Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 158 In een Cadillac convertible

Ik remde, schakelde in zijn achteruit en reed terug, tot bij de oude moerascipres. De koffer leunde schuin tegen de stam, alsof hij op me wachtte en er op rekende dat ik hem herkende, zoveel jaren later. Toen leunde er een man tegen de boom, met een koffer. Allebei met een huid die getekend leek door een lange reis. Bedekt met stof, opgeworpen door auto's bestuurd door diegenen die niet wensten te stoppen voor een roodhuid. Ik remde, schakelde in zijn achteruit en reed terug, tot bij de moerascipres. Ik vroeg naar zijn bestemming. Hij lachte en wees naar de horizon. Zelfs van een afstand werden zijn woorden gedragen door een vage geur van grazige weiden, de vacht van bizons, koele bergmeren en gelooid leer. Hij stapte uit de schaduw, smeet de koffer op de achterbank alsof die net zo weinig woog als de lichte hazelnootkleurige irissen die me mild monsterden terwijl hij instapte. De weg was in die jaren nog slechter onderhouden dan nu. Toen ik optrok en de Cadillac door een diepe kuil schokte, vertelden twee doffe klikken dat de sloten van de koffer open waren gesprongen. Weer was er die geur. Maar nu veel sterker. Ik zei niets en hij zweeg. En samen reden we honderden kilometers, zonder woorden, zonder kuilen, maar ik zag een nog ongerept land vol geschiedenis en verhalen als in een droom aan me voorbijtrekken. Tot de stank van de stad zich aandiende. De koffer klapte dicht. Ik remde. Hij knikte, stapte uit, pakte zijn koffer en liep het grasland in, zonder zich om te draaien. Vanaf de heuvel naderde een kudde mustangs in een galop met het ritme van een eeuwigdurende hartslag. Samen verdwenen ze in de avondschemering. Ik rij nu, met de koffer wijd open naast me. Al jaren.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Waarschijnlijk was hun bestaan vrij hard. Iedere ochtend onder de warme douche zal er al niet bij geweest zijn. Alleen dat zou ik al missen :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De koffer klapte dicht. Ik remde.
Bovenal een prachtige, sfeervolle invulling. :nod: Mag ik zeuren over bovenstaande volgorde? Normaal gesproken rem je eerst waardoor er iets gebeurd, in dit geval klapt de koffer dicht. Of heb je bewust eerst de koffer door de stank van de stad dicht laten klappen en was dat het teken om te remmen= de reis te beëindigen? Dan zeur ik niet. :o

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Marietje.
Of heb je bewust eerst de koffer door de stank van de stad dicht laten klappen en was dat het teken om te remmen= de reis te beëindigen?
Ja, dat was bewust. Achteraf bezien, had ik de koffer misschien beter kunnen laten dichtklappen nog voordat hp de stank van de stad rook. Dan was het wellicht duidelijker geweest. Ik vind het dus geen gezeur, maar gewoon een goede opmerking :nod:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meanwhile probeer ik het in Marcelines achtertuin te hebben over het gebruik van buitenlandse termen in verhalen; daar heb jij toch vast wel een mening over ... ?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meanwhile probeer ik het in Marcelines achtertuin te hebben over het gebruik van buitenlandse termen in verhalen; daar heb jij toch vast wel een mening over ... ?
Nou, ik heb er niet echt een uitgesproken mening over, maar ik heb wel even een glaasje fris gedronken langs het kanaal :nod: