Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 158 Left luggage

Het is zo’n koffertje zoals je wel op oude foto’s ziet. Zo’n hard leren oversized schoenendoosje met verstevigde hoeken en van die sluitingen die, als je met je duimen de ontgrendeling naar buiten schuift, met een klik openspringen. Gedragen door rijzige mannen met hoge hoeden of vrolijke juffrouwen met watergolfkapsels en wijd uitwaaierende rokken. Of meegevoerd in een stoet van grauwe jassen en gezichten met donkere schaduwen. Zo’n koffertje dat in niets lijkt op de grote rolcontainers waar de doorsnee reiziger van tegenwoordig zijn bagage in versleept. Het staat bij het hek van het oude herenhuis aan de overkant, dat een paar dagen eerder is leeggehaald. Vergeten. Al voor de derde ochtend, bij het opentrekken van de gordijnen, is mijn oog erop gevallen en heb ik me afgevraagd op wie het daar staat te wachten. En heb gezien hoe de meeste mensen er, zonder het op te merken, aan voorbijlopen. Hoe een oudere man het, na enige aarzeling, met zijn stok heeft beroerd en een kind ertegen heeft geschopt. En dat het koffertje onwrikbaar is blijven staan. En nu, op deze derde dag, steek ik de straat over. Blijf op een paar stappen afstand staan om te luisteren of het misschien tikt. Om te zien of er een naam op staat, iets wat me gerust zou kunnen stellen. Ik vind niets. Voorzichtig strek ik mijn hand uit, probeer de koffer aan het hengsel op te tillen, maar het lukt me nauwelijks. Met een plof valt hij terug op de grond. Juist als ik mijn telefoon tevoorschijn haal om een noodnummer te bellen klikt het deksel open. En voor mijn voeten ligt, in stukken, de afgebroken linker arm van de Venus van Milo.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooie beschrijving van koffer en omgeving. Vooral de beschrijving van het type mensen dat zo'n koffer draagt vind ik erg geslaagd. Ik zou deze wel t.t.. willen lezen. Denk dat het dan meer spanning oproept. De ontknoping in combi met je titel leuk gevonden :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, ... sfeervol geschreven. Ik hoorde de sloten klikken en zag de personen lopen. En dan die arm; goddank niet van een mens.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, mooi sfeervol geschreven. Mooie vondst ook; de linkerarm van de Venus van Milo, in stukken. En iedereen loopt eraan voorbij. Ik las het alleen in de t.t. en of het meer spanning oplevert weet ik niet, maar het maakt het - denk ik - geloofwaardiger.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, wat een leuke vondst. Het begin was net een slow motion zart-wit film uit de oude doos. Was leuk te lezen, Groet Connie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke. Zoals eerder geschreven hierboven: mooi sfeervol. En de titel met de linker arm, snedig! Bijzonder wat al die koffers in iedereen oproept hier op SOL, fijn om te lezen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Annetteke, wat een originele vondst om de arm van Venus in dat koffertje te stoppen. Mooi en vlot geschreven, met de linkerhand of met de rechterhand? Om het even. Het is een heel geslaagde invulling van de opdracht. Proficiat. :thumbsup: Left luggage is een prachtige film, mooi dat je daaraan dacht. Dat ging ook over een koffer, hè?!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een verrassende vondst, erg goed gevonden. Het verhaal leest vlot en is vermakelijk :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annetteke, een goed geschreven verhaal met een mooie spanningsopbouw en een zeer verrassend en origineel slot. De titel past er perfect bij. Vermakelijk vind ik je observatie van de mensen die een dergelijke koffer dragen. Ik zie ze voor me. Tip: misschien zou je een of meer witregels kunnen plaatsen om het verhaal meer te structureren. Ik heb je verhaal met veel plezier gelezen.