Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#156 Toch nog

‘Er is in onze eieren fipronil gevonden,’ snikt boerin Jeanne. ‘We hebben het absoluut niet gebruikt, wij zeker, die alles biologisch-dynamisch willen doen!’ ‘Vorig jaar nog de publieksprijs gekregen ‘meest talentvolle boerderij voor dierenwelzijn Nederland’ en nu dit! Ik heb ons ingeschreven voor de EU-competitie Blije Kipboeren,’ zegt medeboerin Esmee. De NVWA rijdt het terrein af van boerderij Onder de Linden. Ze hebben Jeanne en Esmee hun boodschap overgebracht en het bedrijf gesloten op last van gevaar voor de volksgezondheid. Daarnaast geven ze advies hoe het bedrijf zo snel mogelijk weer een gezondheidsverklaring kan bemachtigen. Er zullen nare stappen gezet moeten worden. Hier zullen één miljoen kippen geruimd worden òf een maand op speciaal voer. Alle geproduceerde eieren worden vernietigd. Al deze kosten moet het bedrijf opbrengen. Jan en Arie kijken elkaar aan, ze hebben prettiger werk gedaan. Jan, bijna 66 jaar: ‘Aar om zo je pensioen in te gaan, man.’ Hoofdschuddend gaan ze naar binnen en treffen Jeanne en Esmee vrolijk aan bij hun keukentafel. Jeanne stapt de keuken in, ruikt al de heerlijke nasi, die Esmee altijd maakt op donderdag. Ze heeft honger als een paard. De boerin loopt haar laatste rondje door haar immense stal, de kippen binnen, na een dag fijn buiten geweest te zijn. Ze ziet haar beestjes tevreden pikken, scharrelen en hoort de door haar zo geliefde tokgeluidjes. Ze is trots op Esmee, de bloedluis te bestrijden met de speciale kevertjes. Hun kippen varen er wel bij! En zijzelf hebben een goed gevoel, bezig met duurzaamheid. Dat is wat Jeanne en Esmee graag de wereld willen laten zien. Esmee gaat zoals iedere dag naar haar thuiszorgwerk om daarna Jeanne weer te kunnen helpen met de administratie van hun kippenfarm. Jeanne is altijd zo blij als ze bij het ontbijt Esmee in haar ogen kan kijken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw Marie, hoe actueel kun je zijn. Een goed verhaal hoe de vreugde van de boerin in één boodschap teniet gedaan kan worden. Ik blijf alleen steken bij 'op last van gevaar...' Moet dit niet zijn vanwege gevaar? Graag gelezen, mw Marie, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en actueel verhaal. En goed geschreven, ik zie het voor mij. Klein punt: er komen wel erg veel personages in voor, voor zo'n kort stukje. Op het laatst ging het mij duizelen wie nu wie was.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Connie. Scherp gezien, je advies klopt zeker, rechtskundig gezien kan je mijn formulering ook gebruiken.Het lijkt dus een kwestie van smaak. Jouw advies leest denk ik makkelijker. Fijn dat je me kwam lezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Nancy voor je compliment! De opdrachten prikkelen tot creativiteit en de kippencrisis vind ik zo vreselijk in verspilling: het verlies van levens, bij de enorme problemen waar onze wereld voor staat.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marceline. Idd veel personages. Ik zou ook de keuze kunnen maken voor één boerin en één controleur. Ik vond twee gezelliger voor beide partijen. Als er een sluiting is van een bedrijf, ben je verplicht om met minimaal twee personen zijn wegens bewijslast.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank C Berendonk. Zeker het kan boven ons allemaal boven het hoofd hangen, deze drama's. Hoe goed bedoelt ook vanuit volksgezondheids principe. Maar tè is nooit goed!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer actueel gegeven. :thumbsup: Ik mis als lezer de witregels als aanduiding van de sprong in tijd. Daarom komt het verhaal voor mij niet bij de eerste lezing helemaal duidelijk over. Ik vraag mezelf nieuwsgierig af of je met de laatste zin aan wilt geven dat er meer dan zakelijkevriendschap is tussen Esmee en Jeanne? ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, ... wat bij de tijd. Het verdriet en de verwarring alom zijn voelbaar. Wat mooi dat je dit als onderwerp hebt gekozen. :thumbsup: Het achteruitlezen begint te wennen, maar prettig is het niet.