Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#157 Het Hoogtepunt

Anthony is mijn grote jeugdliefde uit Haarlem. Als kind brengen we vele blije uren door op het strand van Zandvoort. Anthony neemt dan zijn vlieger mee. Hoe hij het ding omhoog laat schieten, cirkelen, duiken en zweven is spectaculair. Ik haal de vlieger op als het eens misgaat, mits die niet te dicht bij het water ligt. De verdrinkingsdood bezorgt mij sinds jaar en dag nachtmerries. Als ik 24 ben trouwen we. Onze wittebroodsweken brengen we door op de koffieplantage van zijn familie op Java. Op een van deze dagen gaan we naar Pangi Beach, zo’n tweeënhalf uur rijden van Kediri. Dit uitje is voor de familie Fokker een jaarlijks terugkerend hoogtepunt. Anthony spreekt Indonesisch met zijn familie en drinkt arak en ik, ik voel me verloren. Afgezonderd mijmer ik over water en de mysteries van de zee. De druppels in de zee, wanneer ze elkaar tegenkomen zouden ze dan zeggen: ‘Kom, wij vormen een legioen want als legioen doen we ertoe. We vormen samen een brullend wezen, een golf en samen met andere golven grotere golven. Dan gaan we naar de kust, het land op en slurpen een mens. En als het niet lukt proberen we het nog eens en nog eens?’ Op herhaaldelijk aandringen van vader en moeder Fokker komt Anthony tijdens de schemering zijn huwelijksrecht opeisen. In de branding, dat vindt hij romantisch. Zand schuurt mijn schaamlippen, het zweet druipt uit mijn bilspleet. De terugreis lijkt oneindig. Vier jaar later scheiden we. Kinderloos.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Stella, met veel genoegen gelezen; heel beeldend en ook intiem. Bijzondere strandervaringen! Ik heb het ademloos gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Anthony Fokker? Die had je toch zeker moet houden KASSA, ach wat maakt een beetje zand tussen de batsen dan nog uit }) :lol: . Erg leuk en goed geschreven naar mijn smaak. Denk dan toch, hoe bedenkt ze het weer :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Stella, zoals elders al gezegd: geweldig die naam. Maar ook die uitwerking van verdrinkingsangst, de zee die schuurt aan alle kanten. De zinloosheid, achteraf gezien dan. Mooi. Cora

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ton Badhemd: Dat je het ademloos en ook nog met plezier gelezen hebt doet me goed. Dank je wel Ton. @ Nancy: Ja ach zo loopt het leven, als we alles wisten van tevoren was het ook weer niet leuk geweest. Hoe ik dit bedacht? Het was een chaotisch procesje, maar het doel heiligt de middelen. @ Janpmijers: Dank je wel voor je compliment. Ik lees nooit verhalen van anderen voor ik aan de opdracht begin, en dan is het afwachten wat de schrijvers doen. Immers alles is al eens gezegd of geschreven. Toen ik halverwege mijn verhaal was bedacht ik me dat er al een film bestaat 'Meet the Fokkers'. Maar dat is een heel ander genre, dat wel. @ Cora: Anthony Fokker was echt. Ik kan het niet helpen. Het verhaal is wel fictie :). Dank je wel voor je fijne berichtje!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijke fictie Stelle, in de licht-chaotische stijl die zo fijn bij jou past. Een erg leuk verhaal om te lezen.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Marceline. Ik vind het fijn dat je er een stijl in herkent en vooral dat je het leuk vond om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vrees dat ik de clou mis. :( Waarom is de HP zo bang voor de verdrinkingsdood? ook het middenstuk van de druppels in zee kan ik niet plaatsen in het hele verhaal. De laatste alinea is schrijnend.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een echt verhaal; heerlijk. Lekker fantaseren en er een punt achter zetten. Met plezier gelezen, Stella.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verloren voelen, de vervreemding, heel mooi verwoord in de mijmering. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vooral die druppels vind ik veelzeggend. Goed geschreven fragment. En vrijen op het strand is net als in een hooiberg... niet aan te raden ;)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje: Er is niet echt een clou, het is gewoon een verhaaltje. HP is bang voor de verdrinkingsdood zoals andere mensen bang zijn voor spinnen. Er is geen verklaring. Het stukje over de druppels in de zee is een filosofische, misschien zelfs wel semantische overdenking van HP. Even een uitstapje binnen het verhaal om haar gedachtengang te duiden. Dank je wel voor het lezen. @ Riny: Fijn dat je er van gesmuld hebt :) en dank je wel dat je langskwam. @ Mili: Zoiets typte je laatst ook al. Ik denk dat ik daar heel erg blij mee ben. Het stimuleert me om niet al te krampachtig na te denken bij wat ik schrijf. Oftewel, mens je maakt me het leven een stuk makkelijker :D @ gs: Dank je wel, ik ben blij dat je het mooi vindt. @ Connie: Wat leuk dat ik je heb kunnen verrassen. Dank je wel voor het lezen. @ Annette: Dank je wel voor je mooie compliment. HP was er ook niet zo blij mee, dat geviezelevoos op het strand.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal over een mislukt huwelijk. Het je verloren tussen de mensen voelen is herkenbaar. De sfeer is te proeven. Weer knap geschreven en dus weer graag gelezen.

Rol

  • Anoniem
Hallo Stella M, Daarom schrijf ik niet graag op het strand. Dat verrekte zand gaat echt overal tussen zitten... Mooi hoe je Anthony eerst met de vlieger laat zien, wetende wat zijn latere passie is. De rol van het strand in het verhaal voelt als hoofdzaak, maar is eigenlijk slechts bijzaak. Mooi geschreven. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal over een mislukt huwelijk. Het je verloren tussen de mensen voelen is herkenbaar. De sfeer is te proeven. Weer knap geschreven en dus weer graag gelezen.
Dank je i-Kat. Ik ben blij om van jou te lezen dat het gelukt is :)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Stella M, Daarom schrijf ik niet graag op het strand. Dat verrekte zand gaat echt overal tussen zitten... Mooi hoe je Anthony eerst met de vlieger laat zien, wetende wat zijn latere passie is. De rol van het strand in het verhaal voelt als hoofdzaak, maar is eigenlijk slechts bijzaak. Mooi geschreven. Schrijfcoach Corrie
Hallo Corrie, Dank je wel voor je aandacht en je compliment. Dat is me van jou als schrijfcoach veel waard.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stella, Ik vond je verhaal spannend, hoor. Van de speelse jongen met de vlieger tot de dominante minnaar in de branding. Fictie of geen fictie; je zult de HP maar zijn. :o Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marijcke, wat attent dat je hier nog langskomt terwijl het startsein voor de volgende opdracht al is gegeven! Dank je wel voor je complimenten :)