik de opdracht verkeerd gelezen of zijn jullie collectief ondeugend? :unibrow:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, moest dat, autobiografisch? :confused: Herken je het syndroom uit 'Jitzak'? Ik stoei hier met melodie en rijm, met dansende lettertjes. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het rafelrandje is geraakt, het is een bizar verhaal, het is in Mili stijl geschreven. Ben altijd benieuwd hoe je tot dit soort teksten komt, waar je het vandaan haalt. Hoe kom jij toch op zo'n verhaal?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik begin je bizar te waarderen, grinnik erom en denk niet na over wat jij er mee bedoelt, denk hooguit: hoe ingenieus je dimensiegrenzen negeert. Geweldig, leerzaam voor mij! Cora

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Falafel en Waffel. Origineel gevonden en op zijn Mili's uitgewerkt tot een bizar maar leuk verhaal. Origineel om de etenswaren te laten leven. Voor mijn gevoel had 'Waffel' 'Wafel' moeten heten, maar je hebt er vast een goede reden voor.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, in 'Jitzak' komt ook het Tweeling Transfusie Syndroom voor. Toen dacht ik het los te laten op een stroopwafel. Simple comme bonjour. :nod: @Cora, bizar waarderen ... Die hoorde ik nog niet. :) Ik bedoel het nodige met de tekst maar houd het maar stilletjes voor me. Ik heb je weinig te leren met het prachtige gedicht dat je schreef. @marceline, 'Waffel' heet echt 'Waffel'. Spreek het maar hardop uit. Dan hoor je dat hij bij Falafel hoort. :nod: Plus heeft 'Waffel' een grote waffel. Hartelijk dank voor de reacties.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ... ik heb er niet aan getwijfeld dat dit van jouw hand was. Er was ook geen reden om er een zoekopdracht van te maken. Met aandacht en verwondering gelezen. War haal je die ideeën vandaan.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Vies kind' een uitspraak die ik zo goed van je ken, maakte me al aan het lachen. En toen moest het verhaal nog beginnen. Een bijzondere insteek, de wafel als misbruikt uitvloeisel van moederkoek. Falafel sucks (de trut tikt expres zijn ruitje in), hij heeft helemaal gelijk. Jammer dat hij niet tegen haar is opgewassen. Ze krijgt maar mooi haar verdiende loon. Ik hoop de de hebberige tanden geel waren en stonken naar bier en nicotine.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mili, ik zal er maar geen logica in zoeken, als de mannelijke Waffel zijn vruchtwater verliest :D Ik geloof dat het schrijven - ondanks voortvloeiend uit je Jitzak - je toch wat kopzorgen moet bezorgd hebben. Ik zou (evt) een komma plaatsen en een maar /of/ echter Falafel wil nuffig haar neusje wegdraaien en komt terecht in een van zijn stroperige oksels, echter niet voordat ... Zelfs in een relatie zoals tss Waffel en Falafel, zullen er altijd wel menselijke trekjes terugkomen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echt Mili-verhaal. Falafel moet je ook niet beledigen toch!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Smullen geblazen, bedankt! Die glutenvrije pita met een gelakte buitenkant...Ik zie het voor me. En dat brengt me op een ideetje: een gelikte binnenkant (want glutenvrij is misschien zonder dat korrelige).