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marie, Je geeft een mooi inkijkje in de impact die een maatregel van buitenaf kan hebben op het leven van een boer. Je hebt duidelijk kennis van zaken over dit onderwerp, waardoor je verhaal overtuigend overkomt. De boerinnen uit het verhaal gaan door een rollercoaster aan emoties, en het zou daarom boeiend zijn om dit nog verder uit te breiden. Wat gaat er door de verteller heen op het moment dat ze het slechte nieuws hoort? Is ze boos, denkt ze aan de kippen of aan zichzelf? Mocht je hier verder aan willen werken, dan maak je het jezelf makkelijker door het simpel te houden. Minder personages en witregels helpen daarbij. Een andere manier om je tekst goed leesbaar te houden, is door de regels voor de vormgeving van de dialoog te volgen. Hier is een handig artikel over dit onderwerp: http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/dialog…. Kun je hier mee verder? Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marietje. Eerst mijn excuses voor het late antwoorden, ik was even niet in de gelegenheid! Die witregels, daar worstel ik mee. Je geeft duidelijk aan, waar ik die zou kunnen plaatsen. Ik heb de tijdsprongen in alineas gebracht, jouw idee maakt het rustiger, dank je voor de lering! Ja, er is een warme relatie tussen de twee! Leuk dat dit detail je opvalt.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Riny, voor je fijne woorden. Eerst mijn excuses voor het late antwoorden, ik was even niet in de gelegeheid! Ik ben het helmaal met je eens, ik lees ook niet graag achteruit!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Ton. Eerst mijn excuses voor het late antwoorden, ik was even niet in de gelegeheid! Fijn dat je mijn tekst weet te waarderen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Saskia de schrijfcoach. Ik heb direct de tekst nagelezen. Nu begrijp ik de opmerkingen van mijn medelezers pas, ik dacht dat ik volgens de regels handelde en begreep keer op keer niet hoe het echt moest! Heel hartelijk dank voor je aanwijzingen en zo uitgebreide commentaar. Ik heb er zeker veel aan en ga het toepassen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Verbeterde versie: ‘Er is in onze eieren fipronil gevonden,’ snikt boerin Jeanne. ‘We hebben het absoluut niet gebruikt, wij zeker, die alles biologisch-dynamisch willen doen!’ ‘Vorig jaar nog de publieksprijs gekregen ‘meest talentvolle boerderij voor dierenwelzijn Nederland’ en nu dit! Ik heb ons ingeschreven voor de EU-competitie Blije Kip boeren,’ zegt medeboerin Esmee. De NVWA rijdt het terrein af van boerderij Onder de Linden. Ze hebben Jeanne en Esmee hun boodschap overgebracht en het bedrijf gesloten op last van gevaar voor de volksgezondheid. Daarnaast geven ze advies hoe het bedrijf zo snel mogelijk weer een gezondheidsverklaring kan bemachtigen. Er zullen nare stappen gezet moeten worden. Hier zullen één miljoen kippen geruimd worden òf een maand op speciaal voer. Alle geproduceerde eieren worden vernietigd. Al deze kosten moet het bedrijf opbrengen. Jan en Arie kijken elkaar aan, ze hebben prettiger werk gedaan. Jan, bijna 66 jaar: ‘Aar, om zo je pensioen in te gaan man.’ Hoofdschuddend gaan ze naar binnen en treffen Jeanne en Esmee vrolijk aan bij hun keukentafel. Jeanne stapt de keuken in, ruikt al de heerlijke nasi, die Esmee altijd maakt op donderdag. Ze heeft honger als een paard. De boerin loopt haar laatste rondje door haar immense stal, de kippen binnen, na een dag fijn buiten geweest te zijn. Ze ziet haar beestjes tevreden pikken, scharrelen en hoort de door haar zo geliefde tokgeluidjes. Ze is trots op Esmee, de bloedluis te bestrijden met de speciale kevertjes. Hun kippen varen er wel bij! En zijzelf hebben een goed gevoel, bezig met duurzaamheid. Dat is wat Jeanne en Esmee graag de wereld willen laten zien. Esmee gaat zoals iedere dag naar haar thuiszorgwerk om daarna Jeanne weer te kunnen helpen met de administratie van hun kippenfarm. Jeanne is altijd zo blij als ze bij het ontbijt Esmee in haar ogen kan kijken.