Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 159 - Spookverhaal

Wekelijkse schrijfopdracht # 159 – Spookverhaal Oe-h, wat is dat; Aty wordt wakker, wil zich omdraaien maar het lukt niet. Ze moet in het spookkasteel van Zeist zijn. Het is aardedonker. Het begon met een grap maar nu is het pure werkelijkheid, niet van die spoken, maar wel van Aty in de ellende, denkt ze grimmig. Daar moet gauw een eind aankomen. Hans bellen – geen telefoon; dat is waar ook. Alles zelf doen, rustig blijven. Adem onder controle en geen muizenissen in je hoofd toestaan. Ze staat op en begint stapje voor stapje aan haar zoektocht. Haar armen vooruit gestrekt, niet te ver anders raakt ze uit balans en vallen is geen optie. Ze voelt een muur en dan, na nog wat meer naar links tasten: een houten deur – gelukkig geen stalen. Waarom ze dat denkt weet ze niet, het is in iedergeval wat warmer en warmte kan ze wel gebruiken. Ha, de deurknop. Geeft natuurlijk niet mee. Verder strompelen, er is wat beweging om haar voeten en het piept. Natuurlijk, de niet mis te verstane ratten en dan straks nog de vleermuizen, denkt onze nuchtere Aty. Is ze wel zo nuchter of is het maar spel? Het leven is spel, je moet alleen maar de spelregels kennen; die leer je al doende. Ja, ja mooie theorie. De door haar alleen bekende tingeltjes laten zich horen. De batterijen van haar hoortoestellen raken leeg, zo wordt het helemaal een dooie boel. Haar voet stoot tegen een opstapje? Ja, bij nader onderzoek een gemetseld trapje. Zou er dan een bocht komen naar het licht? Ze giechelt. Licht aan het einde van de tunnel komt vast wel eens, maar nu nog niet. Ze struikelt. In haar gedachten klinkt: ‘The Ballad of the Green Berets’ van Barry Sadler. Haar bijna verloren vechtlust komt terug. (Met dank aan Mili.)

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee RIny, lekker stukje heb je geschreven. Goed dat je een fysieke locatie hebt gekozen, het is leuk om te spelen met bestaande plaatsen en daar als het ware een soort laag van fictie overheen te leggen. Zo maak je de wereld een klein beetje magischer. "Haar armen vooruit gestrekt" Gestrekte armen breken het snelst, dat is niet handig. Wel zou het precies de manier zijn waarop een oud vrouwtje haar armen breekt, dus de keuze is niet verkeerd. Zelf vind ik het een mooie gelegenheid om beeldspraak toe te passen, ook zou je het beschrijvende "vallen is hier geen optie" kunnen laten concluderen door de lezer. Dan krijg je iets als: Ze gebruikt haar armen als voelsprieten, en slaat daarmee een vaas van een plank. -Met het wel of niet galmen bij het breken van de vaas kun je tastbaar maken hoe groot of klein de ruimte/gang is zonder dit te hoeven beschrijven.- bang voor de glasscherven, verkent ze de kamer met muizenstapjes. Het verhaal loopt lekker en leest zoals altijd gemakkelijk weg. Ik vind het leuk hoe je de rust in het personage bewaard terwijl de ratten zowat aan haar voeten knagen. Dit laadt het personage, het is iemand die wel wat gewend is. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, leuk gesitueerd in echt kasteel, je verhaal leest weer lekker weg. Ik volg je hp goed. De batterijen van haar hoortoestellen raken leeg, zo wordt het helemaal een dooie boel. Leerzaam dat de tingeltjes wijzen op lege batterijen. het laatste stukje: zo wordt het helemaal een dooie boel. Kan wat mij betreft weggelaten worden of: nu mist ze haar gehoor, terwijl ze ook al niets ziet! Je schrijft in de derde persoon, ik heb deze tip ook een keer gekregen: wat doet het met je verhaal als je het in de eerste persoon schrijft? Graag zoals altijd jouw verhaal gelezen, Riny!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou niet met een oehoe zin beginnen. En zou t verhaal sterker worden in de ik-vorm? Ik vond de lege batterijen van het gehoortoestel een onverwachte zin, heel origineel. Goede aandacht voor de zintuigen, apart verhaal, Riny!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Riny ik heb genoten van je verhaal waarin je HP zo lekker nuchter blijft. Ja de zin met de lege batterijen maakt het helemaal leuk. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Het voelt aan alsof het hier niet alleen om een letterlijk spookverhaal gaat. Je zou het zomaar als metafoor kunnen lezen voor 'the struggle of life'. Vooral de laatste alinea heb ik met veel plezier gelezen. Die leeglopende batterijen vind ik top. :thumbsup: Je hebt ook mooi een beeld gegeven van het karakter van je hp. Groet, Willemina