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Het is weer een heerlijk Mili-verhaal met de nodige onzin waar men de dubbele bodem in moet zoeken. De recensie in Sophia is toch mooi geworden, hè? Nu staat er een verhaal in over mijn liefde voor Antwerpen. Zo leuk om dit allemaal te kunnen doen. Alleen die 40 emailadressen die boekscout vraagt om een promotiemail voor Mare, het kinderboek, te kunnen sturen is een heidense klus. Het verhuizen wordt uitgesteld wegens mijn job als verpleegster/huishoudster. :lol: Kun jij me misschien een paar adressen doormailen? Ik zou je zeer dankbaar zijn. Ik heb wel meer dan 80 mensen aangeschreven, maar het resultaat is tot nu toe 30 emailadressen en de meeste komen van SOL. :nod: ( Hopelijk is dit niet te brutaal?)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Waffel noemt zijn tweelingzusje 'vies kind', dat lijkt me zachtaardig bedoeld. Even later zegt hij 'bitch' tegen haar. Dat vind ik een ferme ommezwaai in zijn benadering. Ook verwijt hij haar niets te hebben teruggekregen voor zijn donorschap - vreemd, het donorschap is immers eenrichtingsverkeer. Je geeft aan in #3 aan 'Ik stoei hier met melodie en rijm, met dansende lettertjes.' Dat gestoei gaat ten koste van de betekenis van de zinnen en de onderlinge samenhang, vind ik. Als lezer blijf ik nu achter met een niet te volgen verhaal. Het onderwerp is origineel gekozen, met een andere uitwerking komt het naar mijn idee beter tot zijn recht.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, het ligt vast aan mij, maar dit begrijp ik niet in je reactie: 'Er was ook geen reden om er een zoekopdracht van te maken.' :!: @Stella, nee hoor, geen misbruikt uitvloeisel van moederkoek c.q. de placenta wordt door de tweeling gedeeld. Falafel tikt één van de ruitjes in, hoeveel ruitjes zitten er niet op een stroopwafel? Waffel is niet tegen haar opgewassen omdat hij een tekort aan bloed kreeg. Hoe ik je wens ook begrijp, ik vermoed dat er in kebbabbars niet in het openbaar wordt gedronken. :rolleyes: @marlie, ieder van de tweeling heeft zijn eigen vruchtzak. Info van het LUMC aangaande TTS: [Soms is er echter het probleem dat de bloedstroom in de bloedvaten over de placenta voornamelijk in één richting gaat. De ene foetus (de “donor”) geeft dan steeds bloedtransfusies aan de andere foetus (de “ontvanger”) en krijgt hiervoor maar weinig terug. Bij de donor ontstaat hierdoor een tekort aan bloed, waardoor hij eerst minder en later helemaal niet meer plast en daardoor uiteindelijk geen vruchtwater meer heeft. Het vlies van zijn vruchtzak zit dan strak om hem heen en is op de echo nauwelijks nog te zien. Dit wordt ook wel een "stuck" twin genoemd.] Je voorstel van komma, maar/echter: helemaal goed maar ik heb het gevoel dat het niet echt hoeft. Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@mwMarie, denk je dat een falafel zich heden ten dage ook al gekwetst voelt? :D @Pindarots, jij merkt altijd iets opmerkelijks op. Ik vermoed dat jij van gelikte binnenkanten houdt omdat je theologe ben zoals ik eerder las. :nod: @Blavatski, absoluut. U schreef een mooie recensie in het fraaie online Sophia Magazine dat ik door u heb leren kennen. Ik zal zeker het artikel over uw geliefde Antwerpen lezen. Persoonlijk vind ik het 'verzoek' van Boekscout te ver gaan. Als schrijvers raken we m.i. in een commerciële tang. Tien e-mailadressen ontbreken nog. Is het een idee om naasten/bekenden/vrienden te vragen een tweede e-mailaccount via bijvoorbeeld Google te openen? Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, ***zucht*** een schrijver dient niet uit te leggen. De ommezwaai is omdat Falafel er vandoor gaat. Zij tikt toch een ruitje in? Donorschap als eenrichtingsverkeer gaat niet op bij TTS. Wellicht dat je hiervoor # 15 wilt zien. Stoeiend en wel is er voor mij samenhang en betekenis. Ik blijf spelen en leg me erbij neer dat ik je niet kan bereiken. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
# 15 Nee, Mili er was geen reden om een zoektocht te organiseren. Maar stel dat de redactie had gevraagd: wie is de schrijver van dit stuk. ;)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, zoals meestal bij jouw verhalen, heb ik het ook deze keer meerdere malen gelezen en jouw heel eigen stijl mogen proeven. Het TTS syndroom heb ik bij het lezen van Jitzak al uitgeplozen. Maar de echte essentie van het verhaal, daar kan ik de vinger niet op leggen. Maakt niet uit, je schrijfstijl, de dialogen en je bijzondere personages zijn voor mij al boeiend. Groet Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, als jij mij maar blijft herkennen. :nod: @Connie, apart dat je TTS al onderzocht. Ik ben ook wel zo, als ik iets niet weet, zoek ik het op. De essentie, een diepere gedachte, ik denk dat het onbegonnen werk is het te willen uitleggen. Ben blij dat ik het heb kunnen afkopen met schrijfstijl, dialogen en personages. :) Dank je!

