Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht 156 Een dag uit je leven

Schrijfopdracht #156 – Een dag uit je leven Kijkend hoe hij slaapt in haar armen, eet ze een broodje oude kaas, herkauwend wat er vandaag is gebeurd. Pas dan dringt het tot haar door hoe zijn levensverhaal is begonnen: een groep coassistenten zag hem eerder dan zijn vader en moeder. Waarom heeft ze daar in hemelsnaam in toegestemd? ‘Was jij ook zo geschrokken toen hij zei dat hij geen hoofdje voelde? Maar kijk, hij is helemaal gaaf, wat is hij mooi, precies zijn broer maar ietsje langer en smaller.’ Tijdens de eerste perswee vraagt de gynaecoloog of er een paar coassistenten mogen meekijken, ze hebben nog geen stuitbevalling gezien. Hijgend en puffend knikt ze. Een golf witte jassen stroomt de verloskamer in en tuurt vanaf het voeteneind naar haar vagina. Enthousiast moedigen ze haar aan: ’ Perst u maar, nog een keer, we zien dat het een jongetje is, zijn billen zijn er al.’ De wedstrijd is spannend, verloskundige, verpleegkundige en haar man joelen luid bij gemiste kansen en tegendoelpunten. Dan zetten de weeën door. Ze roept, ze horen haar niet, ze schreeuwt: ‘Hallo ik ben hier aan het bevallen hoor.’ Schuldbewust komen verloskundige en vader bij haar. De verloskundige controleert de ligging van het kind. Zoekend tasten zijn handen over haar buik, hij fronst: ‘U zei toch dat hij was ingedaald?’ Het is rustig in de verloskamer, de ontsluiting vordert gestaag, samen vangen ze de weeën op, lezen, praten wat. Er hangt een tv-toestel, misschien straks even kijken naar Nederland – Duitsland. Om negen uur ’s morgens op de uitgerekende dag beginnen de weeën. Ze is blij, haar topzware lijf zit haar steeds meer in de weg en ze snakt naar oude kaas. Het kindje is een week eerder ingedaald, ze zijn er allebei klaar voor.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nederland - Duitsland, dat kan ik me nog goed herinneren. Dat jij op dat moment werd belaagd door een perswee van een golf witte jassen werpt hier weer een heel ander licht op :-). Mooi verhaal! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cora, mooie binnenkomer met fijne beeldende details die het verhaal heel dichtbij brengen. Vind deze erg goed :thumbsup:
Dank!

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nederland - Duitsland, dat kan ik me nog goed herinneren. Dat jij op dat moment werd belaagd door een perswee van een golf witte jassen werpt hier weer een heel ander licht op :-). Mooi verhaal! :thumbsup:
Dank, wordt onvergetelijk zo, wel paar details door elkaar gegooid natuurlijk ;-)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@c van Berendonk, je hebt de sfeer in goede beelden weergegeven. Het deed me denken aan de bevalling van mij dochter, waarbij in de nacht meerdere verpleegkundigen me stonden aan te moedigen. Ik vond het net een voetbalwedstrijd. Fijn weekend Connie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie het voor me deze bevalling, gelukkig eind goed al goed. En dan al die jonge mensen die moeten leren!

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@c van Berendonk, je hebt de sfeer in goede beelden weergegeven. Het deed me denken aan de bevalling van mij dochter, waarbij in de nacht meerdere verpleegkundigen me stonden aan te moedigen. Ik vond het net een voetbalwedstrijd. Fijn weekend Connie
Dankjewel Connie! Cora

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie het voor me deze bevalling, gelukkig eind goed al goed. En dan al die jonge mensen die moeten leren!
Dankjewel, ja het is dubbel: jonge mensen moeten leren maar dit schouwspel was niet erg intiem meer, dat snap je :-) Cora

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Cora, welkom op SOL (ik heb je hier nog niet gelezen). Prachtige invulling van de opdracht, heel levendig beschreven dag; ik kan me als lezer goed voorstellen wat er gebeurde. En ja, een voetbalwedstrijd tijdens een bevalling... slechte combi! ;) Ik heb je graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Cora, welkom op SOL (ik heb je hier nog niet gelezen). Prachtige invulling van de opdracht, heel levendig beschreven dag; ik kan me als lezer goed voorstellen wat er gebeurde. En ja, een voetbalwedstrijd tijdens een bevalling... slechte combi! ;) Ik heb je graag gelezen!
Dank Ton, dit was inderdaad mijn eerste verhaal op SOL, daarom dubbel blij met je waardering!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Cora, ... prachtig en dan meteen zo goed achterstevoren geschreven en de spanning van de geboorte en de spanning van de wedstrijd en van die dubbele idioten op een verloskamer bij een niet mis te verstane bevalling. Jouw verhaal past denk ik wel in het Guinees Book of Record en laat jouw kleine daardoor een gratis opleiding krijgen.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, en dan in de pijnlijkste momenten staat zij er toch eigenlijk alleen voor. Mooi verhaal, goed geschreven.
Je zegt het Marceline, dankjewel, die boodschap zit er zeker in. Cora

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cora, ... prachtig en dan meteen zo goed achterstevoren geschreven en de spanning van de geboorte en de spanning van de wedstrijd en van die dubbele idioten op een verloskamer bij een niet mis te verstane bevalling. Jouw verhaal past denk ik wel in het Guinees Book of Record en laat jouw kleine daardoor een gratis opleiding krijgen.
Dankjewel Riny, door jouw reactie snap ik ineens hoe ik op dit thema kwam: achterstevoren, dit verhaal en die stuitbevalling. De kleine is recent 41 geworden en heeft zijn opleidingen elders gedaan, het is niet eens in me opgekomen iets terug te vragen voor de bezichtiging van zijn eerste minuten op deze wereld, haha. groet Cora

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Cora, ... je maakte een primeur mee. Ik ben nog nooit van mijn leven zo kwaad geweest! Wat fijn dat alles zo goed verlopen is en de baby nu een volwassen man. :nod: Freewriting heeft wat bij me los gemaakt. Dank voor je geruststellend bericht. vrg

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Cora, Wat een belevenis! Die voetbalwedstrijd erbij was een grappige verrassing, die had ik niet zien aankomen (truth is stranger than fiction...). De voetbalwedstrijd is meteen een mooie parallel met de door co-assistenten omringde bevalling. Mocht je deze tekst willen pefectioneren, dan heb ik een paar tips: -de tweede alinea zou je eventueel weg kunnen laten, dan verlopen de gebeurtenissen wat vloeiender -je begint nu iedere zin op een nieuwe regel, daar wordt de tekst wat rafelig van en moeilijker te volgen. Een goed opgemaakte tekst is een cadeau aan de lezer! In dit artikel vind je de regels voor het onderscheid in alinea's: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/41. Mocht je deze theorie wat taai vinden, dan kun je eens kijken hoe het er uitziet in een roman die je graag leest Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Cora, Wat een belevenis! Die voetbalwedstrijd erbij was een grappige verrassing, die had ik niet zien aankomen (truth is stranger than fiction...). De voetbalwedstrijd is meteen een mooie parallel met de door co-assistenten omringde bevalling. Mocht je deze tekst willen pefectioneren, dan heb ik een paar tips: -de tweede alinea zou je eventueel weg kunnen laten, dan verlopen de gebeurtenissen wat vloeiender -je begint nu iedere zin op een nieuwe regel, daar wordt de tekst wat rafelig van en moeilijker te volgen. Een goed opgemaakte tekst is een cadeau aan de lezer! In dit artikel vind je de regels voor het onderscheid in alinea's: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/41. Mocht je deze theorie wat taai vinden, dan kun je eens kijken hoe het er uitziet in een roman die je graag leest Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer
Ha Saskia, fijn dat je reageert! Die tweede alinea kan er inderdaad uit, die voegt niets toe, houdt eerder wat op. De indeling in alinea's: die ontstond doordat ik in het uitvoeren van de opdracht wat schools de dag in stukjes hakte en die in aparte alinea's zette, een soort woordenklok. Dat doe ik anders nooit zo, en nou je het zegt: het verhaal wordt er rafelig van. Ik dacht zelf ook al dat het in deze vorm meer een gemaakte opdracht is dan een goed verhaal. Je alineatip helpt om er een goed lopend verhaal van te maken. Ga ik zeker doen! groet Cora