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dooie boel moet blijven, wat heerlijk gevonden! Die eerste zin mag van mij wel weg. Super leuk verhaal!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, ... dankjewel voor je reactie. Met schrijven lijkt het net of je hersenen een bepaalde kant uitgetrokken worden. Neem nou die 'dooie boel' die jij aangaf. Aty begon zichzelf een beetje te vergeten, dat werd wel duidelijk toen ze begon te giechelen bij het licht in de donkere tunnel. Dan hoort ze die melodie waar ze zich wat aan kan optrekken. Ik heb er niet aan gedacht om in de eerste persoon te schrijven. Fijn dat je het graag hebt gelezen. :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, ... je hebt gelijk met die eerste zin. Ik denk nu, dat was even een aanloop zinnetje en die kunnen meestal weg. Scheelt ook weer woorden. Schrijven in de ik-vorm; gewoon niet aan gedacht. Vroeger mocht je nooit met ik beginnen. Wie weet schrijf ik makkelijker van een afstandje, dan is die ik weg. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ... dank voor je reactie. Het werd een bijzonder verhaal. Het kwam zoals het kwam. Misschien kan ik straks makkelijker fantaseren met griezels en glibber partijen over modder en dierlijke uitwerpselen. Ik weet het niet.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, ... ja, een lekker nuchter type. Het was zoiets als kalmte kan je redden. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, ... je verrast me wel, maar ik denk dat je het bij het rechte eind hebt. Het begon bij me te spoken. Ik weet van vroeger dat er in Zeist een spookkasteel was. Je kon daar voor een weekend reserveren... Enfin, ik begin te schrijven en dan volgt de rest vanzelf. Wel had ik steeds 'the Ballad of the green Beret' in mijn hoofd, uit het boek van Mili. (Jitzak) De 'struggle of life' is dan zo gek nog niet. Dank voor je fijne reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, ... dank voor je enthousiasme. 'dooie boel' blijft #9 en de eerste zin, kan weg #10. Schrijven kan je wel eens van je padje brengen. Ik zie wel wat er gebeurd.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, Aty is gewoon leuk omdat ze giechelt, denkt dat houten deuren warm zijn, constateert dat beweging piept, stakerig loopt en tingeltjes hoort. Dat je 'The Balad of the Green Berets' naar voren laat komen, een verrassing. Je hebt het dus opgezocht en beluisterd. 'Jitzak' had het uit zijn hoofd geleerd en met reden. ;) Ik zeg verder niets, wellicht heb je het boek nog niet uit. Ik heb lang alleen in de derde persoon geschreven. Dat is, zoals je opmerkt, veilig. De ik-vorm kan benauwend dichtbij komen maar het is de moeite waard te proberen. En ook hier weet je dan op een gegeven moment mee te spelen. Hartelijke groeten aan onderhoudende Aty. :)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk verhaal. Ally is echt HP om van te houden met haar nuchtere kijk op deze onmogelijke situatie. Heel graag gelezen

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, dank je wel voor je goede inzending; je hebt de instructies mooi gevolgd, over een spookkasteel schrijven en zoveel mogelijk zintuigen gebruiken. :o Dat is je goed gelukt. Proficiat. Graag gelezen en voor mij is de HP niet zo nuchter, maar wel komisch overgekomen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marceline, ... fijn dat ik jou een heerlijk verhaal heb kunnen vertellen. Ik heb er zelf ook lol aan beleefd. Dankjewel voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatsji, ... wat een opsteker: 'Niet zo nuchter, maar wel komisch.' Dank daarvoor en ook voor de opdracht. :nod: :thumbsup: