Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#158 Die Dirrekie toch

Zendaya lacht haar bruine tanden bloot in het rimpelige donker gebronsde gelaat. Een rat springt op de tegenoverliggende oever. Hij schudt zich uit en kijkt haar aan met zijn kraaloogjes. Razendsnel gaat hij op een langwerpig ding af. De zon verblindt haar ogen, ze beschermt ze met haar hand. Dan schatert ze het uit, ze ziet haar ‘Dirrekie’ met zijn neus de deksel proberen te lichten. Dat gaat niet, hup met zijn voorpootje, dan met beide voorpoten. Bliksemsnel draait hij, nu zet hij één achterpoot tegen het deksel. Dan met twee achterpoten tegelijk, hij gaat door zijn voorpoten om nog meer kracht te zetten… ‘Beng’, het deksel schiet open. ‘Huh,’ Zendaya stapt van schrik achteruit. Dirrekie kijkt haar aan met zijn felle schrandere kijkers. Ze hoort hem zeggen: ‘Tuurlijk kan ik dat, wát dacht je!’ ‘En wat zit erin, Dirrekie?’ vraagt ze nieuwsgierig. Ze staat op haar tenen te wiebelen en rekt zich nog verder uit. Meteen verdwijnt hij in de koffer. Het zonlicht weerkaatst fel op de inhoud. Dan ziet ze Dirrekie eruit kruipen met een glimmend ding in zijn bek. Hij springt in het water en komt naar haar toe, legt het voor haar voeten neer. Ze pakt het voorzichtig op: ‘Camembert Dirrekie! Verdelen voor je familie?’ De kleine donder heeft het stuk droog gehouden tijdens het zwemmen. Zendaya haalt het aluminiumfolie eraf: ‘Dat ruikt goed!’ Ze geeft Dirrekie het deel met tandafdrukken. Hij sprint weg, stopt met een ruk, kijkt achterom en geeft een vette knipoog!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk verhaal met de rat in de hoofdrol. Direkkie is bijna een held! :) Het is me niet helemaal duidelijk wie Zendaya is. Is ze menselijk? In de eerste alinea wordt een langwerpig voorwerp beschreven. Waarom niet gewoon het voorwerp benoemen? Dan zou het verhaal voor mij als lezer gewoon duidelijk zijn. Ik heb al mijn inlevingsvermogen nodig om de rat geloofwaardig te laten spreken. Het verhaal leest erg vlot. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een lekker en lief verhaaltje. Het leest als camembert op een toastje met een glaasje ranja voor Zendaya.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk hoe Dirrekie die koffer opent. Ook ik zou gaan voor een concretere eerste alinea, behalve het vage langwerpige ding, vind ik het onduidelijk dat er sprake is van 'een rat' als het even later 'haar Dirrekie' is?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, ... een leuk sprookjesachtig? verhaal. Dat langwerpig ding (koffer) wordt opgemaakt door een rat. Een beetje wonderlijk allemaal, maar als ik aan camembert denk mmm.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk verhaal met de rat in de hoofdrol. Direkkie is bijna een held! :) Het is me niet helemaal duidelijk wie Zendaya is. Is ze menselijk? In de eerste alinea wordt een langwerpig voorwerp beschreven. Waarom niet gewoon het voorwerp benoemen? Dan zou het verhaal voor mij als lezer gewoon duidelijk zijn. Ik heb al mijn inlevingsvermogen nodig om de rat geloofwaardig te laten spreken. Het verhaal leest erg vlot. :thumbsup:
Dank je Marietje. Zendaya is een oude zigeunerin die toevallig langs dit kleine riviertje loopt. Haar naam heb ik uit de zigeunertaal gehaald. Zendaya ziet het langwerpige voorwerp. Ze is al erg oud en met de zon, die scherp tegenlicht geeft, ziet zij alleen het langwerpige voorwerp. Later merkt ze dat het een koffer is, doordat ze de rat, die zij liefkozend Dirrekie noemt, deze open kan krijgen. Laatst zag ik zelf een rat en zo kwam ik op de gedachte. het was helemaal geen naar beest, maar zo iets als deze eigenwijze Dirrekie. Al kon ik hem niet horen spreken natuurlijk en ik kreeg ook geen knipoog. maar ja, ik gaf hem ook geen Camembert. Tot slot heb ik net zolang geplijst aan mijn tekst om er 250 woorden van te maken, dat is het begrip niet ten goede gekomen, merk ik van je.. Nu zie ik 300 de max is! Dank voor je duim en dat je het verhaal vlot vindt lezen, daar doe ik het voor!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een lekker en lief verhaaltje. Het leest als camembert op een toastje met een glaasje ranja voor Zendaya.
