Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#160 Verhaal zonder moraal

Marc kan zijn ogen niet geloven als zij binnenstapt. Haar houding, de vorm van haar gezicht. Weliswaar gekleed als een grijze muis, maar toch helemaal zijn ideale vrouw. Hij kan zijn ogen dan ook niet afhouden van Laura, de nieuwe collega op de afdeling financiën. Na een paar weken vraagt hij haar mee uit. Ze zegt ja en zijn hart mist een slag. ‘Wat ben je toch mooi.‘ Zijn ogen strelen haar. Marc en Laura zijn een jaar samen en vieren in hun favoriete restaurantje dat Laura vandaag bij Marc is ingetrokken. Laura nipt van haar champagne en lacht. Ze voelt zich ook mooi in de nieuwe outfit die Marc voor haar uitzocht. Haar muizige haar opgefrist met blonde plukjes en geknipt in een flatterende coupe. De tijd dat ze zichzelf niets vond, is voorbij sinds Marc zich ontfermt over haar verschijning. Eindelijk is ze iemand. De ober brengt hun voorgerechten. ‘Even wat anders,’ zegt Marc. ‘Johanna belde en vroeg of ik de jongens weer wil zien.’ ‘Echt waar? Dat is goed nieuws!’ Marc is vijf jaar geleden gescheiden van Johanna en tot voor kort waren ze in een nare strijd verwikkeld. Marc kon Johanna niet vergeven dat ze er vandoor ging met een ander en weigerde de alimentatie te betalen. Johanna op haar beurt onthield Marc het contact met zijn twee zoons. De afgelopen maanden heeft Laura op Marc ingepraat en hem overtuigd dat hij zijn boosheid op Johanna niet af moet reageren op zijn kinderen. Sinds kort heeft hij weer contact met Johanna over hun opvoeding en komt hij zijn financiële verplichtingen weer na. ‘Ze wil ze zaterdag brengen zodat ik iets met ze kan doen. Ik neem aan dat dat goed is.’ ‘Ja, natuurlijk. Ik ben blij voor je!’ Marc geeft een kneepje in haar hand. Zaterdagochtend stopt een auto voor hun deur. Twee tienerjongens stappen aarzelend uit. Laura herkent ze van de foto’s die Marc haar liet zien. Ze kijkt op de klok. Ze zijn vroeg, Marc is nog niet klaar. ‘Ik doe wel even open,’ roept ze naar boven. Ze doet open en het hallo blijft steken in haar keel als ze de vrouw achter de jongens ziet. Het is alsof ze in de spiegel kijkt. Zelfs het leren jasje van Johanna is hetzelfde als het jasje dat achter haar aan de kapstok hangt.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, sterk verhaal, ik bedoel... sterke plot en sterk geschreven. En natuurlijk de Marceline-signatuur; relatie heel goed belicht! Paar kleine zeurtjes; - flatterende coupe (2 t's) - sinds Marc zich ontfermt (zich zonder t, ontfermd met een t)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreselijk gewoon ... De geschiedenis herhaalt zich. Je vraagt je af waarom hij gescheiden is. Mss de scheiding - alimentatie - het inpraten - het vernieuwde contact ietwat inkorten? (Te veel info) Is slechts mijn mening. :o Een verhaal met een bom op het eind, dat zeker. :nod:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal voor de mooie reacties. @Ton, dank voor je compliment! De T's heb ik aangepast, ik schaam mij diep. @Schrijfcoach Elizabeth, dank u wel. Ik ben blij met uw compliment. @ Marlie, Je legt de vinger op de zere plek met je tip over die alinea. Ik kwam er zo snel niet helemaal uit, maar je hebt gelijk: nu teveel info. Ik zal er nog een keer serieus naar kijken. @i-Kat, dankjewel voor je compliment mbt de plot.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, ijzersterke, niet verwachte clou. Ik heb wel nog wat tegenwerpingen. ;) 'De bouw van het gezicht' vind ik persoonlijk hard klinken en doet me denken aan een bouwconstructie. De vorm van het gezicht? [ ... zegt Marc als ze klaar zijn.] Vind je dit relevant, het klaar zijn met het voorgerecht? Alsof er niet gepraat wordt tijdens het eten. M.i. wordt weerhouden in deze zin niet juist gebruikt: [Johanna op haar beurt weerhield Marc het contact met zijn twee zoons.] ... op van Johanna ...; hier staat 'van' te veel Een intrigerend verhaal met een diepere onderlaag.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fuik, Marceline :) Je trekt me nietsvermoedend het verhaal in met je tussen-neus-en-lippen-door-vertelling hoe Laura transformeert in Marcs ideale vrouw(beeld). En aan het eind sluit je het net. En hoe! Marcs ideale vrouw is: zijn ex. Erg goed van opbouw, van verhaal, van plot. Je krijgt van mij een vette :thumbsup: :D

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Ja, klassiek thema, doet me wel sterk denken aan Vertigo van Hitchcock, inclusief de aangeschafte garderobe voor de vrouw. Dit is de moderne versie ;)

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee Marceline, Goed verhaal! Sterk ingeleid ook. Je verdeelt de informatie op een juiste manier. Mooi plot. De vrouw draagt dezelfde kleren, omdat het vijf jaar geleden is dat Marc zegt zijn ex gezien te hebben laat dit veel vragen open. Dat heeft een mooi effect op de transformatie waar Laura doorheen ging en blij mee leek. Graag gelezen

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal voor de lovende woorden. Zoals altijd ben ik er blij mee. @Mili, Zoals altijd ben ik ook blij met jouw kritische opmerkingen. Ik ga er weer eens mijn voordeel mee doen. Dankjewel! @Willemina, Wat een heerlijk duimpje! dankjewel. @Janp, Wat leuk dat ik je met dit verhaal doe denken aan Vertigo. @mjjbogert, dank voor je duidelijke feedback. Leuk! @madd, fijn dat je het met plezier las. :D

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat einde zag ik niet aankomen, daardoor komt het hele verhaal dat rustig voortkabbelt ineens in een heel ander licht te staan. Het zal je maar gebeuren, heftig. Een gekloonde etalagepop, mooi hoe je het thema subtiel verwerkt hebt.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline: mannen die met - echte - etalagepoppen leven zijn de slechtsten niet. Jouw simpel relatie-verhaaltje eindigt in horror. Mooie wending.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marceline hoe kan ik jou nu vergeten. Maar goed dat ik toch nog even door de verhalen 'blader'. Mooie opbouw en een geweldig plot. Erg goed. Dikke :thumbsup: