Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 160 Mooi zo laten

# 160 Hij loopt alvast vooruit naar het confectiecentrum. Ze kijkt hem na vanaf de parkeerplaats. Zijn schouders hangen iets af en hij lijkt kleiner dan toen ze hem leerde kennen. Haar gedachten springen terug naar de dag waarop ze hier voor het eerst samen naartoe gingen. Als onwetende provinciaaltjes, al deed hij werelds. Haar puppy had ze meegenomen. Gedrieën liepen ze naar de ingang, waar met grote letters op de gevel stond: Honden verboden. 'Wat nu?' zei ze, 'ze kan niet in de auto blijven, het is bloedheet.' Natuurlijk bood Jaap uitkomst. Zij leerde van hem - niet voor het eerst - dat regels er zijn om mensen te dienen en niet andersom. 'Stop haar in je boodschappentas,' zei hij. Vol bravoure waren ze naar binnen gegaan en Jacky gaf geen kik. Wel worstelde ze zich telkens omhoog in de tas. Zo onopvallend mogelijk stopte zij daar dan haar hand in en deed alsof ze erin zat te rommelen, iets zocht. Ze voelt het zweet van toen weer langs haar rug naar beneden glijden. De tweede verrassing kwam toen ze nergens een trap zagen. Die bleek niet aanwezig te zijn in dit torenhoge gebouw. Er zat niets anders op dan in de lift te stappen. 'Jacky mag niet voelen dat ik bang ben,' dacht ze. 'Moet ik de tas vasthouden?' vroeg Jaap. Nee, ze wilde zelf, trouwens, met Jaap erbij lukte alles. Tranen prikken in haar ogen. Nu is zij degene die rijdt en vraagt of ze zíjn tas moet vasthouden. Jaap kan nog veel sinds het infarct, maar toch. Tussen hen in verschijnt een man. Hij duwt een transportkarretje voor zich uit met daarop een etalagepop, verpakt in doorzichtig plastic. De wieltjes piepen. Jaap kijkt achterom. Even keert de glans terug in zijn ogen, rimpeltjes verdiepen zich. 'Weet je nog?' zegt hij. Hij herinnert het zich nu dus ook. Met haar schouder duwt ze tegen hem aan. Hij wrijft zijn bovenarm, quasi bezeerd. De man van het karretje kijkt verbaasd. 'Hij denkt dat we niet goed wijs zijn,' zegt ze. 'Mooi zo laten,' zegt Jaap. 'Dat zei je toen ook.' Ze ziet Jacky zich zo weer uit de tas omhoog wurmen, het gladde linoleum, de gespreide achterpoten, de enorme plas vlak voor de voeten van een paspop. Niemand merkte iets. Ze had haar gauw weer in de tas getild. Mooi zo laten. Ja, toen volgde ze zijn adviezen nog op. Ze haakt haar arm in die van hem. Toch hebben we het nog steeds leuk samen, denkt ze.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Aah Willemina wat een verdrietig mooi geschreven verhaal en zo liefdevol. Ik smelt :thumbsup: de paspop mooi verwerkt.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina, prachtig, zoals je die relatie neerzet! Intiem en inderdaad ook wel een beetje verdrietig. De wijze les van Jaap over de regels; geweldig!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je ontroert mij, Willemina. Het gewone leven, de eenvoud van de gebeurtenissen met daarachter een mensenleven vol emoties. Prachtig!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en verdrietig verhaal. Ik heb een vraagje over de tweede alinea derde zin: Tussen hen in verschijnt een man. Hoe ziet dat eruit? Lees ik het verkeerd of zou je het anders kunnen schrijven zodat het beeld duidelijker is?

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo aandoenlijk, knap geschreven, je hebt mij ook geraakt. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, ik lees, scrollend naar beneden, over jaren van kleine liefhebbende levens die vergleden. Het is een intiem portret. ['Weet je nog?' zegt hij. Hij herinnert het zich nu dus ook.] Is het niet: zegt zij? Is hier niet een woord weggevallen? [Nee, ze wilde zelf, trouwens, ...]

