Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 160 Deus Ex Machina

‘Pardon, zou ik even langs mogen?’ Het politiek correcte hipsterkoppel op de hoek van de straat draait zich ongeïnteresseerd om. Ze aanschouwen een slonzig geklede vrouw, ze ziet er ouder uit dan hen, maar in realiteit is ze een aantal jaar jonger. ‘Pardon.’ is haar reactie nogmaals. Het stel lurkt aan hun Starbucks bekers, een edgy Caffè Verona en een Willow Blend. Ze bekijken de etalagehoofden die de vrouw in haar afgeleefde winkelwagentje heeft. ‘Moet je kijken Hester, hier hadden we het nou net over. Kijk dat vettig haar en die schoenen.’ ‘Je hebt helemaal gelijk Pieter-Jan.’ Hester morrelt in haar 100% biologisch leren tas. Ze haalt er een zakje cashewnoten uit en gooit dit in het winkelwagentje. ‘Ze zijn ongezouten en gebakken in kokosolie, gezond, mmm.' Ze maakt er een handgebaar bij, alsof de vrouw tegenover haar doofstom is. ‘Het spijt me, maar ik heb hier niet de energie voor, ik ben bijna thuis.' Ze wijst naar het appartementencomplex aan de overkant. Pieter-Jan loopt naar het voetgangersverkeerslicht en drukt op de knop. Het licht springt binnen enkele seconden op groen. Pieter-Jan maakt een hoffelijk gebaar, alsof hij net wereldvrede heeft gesticht. ‘Dank je.’ krijgt hij te horen en de vrouw steekt de straat over. ‘Eigenlijk zou je nu toch hopen dat een vrachtwagen haar omver rijdt.’ ‘Ik zou getraumatiseerd raken, als ik al niet vol op de prozac zat.’ Ze lachen emotieloos en stappen in de Prius die langs de weg staat geparkeerd. ‘Het was een gehannes om met dat wagentje in de lift te komen, maar het is me toch gelukt.’ Lisa staat in de deuropening en helpt haar moeder naar binnen. ‘Heb je je medicijnen ingenomen?’ Lisa knikt en wilt een van de hoofden pakken. ‘Laat mij maar, je mag je niet te veel inspannen.’ Even later staan alle hoofden op de eettafel. ‘Leef je uit.’ Lisa’s ogen glinsteren en pakt haar make-up-koffertje erbij. Na twee uur intensief hobbyen merkt Lisa dat het niet meer gaat. ‘Kom schat, dan gaan we een film kijken, het is Stephen King-avond op Veronica.’ ‘The Mist!’ juicht Lisa. Na een uur film en zesendertig reclameblokken wordt de programmering onderbroken door een nieuwsbericht. ‘De koe stortte uit het niets uit de lucht en kwam in contact met een Prius. De twee inzittenden hebben het ongeval niet overleefd, de koe kwam met de schrik vrij.’

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Het is wat slordig. Zo ontbreekt er ergens een aanhalingsteken en er staan er ergens twee die er niet horen te staan. Zelf zoeken :D De hypocriete inborst (gevuld met een peilloze leegte) van de doorsnee hipster is - naar mijn mening - perfect weergegeven in je verhaal. Fijn dat de koe het zonder vachtscheuren heeft overleefd. Wellicht ook een troost voor het koppeltje dat niet meer onder ons wijlt. Met genoegen gelezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten, Het verhaal heeft de titel ruimschoots verdiend. De namen vd hipsters zijn ongekend goed gekozen. De slordigheden zijn na 1175 berichten onvergeeflijk. ;)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi hoe je de leegte van de zgn. hippe wereld weergeeft. Ik heb ervan genoten! Fijn dat de koe met de schrik vrij kwam en de Prius werkelijk top! Sterke titel. Ennuh die foutjes, komt geloof ik wel goed met jou!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, wow, dit is een pakkend verhaal volgestouwd met symboliek en emoties. Moeilijk, maar toch heel graag gelezen. ;) Deus ex machina ben ik gaan opzoeken, dus een leerzame tekst was het zeker (voor mij althans). Klein zeurtje: moet het niet zijn 'ze ziet er ouder uit dan zij? of hen? :o

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Karma is a bitch. Heerlijke chaos zou ik willen zeggen. Nu struikelde ik wel over de hipster zijn naam Pieter-Jan. Ik heb bij deze naam meer een beeld van de 'vrinden' op de golfclub die zich nooit in een Prius zullen vertonen maar goed ik ken geen hipsters dus ik weet het niet.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Spelling interesseert je geen biet volgens mij maar met je fantasie ben je rijk bedeeld! Ik vind het weer een meesterlijk stukje. Zesendertig reclameblokken, zo weinig? Complimenten van een fan..

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, inderdaad, de koe schreef hiernaar zijn memoires, hij zit binnenkort bij Eva Jinek (letterlijk zitten, staan vindt hij passé.' @JP, ik doe het niet altijd express... @Marie, erg inderdaad dat er zoveel leegte is tegenwoordig, als de wereld een stuk vel was... ...zouden we hier pas verder schrijven. Dank voor je reactie! @Blavatski, ik vind het een leuke benaming, jaren geleden op mijn eerste verhaal heb ik als reactie van Leonardo Pisano, Deus ex Machina gekregen, is me altijd bij gebleven. @Annemieke, had het dan anders gekund? Hoor het graag van je? @Nancy, ik heb geen idee eigenlijk. De namen heb ik ooit eens op Lowlands 2003 gehoord. Ik werk veel met het verleden. Ken ook geen golfers, alleen koelvers. @I-Kat, Dag lieve fan :). Het is op zich belangrijk om goede spelling te handhaven, maar inderdaad gaat de fantasie op volle toeren en neemt het over van de spelling. Had een 5 voor begrijpend lezen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een prachtig verhaal met een moraal! En de koe op het eind maakt het weer echt 'des Ottens'. PS een goede tip van de heren om aandacht te besteden aan de slordigheden. ook als dit niet je sterke kant is, kan je er echt op verbeteren. Geloof mij! Dus sla hun raad niet te lichtvoetig in de wind.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, het is deze keer niet dat ik je 'gelezen' hebt, je hebt me - houd je vast - geboeid. Je wist mijn hart al te stelen bij: 'Het politiek correcte hipsterkoppel ...' Leonardo Pisano :nod: had gelijk. Zoals @Nancy, stoei ik wat met de namen. Hester had Anne Fleur kunnen heten en Pieter-Jan Daaf. Ik ben opgehouden de taalnazi uit te hangen bij jou :D omdat ik het e.e.a. al begreep.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie dames, heb de rust in mijn hoofd gevonden en ben met de aantekeningen van de heren te werk gegaan, het wordt gerespecteerd ☺

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Richard, geweldig die hipsters als contrast met de zorgende moeke en een prachtig slotakkoord van een koe die gelukkig ongeschonden uit de strijd komt! I love it when a cow falls on a hipster-Prius! :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke, had het dan anders gekund? Hoor het graag van je?
Neen. Het had op geen enkele manier anders gekund. Dit was voorbestemd. Als de koe was gesneuveld had ik nu nog steeds op de bank liggen huilen.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, je heb me van de ondraaglijke lichtheid tot the Holy Grail (altijd als ik vallende koeien zie denk ik daaraan, heel gek) geboeid. Ik denk dat je het als schrijver bij Monty Python zeker niet slecht gedaan zou hebben. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, het was altijd vanaf de start duidelijk dat de koe het zou overleven. @Annemieke, je lijkt met helemaal geen huilebalk, al balkt een ezel, heb nog nooit een ezel zien huilen, huilen boerderijdieren in het algemeen? Bij het zien van de Notebook, kan geen kip het drooghouden. Stellingen met levensmiddelen. @Stella, wat een prachtige film het toch he :), Run Away!!