Dank je Stella. Zendaya houdt op haar hoge leeftijd wel van wat sterkers nl.bessenjenever!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk hoe Dirrekie die koffer opent. Ook ik zou gaan voor een concretere eerste alinea, behalve het vage langwerpige ding, vind ik het onduidelijk dat er sprake is van 'een rat' als het even later 'haar Dirrekie' is?
Dank je Schrijvenmaar. Leuk dat je Dirrekies actie kan waarderen. Zie over de eerste alinea # Marietje. Zendaya is een hele oude zigeneurin, die met dieren kan praten en ze ziet als haar 'familie'.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk en origineel verhaal. Ik ben het wel eens met de voorgaande kritische noten
Dank je Annetteke, dat je het verhaal kan waarderen. Voor je kritische noten zie # Marietje.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, ... een leuk sprookjesachtig? verhaal. Dat langwerpig ding (koffer) wordt opgemaakt door een rat. Een beetje wonderlijk allemaal, maar als ik aan camembert denk mmm.
Dank je Riny. Dirrekie ruikt de Camembert door de gesloten koffer heen! Leuk dat je het sprookjesachtig vindt!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, Ik ben dol op sprookjes en verhalen over zigeunerinnen. Als de zigeunerin dan ook nog eens met de dieren kan spreken, kan het sprookje voor mij niet meer kapot.niet mer kapot. Ik ben het met de "noten" eens en zou bepaalde zaken ook anders schrijven, maar het verhaal op zichzelf is heel origineel en vermakelijk. Graag gelezen. :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw Marie, een echt sprookje, waarin de vrouw met de rat een speciale band heeft. De camembert maakt het sprookje compleet. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mw.Marie, Een sprookjesachtig fantasieverhaal met beeldende details. Je kruipt in de huid van Zendaya (mooie en aparte naam) Verrassend dat de rat opeens begint te praten. Het schrijfplezier is voelbaar in je geheel eigen stijl. Tip: Je gebruikt twee keer het woord "ding" in je verhaal, vervang het eerste door "voorwerp" (Ik las in je uitleg aan @Marietje dat je nog geen concrete koffer wilde noemen in die fase) Taaltechnisch: Deze zin loopt niet lekker: "Ze ziet "haar Dirrekie" met zijn neus de deksel proberen te lichten." beter is: "Ze ziet dat "haar Dirrekie" met zijn neus het deksel probeert te lichten."

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, briljant hoe het beestje de koffer open krijgt, zeer beeldend. Zendaya, wat een prachtige naam, goed gevonden!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, Ik ben dol op sprookjes en verhalen over zigeunerinnen. Als de zigeunerin dan ook nog eens met de dieren kan spreken, kan het sprookje voor mij niet meer kapot.niet mer kapot. Ik ben het met de "noten" eens en zou bepaalde zaken ook anders schrijven, maar het verhaal op zichzelf is heel origineel en vermakelijk. Graag gelezen. :o
Dank u Blavatski. Fijn dat u ervan geniet! Daar schrijf ik graag voor. Fijne avond!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik vind het een leuk en vermakelijk verhaal. De tips ter perfectie zijn hierboven al gegeven. Graag gelezen!
Dank je Marceline, fijn dat je het kan waarderen. Mijn opzet is gelukt. De perfectie tips neem ik ter harte. Er volgt strakjes een tweede versie, ik moet me natuurlijk niet te eigenwijs opstellen! Ik vergat je bijna ook een fijne avond te wensen, bij dezen!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw Marie, een echt sprookje, waarin de vrouw met de rat een speciale band heeft. De camembert maakt het sprookje compleet. Graag gelezen, Connie
Dank je Connie. Leuk dat je het een sprookje noemt en dat je het graag leest. Daar schrijf ik voor! Fijne avond!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mw.Marie, Een sprookjesachtig fantasieverhaal met beeldende details. Je kruipt in de huid van Zendaya (mooie en aparte naam) Verrassend dat de rat opeens begint te praten. Het schrijfplezier is voelbaar in je geheel eigen stijl. Tip: Je gebruikt twee keer het woord "ding" in je verhaal, vervang het eerste door "voorwerp" (Ik las in je uitleg aan @Marietje dat je nog geen concrete koffer wilde noemen in die fase) Taaltechnisch: Deze zin loopt niet lekker: "Ze ziet "haar Dirrekie" met zijn neus de deksel proberen te lichten." beter is: "Ze ziet dat "haar Dirrekie" met zijn neus het deksel probeert te lichten."
