Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#156 Xerox

Albert Leung ging naar bed na een onproductieve dag. Moddervette mistbanken vulden zijn hoofd, en hij wist nog net dat zijn bed was bedoelt om in te slapen. Hij trok zijn broek uit met moeite, omdat hij de riem niet had losgetrokken. Hij dumpte de broek in de hoek. Zijn slaapkamer vulde zich met de misselijkmakende lucht van de bruine, modderige substantie waar hij zijn broek mee had gevuld zonder het door te hebben. Hij kroop in bed, het leek bijna ingestudeerd. Later plaste hij zijn bed vol, omdat hij niet meer wist hoe dat allemaal in zijn werk ging. Hij zat achter zijn bureau. Hij bestudeerde zijn toetsenbord. De toetsen en de bijhorende letters zeiden hem helemaal niets. Abstracte vormen. Hij wist niet dat hij die toetsen in hoorde te drukken. Zijn collega kwam binnen gewaggeld. Albert wist zijn naam niet meer. “Albertooo.” Riep de collega. Albert draaide zijn hoofd in zijn richting. De collega maakte een paar spleetogen met zijn vingers en trok zijn bovenlip omhoog zodat het leek alsof hij hazentanden had. Een groteske parodie waar Leung vroeger op had gereageerd met een rondvliegende calculator of een kleurrijke Kantonese krachtterm. Dat was een andere Albert. Een eerdere. Albert Leung werd relatief fris en fruitig wakker. Er moest noeste arbeid geleverd worden. Terwijl hij opstond, filosofeerde hij over het verschil tussen gezonde en ongezonde tegenzin. Hij strompelde de badkamer tegemoet. Loden benen. Hij produceerde een geluid dat klonk als: “Wuh?” toen hij daar de slijmerige, pulserende cocon aan de muur zag plakken. De cocon was groot genoeg om een mens te huisvesten. Hij stond aan de grond genageld toen de cocon openscheurde, en een perfecte lichamelijk kopie onthulde die met uitgestrekte rechterhand op hem afstevende. Wat er van de echte Albert Leung overbleef, werd door het afvoerputje gespoeld.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De Thomas dit is een bijzondere invulling. Ik moest het twee keer lezen het zit zeer vernuftig in elkaar en ook leuke sfeerbepalende details ( op kantoor). :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die zag ik niet aankomen. Ik dacht dat om een man ging die een beroerte had gehad op het werk, maar jouw clou is wel heel eng. Goed gedaan dus.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Thomas, Een creatieve uitvoering met een mooie twist (tot de laatste alinea kun je Albert inderdaad nog interpreteren als iemand met geheugenverlies). Er zijn een paar kleine details waarbij ik aanraad ze nog eens te bekijken. Bijvoorbeeld: -'Later plaste hij zijn bed vol, omdat hij niet meer wist hoe dat allemaal in zijn werk ging.' 'Albert wist zijn naam niet meer.' --->De woorden 'niet meer' suggereren dat de dubbelganger Albert in een verleden wel wist wie Albert was en hoe hij functioneerde. Klopt dat? En hoe komt hij dan aan deze kennis? -'het leek bijna ingestudeerd'--->Het werkwoord 'lijken' schept verwarring, want nu is het net of er iemand toekijkt, terwijl dit uit de rest van het verhaal niet naar voren komt De tekst kan goed op zichzelf staan. Mocht je er nog iets mee willen doen, dan denk ik dat deze goed zou werken als proloog van een groter verhaal. In de tekst die erop volgt kun je dan uitwerken hoe en waarom er een dubbelganger van Albert is, en of dit een deel is van een groter plan. Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En weer met genoegen gelezen, De Thomas. Wel is het natuurlijk 'was bedoeld'. En die laatste zin moet er - denk ik - om de tijdlijn niet te verstoren ook uit. Maar goed, rules are there to be broken. Sterk verhaal. Ik vraag me af of je er bewust over nadenkt als je kiest voor de hp en zijn etniciteit. Omdat dat in zo'n kort verhaal mogelijkheden tot details schept die jij hier lekker uitbuit. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Thomas, Een creatieve uitvoering met een mooie twist (tot de laatste alinea kun je Albert inderdaad nog interpreteren als iemand met geheugenverlies). Er zijn een paar kleine details waarbij ik aanraad ze nog eens te bekijken. Bijvoorbeeld: -'Later plaste hij zijn bed vol, omdat hij niet meer wist hoe dat allemaal in zijn werk ging.' 'Albert wist zijn naam niet meer.' --->De woorden 'niet meer' suggereren dat de dubbelganger Albert in een verleden wel wist wie Albert was en hoe hij functioneerde. Klopt dat? En hoe komt hij dan aan deze kennis? -'het leek bijna ingestudeerd'--->Het werkwoord 'lijken' schept verwarring, want nu is het net of er iemand toekijkt, terwijl dit uit de rest van het verhaal niet naar voren komt De tekst kan goed op zichzelf staan. Mocht je er nog iets mee willen doen, dan denk ik dat deze goed zou werken als proloog van een groter verhaal. In de tekst die erop volgt kun je dan uitwerken hoe en waarom er een dubbelganger van Albert is, en of dit een deel is van een groter plan. Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer
De bedoeling van de tekst is dat de dubbelganger dus helemaal niet weet wie Albert is, en ook niet weet hoe hij in een menselijke vorm kan functioneren. Daarom is hij in de eerste alinea zo verslonst. Het gebruik van "niet meer" was een fout aan mijn kant. "Albert wist zijn naam niet meer." refereerde aan de collega. Bedankt voor de feedback.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@De Thomas, na herhaaldelijk lezen, begrijp ik het nu helemaal. Een knap stuk werk, zowel qua inhoud als in uitvoer van de weekopdracht. Graag (vele malen) gelezen. Fijne dag, Connie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. En de opdracht echt gebruikt. Als je dit verhaal in de gewone volgorde vertelt, is het veel minder verrassend.