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een pakkend verhaal, een leven in kleine, maar grootse woorden. Als lezer durf je de intimiteit bijna niet te verstoren. Wat Elizabeth zegt, ga ik mee. Jaap loopt al vooruit (omdat zij hem afgezet heeft maar nog moet parkeren, stel ik). Ergens na de infarct-zin zou iets moeten staan in de zin van 'met haar stevige tred loopt ze al snel naast hem mee. Ze laten elkaars arm los als een man nadert ... o.i.d. de sfeer moet er wel inblijven, daar ben jij beter in! Ik denk niet als mili, m.b.t. die 'hij'. Het zit hem in voorgaande en volgende zinnen. 'Jaap kijkt achterom. Even keert de glans terug in zijn ogen, rimpeltjes verdiepen zich. 'Weet je nog?' zegt hij. Hij herinnert het zich nu dus ook.' Jaap kijkt de man na, dan verschijnt de glans, de herinnering komt bij hem terug. En de laatste wijst erop dat ze praktisch tegelijkertijd dezelfde gedachte hadden, die ze zelf niet uitsprak. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
* Nancy - Bedankt voor je mooie reactie. Daar ben ik blij mee. * Ton - Ook jij bedankt voor je lovende woorden. Jaap lapt de regels gelukkig nog steeds aan zijn laars (schoenen) ;) * Marceline - Dat mijn verhaal je ontroert doet me goed. Dan komt het over zoals ik het bedoel. Bedankt ook voor je compliment!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en verdrietig verhaal. Ik heb een vraagje over de tweede alinea derde zin: Tussen hen in verschijnt een man. Hoe ziet dat eruit? Lees ik het verkeerd of zou je het anders kunnen schrijven zodat het beeld duidelijker is?
Elizabeth, Bedankt voor je feedback. Ik zie wat je bedoelt en verander het als volgt: Een man steekt dwars de parkeerplaats over, tussen Jaap en haar in. Hij duwt een transportkarretje voor zich uit met daarop een etalagepop, verpakt in doorzichtig plastic. De wieltjes piepen. Jaap kijkt achterom. Even keert de glans terug in zijn ogen, rimpeltjes verdiepen zich. 'Weet je nog?' zegt hij wanneer ze hem heeft ingehaald. Erg blij met je reactie!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herlas je en je aanpassing. Duidelijker in dit geval, echter, zolang ze hem niet heeft ingehaald is het voor haar quasi onmogelijk dat ze zijn rimpeltjes ziet verdiepen, of de extra glans ziet. (Mijn indruk is toch dat het verhaal vanuit haar bekeken wordt)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi geschreven, Willemina. 'Hij lijkt kleiner dan toen ze hem leerde kennen' daarmee zeg je al heel veel. Mooi ook hoe je die scene met het hondje beschrijft.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
* i-Kat - Bedankt voor je compliment. D Het doet me goed dat het verhaal je geraakt heeft. * Mili - Ik weet niet of het kleine levens waren, wel liefhebbende. ;) Hij zegt: 'weet je nog?' nadat hij achterom kijkt en het wagentje met paspop ziet. Ik heb de tekst iets aangepast. Misschien is het nu duidelijker. #9 'Nee, ze wilde zelf' is dichterlijke vrijheid. Laat ik er ook eens gebruik van maken. :D Ik vind het niet mooi/irriteren/kinderlijk wanneer ik schrijf: 'Nee, dat wilde ze zelf doen' en teveel herhaling wanneer ik schrijf: 'Nee, ze wilde zelf de tas vasthouden'. Bedankt voor je reactie en het kritisch meelezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
* Marlie - Ook jij bedankt voor je nuttige feedback en compliment. Ik heb het verhaal iets aangepast (#9) en zie dat je daar ook al op hebt gereageerd. Ik ben door omstandigheden wat laat met terug reageren. Het verhaal wordt inderdaad vanuit haar beschreven. Zij is hier de hp. Ik denk dat je op een paar meter afstand al wel kunt zien dat iemands ogen glanzen en rimpeltjes zich verdiepen. Ik ga er eens extra goed op letten. :nod: Het verhaal is onderdeel van een groter geheel en voor mij belangrijk. Het moet wel kloppen allemaal, dus ik ben blij met je kritische blik en commentaar.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
* Maddbrg - Bedankt voor je lieve woorden. Doet me echt goed. * Nyceway - Bedankt voor je complimenten. Ik ben daar erg blij mee! * Dekmantel - (Complimenten voor je mooie pseudoniem) Ook jij bedankt voor je complimenten. 'Mooi zo laten.' zegt veel over iemand, hè. :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, ... wat een ontwapenend en lief verhaal. Wat een gezellig stel. Regels zijn er om mensen te dienen; woorden om in een lijstje te zetten. Regels kunnen ook wel eens minder leuk zijn,' maar het is voor je eigenbestwil' hoor ik mijn vader nog zeggen.