Dank schrijfcoach Nel. Voor je waarderende woorden, motiveert mij weer! Zendaya is een zigeneurnaam, er is een hele interessante site www.dbnl.org De geheimtalen(2002)–J.G.M. Moormann over zigeunertalen. Jouw koffer bracht mij hierop. Leuke opdracht, die weer een leerzame zoektocht geeft op het internet! Dank voor je scherpe blik, ik heb het aangepast. Toch nog weer overheen gelezen! Dank voor je uitgebreide commentaar! En fijne avond!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, briljant hoe het beestje de koffer open krijgt, zeer beeldend. Zendaya, wat een prachtige naam, goed gevonden!
Dank je ikat voor je fijne woorden! Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na alle commentaren heb ik een tweede versie geschreven in de hoop dat het duidelijker wordt. Tweede versie: Die Dirrekie toch Zendaya, de zigeunerin uit het nabij gelegen kamp, lacht haar bruine tanden bloot in het rimpelige donker gebronsde gelaat. Ze gaat met opgetrokken knieën op haar zij tegen de oever aanliggen, in de late warme middagzon. Een rat springt op de tegenoverliggende oever. Hij schudt zich uit en kijkt haar aan met zijn kraaloogjes. Ze herkent hem onmiddellijk, haar Dirrekie. Razendsnel gaat hij op een koffer af, die onderaan de rand van het water ligt. De zon verblindt, ze houdt haar hand boven haar ogen. Dan schatert ze het uit. Ze ziet dat Dirrekie met zijn neus het deksel probeert te lichten. Dat gaat niet, hup met zijn voorpootje, dan met beide voorpoten. Bliksemsnel draait hij, nu zet hij één achterpoot tegen het deksel. Dan met twee achterpoten tegelijk, hij gaat door zijn voorpoten om nog meer kracht te zetten… ‘Beng’, het deksel schiet open. ‘Huh,’ Zendaya beweegt snel omhoog. Dirrekie kijkt haar aan met zijn felle schrandere kijkers. Ze hoort hem zeggen: ‘Tuurlijk kan ik dat, wát dacht je!’ ‘En wat zit erin, Dirrekie?’ Ze wiebelt op haar tenen, rekt zich nog verder uit. Meteen verdwijnt hij in de koffer. Het zonlicht weerkaatst fel op de inhoud. Dan ziet ze Dirrekie eruit kruipen met een glimmend ding in zijn bek. Hij springt in het water en komt naar haar toe, legt het voor haar voeten neer. Ze pakt het voorzichtig op: ‘Camembert Dirrekie! Verdelen voor je familie?’ De kleine donder heeft het stuk droog gehouden tijdens het zwemmen. Zendaya haalt het aluminiumfolie eraf: ‘Dat ruikt goed!’ Ze geeft Dirrekie het deel met tandafdrukken. Hij sprint weg, stopt met een ruk, kijkt achterom en geeft haar een knipoog! Met een gelukzalige blik gaat ze blootsvoets met haar buit naar haar wagen in het kamp.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, er zijn al veel tips en reacties geschreven. je verhaal straalt originaliteit uit, hoe kom je op dit gegeven. En dan twee namen die zo uiteenlopend zij, ik vind het subliem verteld.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een schrander diertje, die Dirrekie. Ik denk dat ratten idd wel slim zijn, en als je het dier niet had laten spreken, zou het zomaar eventjes 'echt' kunnen gebeuren. Het zigeunerkamp, haar specifieke naam, haar uiterlijk maakt het verhaal levend en boeiend. Je tweede versie duidelijker door de directe benoeming. Echt heel knap mw Marie!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, er zijn al veel tips en reacties geschreven. je verhaal straalt originaliteit uit, hoe kom je op dit gegeven. En dan twee namen die zo uiteenlopend zij, ik vind het subliem verteld.
Dank je Maddbrug, wat een prachtige woorden van jou voor mijn tekst. Fijn dat je de details, de namen bijvoorbeeld, zo opvallen. Mijn missie is gelukt en met jouw woorden, waar ik verlegen van wordt!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een schrander diertje, die Dirrekie. Ik denk dat ratten idd wel slim zijn, en als je het dier niet had laten spreken, zou het zomaar eventjes 'echt' kunnen gebeuren. Het zigeunerkamp, haar specifieke naam, haar uiterlijk maakt het verhaal levend en boeiend. Je tweede versie duidelijker door de directe benoeming. Echt heel knap mw Marie!
Dank je Marlie voor je mooie woorden, het motiveert me heel erg goed! Fijn dat je de moeite ook genomen hebt om de tweede versie te lezen en het een verbetering vindt!