Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 157 Normandië, april '44

Het was een prachtige voorjaarsdag. Als kind was hij op zo'n dag na school naar het strand van de Oostzee gefietst om daar zijn vlieger op te laten. Onder hem lag het strand er verlaten bij. Er liepen wat steltlopers door de branding, op zoek naar schelpen. Meeuwen zeilden laag over de kalme golven. De terugtrekkende waterlijn gaf steeds meer versperringen tegen landingsvaartuigen prijs. 'Geloof jij er nog in?' Hij liet zijn verrekijker zakken en draaide zijn hoofd naar Günther die strak voor zich uit keek. Daarna keek hij of er niemand anders in de buut was. De vraag stellen, was al gevaarlijk genoeg. In deze tijd viel er voor velen niets meer te geloven. De God uit de Bijbel blonk uit door afwezigheid. Menselijkheid was een zeldzaamheid. Liefde lag begraven onder ruïnes en angst. Leiders waren bedriegers gebleken. Alleen kameraadschap deed nog hier en daar zijn best om te overleven, maar dat kon nooit genoeg zijn voor de eindoverwinning. 'Ik geloof in vrede,' antwoordde hij terwijl hij zijn blik naar de horizon richtte. Toen hij het manke klakken van de luitenant meende te horen naderen, voegde hij eraan toe: ‘En ik geloof net als jij dat we de vrede zullen afdwingen als verenigd volk onder een dappere leider.’ In het gekrijs van de meeuwen dacht hij opeens een klaagzang namens miljoenen doden te herkennen. Hij schudde zijn hoofd, uit angst dat hij nooit meer ergens in zou kunnen geloven.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Angus, beklemmend en mooi hoe de mens in de militair toch even zijn 'gezicht laat zien'. Ergens staat buut ipv buurt, typo. Liefde lag begraven onder ruïnes en angst vind ik een prachtige zin. Het contrast van het jongetje dat vliegert en nu in deze hoedanigheid naar het strand kijkt maakt het plaatje af :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Je geeft HP met 1 zin (de 2e) een geschiedenis mee. Met die bagage laat je hem los in het verhaalheden. Dat is heel effectief. Goed verhaal.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een verschrikkelijke tijd was dat. Mooi hoe je de soldaten in al hun kwetsbaarheid laat zien ook door die herinnering aan de kindertijd. Die zin met het gekrijs van de meeuwen is een mooie afsluiting.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ook ik vind het een goed verhaal. Mooi ook hoe je door die eerste alinea een sympathiek mens maakt van deze soldaat. En die krijsende zeemeeuwen aan het eind: heel mooi. Het zit weer knap in elkaar!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed neergezet. Per toeval zie ik deze week veel foto's van de kust van Normandie omdat mijn dochter daar verblijft. Ik plaatste jouw verhaal in dat decor. Het was alsof de meeuwen hoorde krijsen.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De titel toverde al een lach op mijn gezicht. Bij het strand hebben we snel positieve associaties, Normandië is alles behalve dat. Vet hoe je het dan wel positief inleidt, en ook een menselijke kant meegeeft aan een ijskoude hp. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, je schreef meer over dit thema herinner ik mij. 'Het manke klakken van de luitenant ... ', een juweeltje in zijn beknoptheid en qua melodie. ‘En ik geloof net als jij dat we de vrede zullen afdwingen als verenigd volk onder een dappere leider.’ Utopisch. ;)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Angus, prachtig! De sfeer van de kust vermengd met de angst om niet vrijuit te kunnen spreken, bijzonder mooie insteek en ook voortreffelijk verwoord! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een wederkerend thema voor jou. :thumbsup: Nooit geweten dat steltlopers vogels zijn en ik kreeg dan ook een vreemd beeld bij die zin. ;) De overpeinzende sfeer goed neergezet.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, je raakt me diep, aangezien ik WOII de laatste tijd veel bestudeer, wegens de oorlogstrauma's van mijn vader. Dat beklemmende, je maakt het voelbaar. Je maakte veel emoties bij me los. :o Mooi, levensecht en heel menselijk beschreven. Groet Connie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, janp, Riny, marceline, maddbrug, Cora, mijbogert, Mili, Ton en Marietje, Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Corrie, Van de ene kant voel ik het als een compliment dat een verhaal emoties losmaakt, van de andere kant wijst het ook op een bepaalde verantwoordelijkheid bij het schrijven en plaatsen (en publiceren). Groet, Angus

Rol

  • Anoniem
Hallo Angus, Het strand dat jij beschrijft, kent de littekens van de oorlog, met de versperringen die half uit het water steken. Mooi vermengd met het beeld van de steltlopers, de meeuwen en branding, zoals het strand zou horen te zijn. Bij de start van het verhaal even de verwarring in welke tijd het afspeelt, ik dacht even dat het zich in zijn jeugd afspeelde, maar dat was slechts een korte herinnering. Mooi verhaal, waarin veel onuitgesproken blijft maar daarmee toch veelzeggend is. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anhgus, ach ja, ik heb het al meer gezegd (geschreven); je hebt een gouden pen. Doe alsjeblieft nog lang mee hier op SOL We kunnen zoveel van je leren. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoeveel impact een oorlog heeft mag niet vergeten worden en dat kun jij met een pen voor elkaar krijgen. Graag gelezen, deze bijzondere bijdrage.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Corrie, Dank voor de opdracht en je reactie.
Hallo Angus, Bij de start van het verhaal even de verwarring in welke tijd het afspeelt, ik dacht even dat het zich in zijn jeugd afspeelde, maar dat was slechts een korte herinnering.
Ik dacht dat risico ingedamd te hebben met de titel en het gebruik van vvt in de zin die naar de jeugd verwijst. Het overige staat in ovt. Wellicht dus toch iets om op te letten.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Dank voor je stimulerende reactie. Ik blijf nog wel een tijdje :) Niet alleen omdat reacties zoals die van jou stimuleren, maar ook kritische kanttekeningen en verhalen van anderen en reacties daarop. De wekelijkse schrijfopdrachten zie ik als een mooie proeftuin, waarin ik met plezier wat plant en met plezier naar plantsels van anderen kijk.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, i-Kat. Als slachtoffers van oorlogen worden vaak de doden, gewonden en ontheemden gezien; soldaten en burgers. Maar volgens mij zijn veel deelnemende overlevende soldaten die na terugkeer worstelen met beelden, nachtmerries en gewetensvragen - en hun directe omgeving - net zo goed slachtoffer. Want leuk ook; zo'n wervingsfilmpje van Defensie: 'Je moet het maar kunnen.' De toevoeging: 'en je moet het maar kunnen verwerken.' mis ik.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is allemaal al gezegd; mooi contrast tussen strand-zoals-wij-dat-kennen en het strand van de hp, en dan ook nog met het strand-van-zijn-jeugd, waarmee je hem idd ook zeer effectief een hele geschiedenis geeft en om hem dan te laten eindigen met een angst om nooit meer ergens in te kunnen geloven ... het zit gewoon weer goed in elkaar, werkt, blijft hangen. Zelf twijfel ik dan toch wel over de zin 'liefde lag begraven onder ruïnes en angst.' Hij komt op mij iets te poëtisch over binnen dit geheel, het deed mij althans even haperen bij het lezen.