#157 Kijk op het strand

Mijn tenen graven zich in het zand door de warme, fijne bijna poederige bovenlaag naar de natte, koele en grofkorrelige laag eronder. Een geur van zonnebrand lift mee met een luchtig briesje dat mijn naakte lichaam streelt als een tedere minnaar. De geur brengt, zoals altijd, de associatie met mooie zomerdagen waarop het besef van tijd vervaagd is. Een onbestemd gevoel van verlangen ontstaat; verlangen om dit te kunnen vasthouden… of heb ik nu al heimwee naar dit moment? Een bijna sensuele sensatie van zweetdruppels die zich zacht kriebelend langzaam over mijn rug laten zakken en een natte plek op het zand vormen. De warmte van de zon brengt mij in een dromerige waakslaap; ik hoor gepraat in de verte, spelende kinderen, een krijsende meeuw die overvliegt, flarden muziek van een nabij gelegen strandtent . Ik droom maar weet waar ik ben. Ik hoor de branding, een aanzwellend geluid van golven die aanrazen en stuk slaan op het zanderige strand. Het is een rustgevend gestaag geluid dat mijn bewustzijn verder weg doet zakken. Dan gaat er een schok door mijn lichaam; ik open mijn ogen en voel de natte haren in mijn nek en het steken van mijn huid. Mijn pijnlijke spieren zijn stijf en ik kom moeizaam overeind. Mijn linkerarm voelt dood aan, alsof deze niets met mijn lichaam te maken heeft. Ik voel kwijl aan mijn mondhoek zitten en veeg het weg met een zanderige hand. Een schichtige blik, gelukkig heeft niemand het gezien.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tina, welkom op dit forum! Je eerste stukje maakt indruk! Een heerlijke zomerse sfeer, mooi geschetste strandbeelden, met zien, voelen, ruiken en horen. Je laatste alinea verrast, een mooi contrast met de voorafgaande tekst. Graag gelezen!
25 augustus 2017 - 23:09

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tina Jansen, welkom hier. Je schetst met details een sterk beeld van het in slaap vallen op het strand - en het abrupte wakker worden. De openingszin is naar mijn smaak te gedetailleerd, daardoor blijft de lezer lezen in plaats van het voor zich zien. Iedereen die op een strand is geweest, herkent direct de samenstelling van de lagen zand.
Mijn tenen graven zich in het zand door de warme, fijne bijna poederige bovenlaag naar de natte, koele en grofkorrelige laag eronder.
suggestie met minder woorden/uitleg: Mijn tenen graven zich door het warme, fijne zand naar de koele laag eronder.
26 augustus 2017 - 14:05

Hallo Tina, Lekker wegdutten op het strand, heerlijk! Waarbij je alleen zo akelig kunt verbranden. In het eerste deel gebruik je nogal rijkelijk bijvoeglijke naamwoorden. Een beetje is mooi, maar pas op voor overdaad. Schrijfcoach Corrie
29 augustus 2017 - 17:23