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Dit lijkt ons geen autobiografisch verhaal zoals in de opdracht stond. Het verhaal is zeer expliciet beeldend, en dat van begin tot eind. We zien het voor ons als stripverhaal. Personages en perspectief zijn nog onduidelijk en er is geen verhaallijn te definiëren.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om van een verhaal dat als expliciet beeldend wordt ervaren vervolgens te zeggen dat je het ziet als stripverhaal. Het kan, het zal ook mogen. Wellicht ervaren stroopwafelredacteurs dat op die manier. Dat het geen autobiografisch verhaal lijkt. Zou het? Zal wel. Een autobiografisch verhaal kan in alle vormen gegoten worden. Ik volg wel de reactie van janp dat het gestoei ten koste gaat van.. Onderstaande dan weer niet.
Waffel noemt zijn tweelingzusje 'vies kind', dat lijkt me zachtaardig bedoeld. Even later zegt hij 'bitch' tegen haar. Dat vind ik een ferme ommezwaai in zijn benadering.
Want 'vies kind' komt volgens mij tien keer zo hard aan bij een kind dan 'bitch'. Vond ik er zelf nog iets van? Ja. Teveel gestoei dit keer. Soms pakt dat goed uit. Dit keer - naar mijn smaak - niet. Er wordt - naar mijn idee - een tegenstelling tussen waffel en falafel gesuggereerd die niet uit de verf komt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Lineke, bedankt voor jullie feedback! Als parodie op de overal gehanteerde bijna robotachtige opening: 'Bedankt voor je inzending!' Uiteraard is het niet autobiografisch - ik denk nog niet een syndroomstroopwafel te zijn - en of ik stripverhalen weet te schrijven, de tijd zal het leren. Qua: 'Personages en perspectief zijn nog onduidelijk en er is geen verhaallijn te definiëren.' Hiervan denk ik dat jullie het je niet hebben weten in te beelden en/of de verhaallijn wisten te zien. Dank voor jullie aandacht.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Qua: 'Personages en perspectief zijn nog onduidelijk en er is geen verhaallijn te definiëren.' Hiervan denk ik dat jullie het je niet hebben weten in te beelden en/of de verhaallijn wisten te zien.
Lineke was niet de enige. Hier zit er nog een. En ik durf er mijn kop onder te verwedden dat er meerdere zijn; ook die positief op je verhaal gereageerd hebben. Mili, je maakt hier gedachtensprongen die voor de lezer niet te volgen zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, dank voor je uitgebreide reactie. Het kan allemaal, dat wat je zegt. Ik begrijp dat ik min of meer zou moeten letten op het gestoei van me hier, alleen ben ik ongehoorzaam. Ik geloof niet dat het hier echt om kinderen gaat. Je legt als eerste de vinger op de tegenstelling tussen stroopwafel en falafel. Knap. Of ze ooit uit de verf komen? Geen idee. Fijn je te lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, merci. Om in de stijl van de door jou in de taas gegrepen kerk te blijven; mea culpa. ;) Mijn werkleven speelt me n.a.w. parten. Het is razend lastig broninformatie duidelijk te maken aan zij die er niet van weten. Naar jou luister ik, lieve aap, en zal proberen niet zo ingewikkeld te schrijven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ga er vanuit dat het over westerse en arabische cultuur gaat, maar vooral omdat het door jou geschreven is, niet omdat het verhaal voor mij te volgen is, maar ach, dat had je zelf ook al door ... wellicht begrijp ik je volgende keer weer.