Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#159 Uitweg

10 September 2017 - 12:48
Donker. Geen zweempje licht. Zo heb ik het nog nooit meegemaakt. Altijd was er een schim, een contour, een gloed van een verre straatlantaarn of van het maanlicht dat zich langs de kieren van het gordijn wist te wringen. Hier zie ik met wijd opengesperde ogen niets. De geur van vochtige, schimmelrijke grond, mengt zich met de ijzersmaak van vers bloed. Geur en smaak lopen verwarrend in elkaar over. Ik voel me duizelig, maar heb geen visueel anker om mijn duizeligheid te bevestigen. Mijn geheugen laat me in de steek. Ik kom niet verder dan de autorit. De grensovergang. De afslag van de snelweg. Het eindeloze bos. Het imposante eeuwenoude verdedigingswerk dat ons vanaf een bergtop begroette. Verder is het leeg. Voorzichtig draai ik me om en zet mezelf op handen en voeten. De vloer voelt ruw, zoals ik me dat bij een kasteel voorstel. De puntige ondergrond prikt pijnlijk in mijn knieën. Ik kruip met mijn kin op mijn borst naar voren. Langzaam. Op zoek naar een muur. De botsing doet toch nog zeer. Ik draai mijn lichaam parallel aan de wand. Met mijn linkerhand klop ik op het steen. Een halve meter naar voren. Weer kloppen. Eindeloos. Bij de hoek stoot ik mijn hoofd opnieuw. Ik buig af. Weer kloppen, weer kruipen. Tot ik het holle geluid van hout hoor. Een deur. ‘Help!’ schreeuw ik. Mijn hoofd bonkt van de pijn. Gerammel van sleutels. Een verre deur die openkraakt. Een reep dansend licht. Weer sleutels. Geluid van een ontgrendelend slot. Ik kruip van het hout vandaan. De deur zwaait open. Het licht van een lantaarn verblindt me met een toch nog onverwachte felheid. ‘Je bent vrij om te gaan,’ sist een stem, ‘sta op en wandel.’ In alle verwarring weet ik één ding zeker: Een uitgang, maar geen uitweg.

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2017 - 18:27
Hoi Hadeke mooie beelden schets je hier Het verhaal leest als een trein alleen blijf ik hangen op Met mijn linkerhand klop ik op het steen het steen ik zou het weglaten mooi geschreven

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 11:24
Hallo Hadeke, ... prachtig suggestief geschreven. De laatste regel is natuurlijk de clou en die heb ik nog niet te pakken. Een sissende stem is geen vriendelijke stem of... het is voor hem niet mogelijk om zijn stem te verheffen omdat hij buiten zijn boekje gaat. Hij laat je er stiekem uit. Je ziet geen uitweg omdat je nog verblind bent?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 13:00
Een visueel anker. Vind ik mooi geschreven. Een ervaring die je beschrijft als een spannende belevenis. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 19:22
Spannend! Goed geschreven. Ik 'voel' de pijn. En natuurlijk ben ik benieuwd hoe de HP daar kwam en waarom de sissende stem (hoe klinkt dat eigenlijk?) de UP liet gaan.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 22:19
Dag Hadeke, Je hebt heel goed alle zintuigen gebruikt zoals in de schrijfopdracht gevraagd werd. Vooral het voelen en tasten is mooi beschreven. Het einde is mysterieus, doet een beetje "bijbels" aan. De uitgang is geen uitweg is een zeer beladen zin. Knap gevonden. Als je even ergens het woordje "spookkasteel" had gebruikt was je huiswerk "af" geweest. :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 22:41
ik snap ook niet helemaal waarom er geen uitweg zou zijn ... tot daar las het als een trein moet ik aan Elly en Rikkert denken?