Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#156 - Zomaar een dag

Je wordt plotseling wakker, of nee, je sliep nog niet. Je gaat rechtop in je bed zitten. Je denkt: ik ben niemand. Paniek. Dat kan toch niet, je moet toch iemand zijn. Onrustig scan je je geest naar herinneringen, naar bewijs. Je zag een kookprogramma, het journaal, een detective. Als je iemand bent, dan zouden al die flikkerende beelden toch iets met je moeten doen, ze zouden toch ergens moeten aanhaken. Je concentreert je, denkt diep na, maar je moet constateren dat al die beelden dwars door je hoofd heen zijn gevlogen, dat ze geen enkele emotie hebben losgemaakt. Je zoekt verder. De avondmaaltijd. Maaltijden zijn sociale ontmoetingen is je vroeger verteld. Maar je was moe, alle woorden en verhalen dwaalden rond door de eetkamer, bereikten jou niet. Je was er niet. Verder ga je. Waar kan je jezelf vinden? Op je werk heb je toch gepraat met collega’s, grappen gemaakt, gelachen. Maar in je hoofd is het een film, en niet een bijster interessante: elke grap was uitgeschreven door een tekstschrijver, geen enkel gesprek kwam uit jezelf. Een figurant was je, tussen heel veel andere figuranten. Waar ben je? Je ziet jezelf nog niet. Over de rit naar je werk hoef je geeneens na te denken. Die is het niet waard om ook maar één geheugencel te belasten en dat doet-ie ook niet. En je geest werkt met ruime marges, want ook van het ontbijt kun je geen spoor meer vinden. Nog steeds op zoek. Maar dan is het raak. Zes uur in de ochtend. Een mannetje van vier trippelt door de gang, zijn kussen in zijn hand. Hij loopt naar je bed, legt zijn kussen neer, schurkt zich naast je, en strekt gelukzalig zijn lichaam. Daar is het bewijs: je bent wel iemand. En je valt in slaap.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontzettend goed en ontroerend. Niets doet er toe, alleen hij, het ware leven. Vind ik heel mooi beschreven. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vertederend de liefde van de ouder voor het kind beschreven. Hier leeft de HP voor. Duidelijk verhaal en mooi naar het moment toegewerkt. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Top! Bijzonder dat het verhaal zo opnieuw kan beginnen. Doet me denken aan de film 'groundhog day', niet qua inhoud maar stijl. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ga en wat voor iemand... Een vader die zijn kind alle veiligheid wil en kan geven, die er zelfs zijn nachtrust voor opoffert, zolang het kind het nodig heeft. Je pakte me snel in met je verhaal, dank je wel, Groet Connie

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, De paniek in het begin en de zoektocht in het hoofd naar het bewijs van het bestaan, zijn voelbaar gemaakt. Het mannetje dat door de gang trippelt met zijn kussen (goede details), is vertederend, zeker; als oplossing van de zoektocht vind ik het een tikje sentimenteel en tijdelijk - het kind wordt groot, de zoektocht blijft, enz. Dat is inhoudelijk, je weet de sfeer en het gevoel goed te raken. Ook mooi qua compositie.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat, @Marietje, dank jullie wel @Nancy, dank. En ‘Groundhog day’ doet me dan weer denken aan mijn vakantie in Zwitserland, niet qua stijl maar omdat de alpenmarmot het Europese broertje is van de groundhog. @Connie, @Marceline, dank jullie wel @janp, Sentimenteel? Ik denk dat je gelijk hebt. En er zijn inhoudelijk nog wel meer dingetjes (Waar is de partner? Waar is de zoon van 4 bij en na het avondeten?) Dank voor je complimenten. @Riny, dankjewel

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Gijs, prachtig verhaal, met een bijzonder einde, een happy end, wat mij betreft! De zoektocht is mooi geschetst! Chapeau! :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Gijs, Het is een geslaagde en ontroerende uitvoering van de opdracht. Wat ik nu ga zeggen wijkt af van de opdracht, maar lijkt me desalniettemin een boeiend experiment: wat als je de momenten op de dag zou vervangen voor de verschillende rollen die je op een dag vervult? Bijvoorbeeld je rol als werknemer, partner of consument? Ik denk dat de boodschap van het verhaal dan nog overtuigender zou zijn. Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer