Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#160 Het maaiveld

In elkaar gedoken en met haar ogen dichtgeknepen, ligt ze in het maaiveld. Om haar heen staan ze gezellig met elkaar te keuvelen over dromen, wensen, prestaties, vallen en opstaan. Ze kent ze goed en allen zijn haar even dierbaar. Zelfs degenen waar ze bang voor is. Ook zij horen bij haar en zij bij hen. Ze hebben stuk voor stuk een eigen mening en willetje die ze niet onder stoelen of banken steken. Ze opent voorzichtig haar ogen en ziet dat Liefde naast haar staat. Ze schreeuwt: 'Buk je toch, het komt eraan.' Liefde buigt haar hoofd en zegt zacht: 'Om te groeien moet je soms snoeien.' Ze ziet hoe de koppen van al haar goede en slechte eigenschappen eraf worden gehakt. Niemand schreeuwt of huilt behalve zij. Ze kruipt weer terug in de foetushouding, sluit haar betraande ogen en valt in slaap. Als ze ontwaakt hoort ze bekende stemmen. Hun hoofden zijn weer aangegroeid. Sommigen zijn groter, mooier, stralender dan voorheen, anderen zijn kleiner, rustiger geworden. Het maaiveld ziet er strak afgeschoren uit en in balans. Behalve op die ene plek waar zij nog steeds opgerold en bibberend op de grond ligt. Liefde kijkt naar haar en spreekt haar moederlijk toe: 'Komop, recht je rug Angst en voeg je bij ons, bij jezelf. Soms is het goed om je kop boven het maaiveld uit te steken en je hoofd te verliezen.' Bij de volgende oogst steekt Angst haar neus in de lucht en ondergaat haar lot. Het veld is nu overal gelijkmatig gemaaid en in balans. Een jaar later zakt Moed in haar schoenen. Angst kijkt Liefde aan en zegt: ' We laten Moed niet zakken.' De oogst wordt met het jaar beter.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap geschreven, Nancy. Het leven dat soms een strijdtoneel is, nodig om te groeien. Mooi hoe je het begrip maaiveld beeldend hebt gebruikt.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi bedacht, Nancy. Hoop zal echter altijd boven het maaiveld blijven uitsteken (hoop ik)?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje een taalspelletje. Maar - naar mijn mening - wel origineel en consistent uitgevoerd en goed gebruik gemaakt van de opdracht voor het naar voren brengen van de moraal (waaraan niets valt af te dingen).

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Laat dat 'beetje' maar weg Angus ;) Het is een taalspelletje. Was me er bewust van en ook dat dit niet goed kan uitpakken. Ik ben blij dat je het toch kunt waarderen :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was me er bewust van en ook dat dit niet goed kan uitpakken.
Om misverstanden te voorkomen. Wat mij betreft goed uitgepakt.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig Nancy, een allegorie, hier houd ik heel erg van, dank je wel! Buitengewoon mooi: maaiveld en de oogst, die ieder jaar beter wordt.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je weet altijd er altijd weer iets moois van te maken, Nancy, mooie originele invulling, ook wel ontroerend en een prima invulling van de opdracht. Knap gedaan, een woordspelltje op zijn tijd kan prima uitpakken!

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hele mooie en originele, Nancy. Het maaiveld goed gevonden. Eentje om te lezen en te herlezen telkens ergens iets in het leven minder goed gaat.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, wat heb je een heerlijk symbolisch verhaal verteld. Daar houd ik veel van. Proficiat. Het is een tekst die ik ga printen en in mijn agenda steek, opdat ik iedere dag even :o in dat maaiveld kan gaan staan.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mv Marie, dankjewel voor dit prachtige compliment. :) Maddbrug ook jij bedankt voor je fijne woorden. Daar ben ik heel blij mee :) Marlie en Marijcke, lezen, herlezen, uitprinten ik word er een beetje verlegen van. Wat een ongelofelijk fijne reacties. :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, je tekst ontroerde me en voor mij voelt het alsof je dicht bij jezelf was. Kwetsbaarheid tonen gaat je bijzonder goed af waardoor je ontvankelijke reacties krijgt. De lezer herkent zich, herleest, slaat op en drukt je schrijven af. Mooiere complimenten kan je niet krijgen. :thumbsup: (uit te steken)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marceline en Mili, ook van jullie heerlijke reacties, merci :{}. Ik had niet eens mezelf bewust in gedachten toen ik het schreef maar 'gebeurde gewoon'

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Nancy, je overweldigt me hiermee! Super, die invulling! Ik sluit me aan bij alle lovende reacties, kan ze alleen maar onderschrijven. Je Angst en Moed ... zo ontzettend herkenbaar! Driewerf chapeau! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant verhaal, Nancy. Zo zag ik het nog niet eerder. Ik heb wel moeite met dat snoeien van Angst. Snoeien doet groeien en ik betwijfel of je hp wenst dat Angst gaat groeien. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar, hoe zou je (nog) duidelijk(er) kunnen maken dat bedoelt dat je hp groeit en niet Angst? Hoe dan ook, ik vind het een erg leuke invalshoek.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankjewel Willie Wow ;) ik dacht dit duidelijk te hebben gemaakt met het strakgeschoren maaiveld/ balans. Angst was blijkbaar een kopje te groot en moest eraan geloven.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Willie Wow ;) ik dacht dit duidelijk te hebben gemaakt met het strakgeschoren maaiveld/ balans. Angst was blijkbaar een kopje te groot en moest eraan geloven.
Die bijnaam raak ik niet meer kwijt zeker? ;) Het verhaal rammelt een beetje, vind ik, Nancy. Van wie zijn de goede en slechte eigenschappen in de tweede alinea. En voor wie is dat snoeien om te kunnen groeien? Nogmaals, ik begrijp heel goed je bedoeling, alleen, ik lees iets anders. Maar, ach, niemand valt er kennelijk over, dus zie maar of je eraan wilt sleutelen of niet. Ik neig nu eenmaal naar perfectie. ;)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee die naam die blijft Willemina ;) Als ik het zelf herlees zie ik op dit moment de onduidelijkheid niet. Volgens mij ( maar ja het zit in mijn hoofd) verduidelijkt alinea 3 alles. Maar goed dat is mijn beleveving. Zal het later nog eens 'objectief' proberen te lezen als deze uit mijn systeem is. Misschien begrijp ik dan wat je bedoelt. Nogmaals bedankt Willy Wow :unibrow:

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschreven proza Nancy, lezen en herlezen is ook wat ik al een paar keer gedaan heb. Het klopt gewoon helemaal. :thumbsup: