Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #159 – Spookverhaal

Schijnontsnapping Ik hang tegen een pilaar van brokkelige stenen, bedekt met naar riool ruikend slijm. Ik ben met veel moeite opgestaan, de spieren in mijn beurs geslagen benen protesterend. Mijn schouders zijn niet meer uit de kom, maar ik kan me niet herinneren hoe ze zijn teruggezet. Ik probeer de waas van pijn die me omhult van me af te schudden. Het is donkerder dan in de kont van de duivel. De kerkers van Torquemada, de grootinquisiteur. Kerkers waaruit nog nooit iemand levend is teruggekomen. Ik hoor het ruisen van stromend water. En een fluisterend geschuifel, dat snel dichterbij komt. Een lotgenoot? Of erger? Talrijk zijn de verhalen over de geesten van Torquemada’s slachtoffers die voor eeuwig door zijn kerkers dolen. Een kille hand legt zijn gespreide vingers ijl over mijn gezicht. Ik trek me los en ren blindelings weg. Al na zes stappen bots ik tegen wat een andere pilaar moet zijn. Ik verander van richting en ren door. Nog een pilaar. En nog een. Dan valt de grond onder mijn voeten weg en struikel ik voorover in een waterstroom, die me snel meevoert. Ik schiet met het water mee door een soort tunnel. Mijn wild zwaaiende armen raken overal steen. Boven, onder, aan de zijkanten. Opeens is er alleen nog maar water. De stroom kalmeert en legt me rustig neer op een talud. Ook hier is het aardedonker. Angstig luister ik of er nog iemand - of iets - uit het water komt. Geen geluid. Niets. Als ik overeind ga zitten, gloeit een kilblauw licht op, zonder warmte. Het komt van toortsen op de muren van wat een kleine ruimte zonder deuren blijkt te zijn. De muren worden doorschijnend. En dan komen ze, de slachtoffers van Torquemada. En ik besef eindelijk dat ik een van hen zal worden.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Frans, wat leuk om je hier tegen te komen en wat een prachtige binnenkomer. Het is wat onbesuisd om in het stikdonker rond te gaan rennen terwijl je weet dat er pilaren staan. Ik heb met veel plezier zitten rillen en beven bij je beklemmende verhaal. Spannend!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Frans, welkom. Fijn je ook hier te zien. De stijl die je hier hanteert is, zoals @Stella zegt, van een grote beklemming waarvan voor mij met name deze zin getuigt: [Een kille hand legt zijn gespreide vingers ijl over mijn gezicht.] 'IJl' is hier fraai gevonden. Als laatste woord zou ik opteren voor: 'zijn'. M.i. melodieuzer.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ha Frans, welkom hier leuk. Het is een bijzonder beklemmend verhaal. Eens met Mili wat het laatste woord betreft. Het is je goed gelukt om er een echt eng verhaal van te maken waarbij ik als lezer er in mee werd getrokken. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een doorlezer heb je hier neergezet. Indrukwekkend Frans! Alleen deze: 'Ik hoor het ruisen van stromend water. En een fluisterend geschuifel,...' Als je ruisen schrijft, kan je stromend weglaten. Of ruisen weglaten, dan hoor je stromend water. Geschuifel is een nauwelijks hoorbare handeling, ook hier kan je fluisterend weglaten. Hopelijk mogen we je nog lezen op SOL!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Frans, hie fijn dat je ook hier komt schrijven. Goed verhaal gelijk. beklemmend en sfeervol. :thumbsup: Ik hoop je hier nog vaker te lezen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Frans, Leuk dat je hier met ons mee komt schrijven. Je inzending is een spannend en beklemmend verhaal. Het einde is gruwelijk sinister. Knap gevonden. Je hebt je goed aan de opdracht gehouden in verband met de werking van de zintuigen, maar ik mis een beetje het spookgehalte. Misschien kun je dat woord er tussen doen, bij voorbeeld: als spoken komen de slachtoffers van Torquemada naar me toe...(ja, ik ben een stijfkop!) Overigens heel interessant artikel op Google. :nod: