Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#160 Ongeboren is ook vermoord.

Er klinkt gekletter van plastic wieltjes op kinderkoppen. De hele wijk ligt wakker en zo gaat dat elke nacht. 's Morgens staat er een winkelwagen op de parkeerplaats naast de Aldi. Een beeld, waarmee klanten nachten woelen. Hoofden los gesnokt van baby born poppen, gestolen uit de Toys ‘R’ Us, vol gestift met graffiti en bewerkt met een kettingzaag. Bejaarde sterft aan hartaanval, zo klinken krantenkoppen. De man deed zijn gordijnen open, en zag de hoofden voor zijn raam geplakt. Hij was de bedenker van verpakkingen. Zijn woning is op de achtste verdieping, maar niemand heeft iets gezien. Niemand hoorde iets bijzonders, behalve het gekletter van plastic wieltjes op kinderkoppen. Het dorp is in rep en roer, niemand weet van wie die streken komen. Men verzamelt zich op de parkeerplaats, waar alweer een winkelwagen staat. Camerabeelden tonen niets, en ook de Toys ‘R’ Us heeft geen idee. Spandoeken wapperen, jonge handen vormen vuisten. Iedereen schreeuwt. De burgermeester overstemt hen met een microfoon. “Vanavond gaan wij op klopjacht, pak uw fakkels en geweren.” Doffe klanken van leren kisten op gras. Ze stappen in de maat, aangegeven door de voorste man. Hendrik, een commando in de maak. Ze paraderen door het dorp, lopen langs het platteland, marcheren langs de kerk en sluipen daar achterlangs. Daar sluiten de poorten, ze zijn gevangen op het kerkhof. “Niet gevreesd”, schreeuwt er een. “Ontsteek de fakkels, en laadt uw wapens door.” Er steekt een wind op. Ijzig en kil. Het suizen door de bomen klinkt als het krijsen van een kind. Er klinkt gekletter, van plastic wieltjes op kinderkoppen. Dit wordt gevolgd door gejank. Hendrik ligt in elkaar gekrompen, te midden van de groep. “Ik had een voorgevoel, en heb dat zojuist geïnspecteerd. Nergens liggen stenen, onze straten zijn geasfalteerd.” --- @Blavatski, het spook van vorige week was ontsnapt en dwaalt nu door dit verhaal.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mjjbogert, Strak verhaal. Mooi opgebouwd, inclusief de herhaling. (het gekletter enz.) 'Ze pareren door het dorp' - paraderen. Niet gevreest - gevreesd

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterke allegorie (want zo kwalificeer ik dit stuk) over populisme en hysterie (vaak nauw met elkaar verweven). Inderdaad mooi opgebouwd met een onthullende ontknoping. Met veel genoegen gelezen.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp bedankt! Ik had het gelijk aangepast maar was haastig, vandaar de latere reactie. @elizabeth thanks! @angus bedankt, ik schaam me een beetje dat ik het woord moest googlen, maar dat was inderdaad de bedoeling. Zelf was ik er niet mega tevreden over. Maar weet niet precies hoe dat komt.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf was ik er niet mega tevreden over. Maar weet niet precies hoe dat komt.
Ik denk dat dat gevoel zich vaak opdringt als je een boodschap - in dit geval een moraal - wil plaatsen. Dan is het zoeken naar de balans tussen vorm en inhoud en die is - volgens mij - voor de schrijver nooit perfect. De lezer heeft daar - gelukkig - geen beeld van en is sneller tevreden, die oordeelt objectiever.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste alinea is ontzettend sterk, je trekt mij als lezer in je verhaal. Mooie taal, goede opbouw van een zinderende spanning. Knap gedaan, mijn complimenten. Het zou zomaar een goed begin van een film kunnen zijn.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Michaël, dit is een bijzonder spookverhaal dat je ons aanbiedt. Heel mooi geschreven en beschreven. Nu kan ik rustig slapen...of juist niet? :o

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug dankjewel! Bij die alinea had ik ook wel het gevoel dat het een super goed verhaal zou worden :p dat gevoel nam helaas af. Ik denk dat de oefening ontbreekt en Angus heeft ook gelijk, als schrijver is het nooit voldoende. @blavatski hahaha zolang het niet klettert ga ik er van uit dat de kust veilig is.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder verhaal, inderdaad een hoog spookgestalte welke goed had gepast bij de opdracht van vorige week. Leuk gevonden, graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mjjbogert, wil je vooral en veel blijven 'oefenen' zoals je hierboven zegt? Ik denk namelijk dat jij schrijven kan. En hoe! Je gaat op een bijzondere manier met de taal om. Kan ik als niet-Vlaamse lossnokken van je lenen?

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili Bedankt voor het compliment! Lief dat je het zegt, het doet me goed zo iets te horen. Ik ben zeker van plan om te blijven oefenen. Alle tips, of literatuur die helpt is altijd welkom. Haha ik ben een Brabander, ik denk niet dat we hier lossnokken hebben. Ik ken het niet eerlijk gezegd, anders mag je ze hebben.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mjjbogert, jij Brabo, wat is dit dan? [Hoofden los gesnokt van baby born ...] :lol: Los snokken of lossnokken; ik neem het nu wel ongegeneerd over.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marceline Dank! @Mili hahaha :o op die manier. Ik las het als het limburge löss. Brabanders hebben volgens mij ook aardig wat vlaamse woorden in hun woordenschat zitten. Haha graag, het is me een eer.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is me al eerder opgevallen, je hebt een vlotte pen, mjj. Zoals mili in #14 denk ik dat er nog heel veel in jou zit. Aan jou om het eruit te schrijven! Het gekletter op de kinderkopjes slaat onmiddellijk aan en je bent goed op dreef daarna, alsof het uit je pen rolt. Ik moet lachen om lossnokken, als Vlaamse ken ik het, maar als ik het ergens zou schrijven, zou ik het in mijn hoofd vernederlandsen omdat niet iedereen gediend is van vlaams (omdat het een ongekend woord is zou ik denk ik de boodschap meekrijgen). Aan de andere kant, is lossnokken denk ik meer gesproken taal. Ik herinner me niet van op school destijds dat te hebben geleerd, het ging om de correcte geschreven taal.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee Marlie, super tof dat je dat vindt, daar ben ik heel blij mee. Ik ben zeker van plan mij verder te ontwikkelen. Dat rollen viel best mee bij deze opdracht. Ik vond het moeilijk om abstract te schrijven en er een moraal aan te koppelen. Maar wel goed dat het zo lijkt :p Haha ik wist niet dat het Vlaams is, ik gebruik het regelmatig en vond het beter passen dan gerukte. Ik vind het daadkrachtiger klinken. Want rukken klinkt als hard trekken, dat heeft enige krampachtigheid. Snokken is voor mij echt zonder moeite of medelijden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mile, ...ben ik even blij dat ik wakker ben. Gelukkig geen enge droom, maar voor mij een (nog) onbegrijpelijk verhaal van een gezellige Brabander. Ik kwam vroeger vaak in Brabant; heel mooie herinneringen hebben daar hun oorsprong. :nod:

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahah, het is ook geen verhaaltje dat zich eenvoudig laat begrijpen. Nice, ik heb er ook veel mooie herinneringen :p