Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 157 * Hou je verleden dicht bij je

‘Lieke, bouw je een zandkasteel boven mijn voeten?’ Oma’s stem klinkt helder. Een jongere ik kijkt me aan; zonnehoedje, shirt en broekje zijn kanariegeel, niet zoals ik het zie. Het beeld gaat op en neer. De dag dat papa zijn camera uitprobeerde. In gedachten vertaal ik de grijstinten op het projectiescherm naar de kleurrijke bloemen op de parasol. Een witte hemel. Ik herinner me hoe strakblauw de lucht was, hoe de strohoed van oma haar frêle gelaat in de schaduw liet. Het beeld verschuift. Mama staat op met een hand voor haar profiel en loopt lachend naar een luider klinkend belletje. Ik herinner me het uitzwermen van leeftijdsgenootjes die ongestoord likten aan ijsjes met zandkorrels. ‘Bouw straks, Lieke.’ Vaders zachte gebrom. Oma veegt mijn handen aan een zandvrije zakdoek. Zelfs papa zocht koelte onder de parasol. Oma’s tenen komen dichterbij. ‘Erik, je dochter is mooier dan die knobbel op mijn teen.’ Ik glimlach. Oma straalde. Ze genoot van ons, van die openheid van het water, het zilte in de lucht. ‘Stap nog even met Lieke de zee in.' Vier witte voeten op het donkere zand, mijn voeten zijn dwergen tegenover papa’s. Het beeld draait. Vier voetafdrukken; de mijne al overspoeld met schuimvlokken. Vaders afdrukken, met een iets diepere indruk van zijn rechterhiel. Ik ben weer in beeld. Lachend naar de zon, terugspringend voor een golfje. Voorover gebogen met mijn handen in een kommetje. Water dat opspat tegen papa’s harige benen. Zijn lach, als hij water naar me opgooit met zijn voet. Mijn gegil wordt overstemd door mama. De spoel is ten einde, de filmtape blijft ritselen. De ijsjes zijn op. De voetafdrukken zijn, net als mijn vader, een deel van mijn verleden. Oma’s zakdoek heb ik gevuld met tranen voor hen beiden. Mama is deel van dat verleden. Onze aanslepende ruzie heeft geen zin. Ik sta op, zet de camera uit en doe het licht aan. Mijn ogen knipperen als ik haar nummer intoets. Ik wijt het niet alleen aan het licht.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie, Mooi gelaagd geschreven. Zoals de verkleuringen van het beeld in contrast met de herinnering. De laatste alinea vraagt om een nadere uitwerking (dat kon uiteraard niet binnen deze opdracht).

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie, Wat een prachtig verhaal. Beeldend, het is alsof ik de projector hoor zoemen als ik het lees. En ook de melancholie zit er als extra laag knap in. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Janp. Ik wilde het laten eindigen met de zin 'oma's zakdoek ... tranen voor haar en mijn ouders.' Bij nader inzien vond ik alsof er iets miste en dat het te abrupt eindigde. Kan natuurlijk ook een stijl zijn! Manon1963, Dank voor de fijne reactie Marceline, Dank je. Jaren geleden mezelf klein gezien, in zwart-wit. De spoelen liggen bij mijn moeder (n.v.d.r. met wie ik trouwens geen ruzie heb). Vreemd hoe ons hoofd kan werken. En ja, ik probeerde me voor de geest te halen hoe beelden elkaar afwisselden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... aanvankelijk dacht ik: hoe zit dat nou? Je maakte het al snel duidelijk. Je hoort het gerammel van de projector en ziet daarbij de schokkende beelden. Goed geschreven - brengt herinneringen. Je laatste alinea is zo mooi.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het greep me. :nod: Zeer origineel door de filmbeelden weergegeven. Beeldend ook. De laatste alinea maken er een prachtverhaal van. :thumbsup:

Rol

  • Anoniem
Hallo Marlie, Leuk dat je via de camera zo'n kort intiem inkijkje in een dagje strand met het gezin geeft. Toch heel anders dan foto's, waarbij geluid en de kenmerkende uitspraken van personen buiten beeld blijven. Ik moest er even in komen, maar de setting was al snel duidelijk. Leuk gedaan, een dynamisch verhaaltje. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Nancy, Connie, Annette, marietje en schrijfcoach Corrie, Dank jullie wel voor de leuke reacties. Fijn dat de herinneringen en gevoelens geslaagd zijn overgekomen.