Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#156- Le jour de Madeleine

Ik geeuw. Licht uit. Even plassen. Doe mijn verse dekbed om mij heen, leg mijn boek neer en neem nog een slok thee. Mail checken, Facebook-gekeuvel. Tandenpoetsen en douchen. Tandenborstel opladen. Afwas opruimen. Het schuren aan die stenen vind ik heerlijk. Wel stoffig met die machine. Het wordt te donker. Ik vind ze niet lekker. Die linzenburgers kleven aan je pan vast en de blender maakt overuren om een massa te krijgen. Het lijkt het meest op stront, dat staat er niet bij in het recept. Ik twijfel of ik soep of burgers ga maken. Linzen, goed voor de eiwitten. Met een pot gemberthee op mijn balkonnetje zitten. Ik fiets weer goed, het is gelukt. Ik zweet mij te pletter. Toch 25 km weer. Ik bel als ik langs de familie-op-de-fiets-vakantie moet. Ze schreeuwen, ‘kijk uit weer zo’n wielrenner,’ ik lach hard als ik zeg dat ik niet hard ga. Fluitende vogels, het is stil in de polder, heel Nederland is op vakantie. Ik pak mijn fiets, water mee, fietstenue aan, pepermuntjes mee. Ben in slaap gevallen na de lunch, weer. Komt toch door die ziekenhuisopname, lijk wel een zwakkeling, wil ik niet. Op de bank even liggen. Geen brood gegeten, spinazie, skyr, banaan in de blender. O, wat doe ik gezond. Boodschappen even snel doen. Opruimen moet ik echt, die was. Buikspieroefeningen, crosstrainer, kom op Madd, je kan het. Conditie opbouwen. Steeds maar weer. Snel kan ik douchen, vind ik. Tandenstokersmomentje, waren in de aanbieding. Wat zijn die krengen duur. Plieetje, assembleetje aan het aanrecht. Radiootje aan, koppie thee, beschuitje. Mooie wolken. Geen pijn, god zij dank, ik sta op. Hoe laat? Even rekken, strekken. Zonnetje door mijn gordijn. Ik geeuw.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan. Jouw gewone dag achterstevoren hield mijn aandacht helemaal vast. Mooi rond ook met het 'ik geeuw' aan het begin en het einde. Fijn om te lezen. Klein dingetje: in deze zin is een 'op' te veel blijven staan: [Het lijkt op het meest op stront]

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja zo is het ook heel mooi, gewoon alle handelingen achterstevoren en beginnen en eindigen met een geeuw. Het leest als een trein.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een echt achterstevorenverhaal. Als in een film, zo leest het. Mooi!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, als een oud cassettebandje teruggespoeld, zo voelde het ook. Angus, ik maakte een schemaatje op papier en ging toen los. Eigelijk schreef ik het van onder naar boven, ook weer een ervaring, I-kat, dank je! Nyceway, ik vind geeuwen erg prettig. Annette, ja, het is een vreemde gewaarwording zo te schrijven. Stella, mooi compliment. Dank jullie allen voor de prettige reacties.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug, ik ging ook steeds sneller lezen, om daarna het verhaal van onder naar boven te bekijken. Ik vind het knap hoe je jezelf weet op te peppen om vervolgens je niet te laten kennen op de fiets. Ik heb genoten, Fijn weekend, Connie

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Maddy, Schrijf je graag poëzie, of drama? Er zit veel klank en ritme in je verhaal. Het zorgt ervoor dat je als lezer meegenomen wordt op jouw reis, achteruit de dag door. Daarnaast werkt het goed dat je naar het einde (de ochtend) toe de woordvolgorde steeds een beetje omdraait, dat versnelt het tempo. Het zijn daarom slechts een paar kleine opmerkingen die ik hierbij heb: Ik bleef bij 'gemberthee gemaakt', een beetje hangen, omdat dit ineens in een andere tijd werd geschreven, ik zou dit in de tegenwoordige tijd zetten. De zin 'ik lach hard en zeg dat ik niet hard ga' 'Lijkt' wel een zwakkeling==>lijk wel een zwakkeling facebook gekeuvel===>Facebook-gekeuvel Verder lijkt het me de moeite waard om hier meer mee te experimenteren, als je dat niet al doet. Deze vorm ligt je goed. Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Saskia, Allereerst, wat een prettige reactie. Dank je wel. Ik schrijf te weinig drama en poëzie, ik houd van het ZKV en het korte verhaal. Ik merk dat deze manier van schrijven en ook freewriting mij vrijheid geven, mij een gevoel geven geen fouten te maken, of iets totaal verkeerd te doen. Opmerkelijk, de ervaring van deze opdracht, die je tot een andere denkwijze stimuleert. Ik ga wat aanpassingen in de tekst uitvoeren.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, ik lees een andere dimensie van je. Prachtig gedaan, ik deinde mee op je mooie korte zinnen. Ik leer hierdoor dat kort krachtig is. Je laat het heel mooi zien!

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Heel energiek geschreven en leest even vlot. Je straalt je levenslust over naar mijn kant van het scherm. Een mooie prestatie. Als Vlaamse begrijp ik de "t" meerwaarde niet in : ik fietst weer goed, het is gelukt. Ergens heb ik het gevoel ik dat dit opzettelijk met "t" geschreven is. Zeker omdat er verder niemand op reageert. Graag even vertaling aub.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, ... alsof ik met je meefietste. Haren in de wind en denken: ja, zo moet het. Prachtig geschreven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sarina, je hebt zeer oplettend mijn tekst gelezen. Ik zag de fout, want dat is het gewoon, zag het gisteren ook zelf pas. Won Belgie ook niet meestal het dictee der Nederlandse taal? Dus heel goed gezien, Sarina, ik ga het veranderen. Riny, dank je! Fietsen in de wind is helemaal heerlijk.