Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 157 De eindeloze deining spoelt af en aan.

Daar staan ze dan, met hun voeten precies op de scheidingslijn tussen water en land. Hun tenen lijken modderkruipers. Telkens als er een golf overheen spoelt worden ze het zand ingezogen. Ze wankelen, maar omdat ze elkaars hand vasthouden vallen ze niet om. Alleen het ritmisch ruisen klinkt in hun oren. De zon watert haar kleuren als een aquarel over de golven. Het hemelblauw schuift langzaam op. Eigenlijk is het stil, heel stil. Ze horen slechts de golven als woorden naar zich toe rollen. Fluisteren, doen ze. Ze fluisteren omdat wij het zijn, denkt ze. Het water is kouder dan ik dacht, denkt hij. Te jong…, bespottelijk gewoon, niet nog maar net vijftien, maar al vijftien hadden onze ouders moeten zeggen. Waarom willen ze niet zien hoe echte liefde eruitziet. ‘De zee zal onze belofte van eeuwige trouw omarmen. We zijn onscheidbaar, dat voelen we gewoon,’ hadden ze hopeloos verliefd en blind voor wijze raad tegen elkaar gezegd. Oranje rode kleuren kruipen langzaam op naar de horizon voor het indigoblauw, waarin de zon lijkt te verdrinken. Het ritmisch ruisen van de golven lijkt harder te klinken op de wind, die het geluid vervoert en over hun wangen blaast. Hij weet niet hoe het komt, maar plotseling schiet er een gedachte door zijn hoofd die hij hardop uitspreekt. ‘Ik heb mijn brommer niet op slot gezet.’ Ze stapt bij hem achterop, houdt hem vast alsof ze bij haar vader op de brommer zit. Eeuwig kan zomaar voorbij zijn denkt ze.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe je de grilligheid van een puberbrein beschrijft. Mee doen met de grote mensenwereld maar soms nog niet zo goed weten hoe dat moet. Romantisch versus nuchter.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een abrupt einde. De jongen die aan zijn brommer denkt; heel praktisch. Ook bij het meisje zijn de romantische gedachten plotsklaps verdwenen; ach gossie toch. Een prachtige laatste zin; echt iets voor een vrouw. Een stapje gevorderd naar de volwassenheid? Je stukje ontroerde me.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Marceline voor je feedback. Ik begrijp je twijfel bij de tweede alinea, maar ik ben dan toch bang, als ik hem weg zou halen dat het niet duidelijk genoeg is dat het hier over pubers gaat. De laatste zin zou volgens mij dan ook minder sterk zijn. mvrgr.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en zo levensecht verwoord! Ritmisch geruis, prachtig gevonden, origineel, hoewel ik ritmisch ruisen mooier vind klinken. heerlijk nuchtere wending aan het eind, that's life ;-) Cora

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Cora voor je reactie en feedback. Je hebt helemaal gelijk met ritmisch ruisen. Dank voor de tip ik ga het gelijk aanpassen. mvrgr

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea Josephine, [De zon watert haar kleuren als een aquarel over de golven. Het hemelblauw schuift langzaam op.] Prachtige zinnen door het aparte gebruik van de werkwoorden. Oranjerood, indigoblauw. Laatst las ik ergens dat taalpuristen dit de 'Engelse ziekte' noemen. Het overvloedig gebruik van spaties.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, fijn tafereeltje van twee pubers in de branding! Mooie poëtische zinnen vind ik; " Alleen het ritmisch ruisen klinkt in hun oren. De zon watert haar kleuren als een aquarel over de golven. Het hemelblauw schuift langzaam op. " Dat geldt ook voor de hele 3e alinea, prachtig! En dan de ontnuchtering in de laatste alinea, mooi contrast! Onwillekeurig moest ik denken aan de Twentse uitdrukking 'brommers kiek'n' :) Met plezier gelezen, Thea!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mannen van Mars en vrouwen van Venus. Onbegrijpelijk hoe we toch hier op de aarde samen kunnen leven. ;) Een goed voorbeeld: mooie invulling van de opdracht. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Mili voor je reactie en je opmerking over indigoblauw. Ik ga het gelijk aanpassen. Ton jij ook reuze bedankt voor je reactie. Erg leuk te lezen dat je aan de Twentse uitdrukking moest denken 'brommers kiek'n' :) mvrgr.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijke puberromantiek. In je prachtige zinnen wordt die droomwereld benadrukt. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi beschreven Thea Josephina, het pure van de zee, de gehele natuur en de jonge verliefde pubers. Een schilderij om te zoenen. Ik zag het voor me. :o

Rol

  • Anoniem
Hallo Thea Josephine, Mooi beeld van een puberstelletje op het strand, waar alles mooi en prachtig lijkt, tot de brommer om de hoek komt kijken. Ik raakte wel wat verstrikt in de beelden en de geluiden; kleuren die in elkaar overlopen, ritmisch ruisen, de stilte, het fluisteren. Mooie beelden, maar bij elkaar misschien wat veel voor deze korte tekst. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een heel mooi stukje. En in tegenstelling tot de schrijfcoach - niet dat ik wil pretenderen het beter te weten, maar puur op gevoel - vind ik de zintuiglijke waarnemingen van kleuren en geluiden prima op zijn plaats. Want dat gebeurt er - naar mijn ervaring - als je echt verliefd bent; er worden stofjes in je hersenen aangemaakt waardoor je scherper waarneemt. De laatste twee zinnen vind ik - in combinatie met de niet afgesloten brommer - top. Kortom: met heel veel plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Angus voor je compliment. Ik vond het lastig om de schrijfcoach een uitleg te geven van wat ik in dit stuk duidelijk wilde maken. En dat er naar mijn mening niets teveel is geschreven Jij omschrijft het heel goed. Het is waar dat er in je hersens een stofje wordt aangemaakt als je verliefd bent en je zintuigen daardoor op scherp worden gezet, een soort doop.:-) Nogmaals dank. mvrgr