Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#156 Een mooie dag.

“Hier heb je niet van terug!” Ik goot een emmer koud water over mijn neef. Hij begon te lachen. Het startsein was gegeven om grover geschut in te zetten. We waren begonnen met bekertjes en waterballonnen maar uiteindelijk liep het uit de hand. Het was de warmste dag in juli. Bijna de hele familie zat verspreid door de tuin op picknickkleden, een enkeling werd gemist. Mijn moeder improviseerde in de keuken een lunch. Soep uit blik en stokbrood. Hier was ze niet op voorbereid. Niemand eigenlijk. We stonden bij de auto’s en vroegen ons af ‘wat nu?’. In meerdere opzichten. En hoewel de praktische zaken op een dag als deze naar de achtergrond verdwenen, moesten we toch lunchen. “Dan maar bij ons.” riep mijn moeder en we lieten een zee aan zonnebloemen achter ons. De weg ernaartoe leken we wel een bloemencorso zonder bloemen. Die lagen bij mij in de auto. Mensen stopten, niemand zwaaide. Maar iedereen wist het. De geur van de bloemen vermengde zich met het sop van de bellenblaas. Honderden zeepbellen zweefden naar de hemel. Ze glinsterden in het zonlicht. We stonden op een overvol kerkplein en zwaaiden de zeepbellen na. Op dat moment geloofde iedereen in een hemel. En tegelijkertijd vroegen we ons af ‘waarom in hemelsnaam?’. In de kerk was het koel. Maar alle mensen maakten het warm. Er werd gezongen, geklapt, kinderen die een stukje mochten zingen, zwaaiden vrolijk naar hun ouders, er werden foto’s gemaakt en de dominee vocht tegen zijn tranen. Wij hielden ze niet tegen. Buiten zagen we hoeveel mensen er waren gekomen. Alleen de eerste twee rijen met stoelen waren nog vrij. Wij waren de erehaag. Om de hoek kwam een pony met een klein karretje achter zich aan. Zonnebloemen in zijn manen en ballonnen aan de kar. Een kleine ongelakte grenen kist verdween in een bloemenzee. Mijn nichtje had haar mooiste zomerjurk aan. Mijn oom en tante deden hun best. Voor zover dat kon. ’s Ochtend vroeg ik mij af wat ik moest dragen. Geen rouwkleding, maar feestelijk. Het beloofde een warme dag te worden. Ik twijfelde tussen twee bloesjes. Gek dat je je daar druk over kan maken op een dag als deze.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, prachtig beeldend beschreven herinnering, geen woorden voor. Leven en dood, zo hand in hand. piepklein typefoutje: "Die lagen bij MIJN in de auto" m.z. "die lagen bij MIJ in de auto". Of bedoelde je "die lagen in mijn auto" ? Heel graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Annette wat heb je een trieste aangelegenheid mooi en respectvol beschreven. :thumbsup: Verrassend ook omdat het even binnen moet komen waar het echt over gaat. Kijk even naar ' die lagen bij mijn in de auto' typo

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor de reacties @Karinska en @ Nancy! Ik wilde een combi maken van in mijn auto en bij mij in de auto.... heb het aangepast.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zit ik eerst in een prachtige vrolijke zomerdag van Annette en plotseling lopen de rillingen over mijn lijf. Wat een verhaal... twee dingetjes: niemand zwaaiden en Op dat moment geloofden iedereen moet enkelvoud zijn. Topverhaal. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi geschreven, Annette. Hoe het leven ondanks alles doorgaat. Knap hoe je subtiele verbanden hebt gelegd tussen de verschillende alinea's.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel @Stella en @ Nyceway! Ik ga het gelijk aanpassen Stella. Dit was echt zo'n stuk waarvan ik al dacht 'daar gaan heel veel spelfouten in voorkomen.'

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annette, een mooie, trieste dag. De beelden spreken voor zich, het niet uitgesprokene komt heel helder binnen. Chapeau!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jee Annette, De eerste alinea zette mij op een heel ander been. Bijzonder beschreven: een vrolijk zomerse dag met daaronder de tragedie van de begrafenis van een klein meisje. Ik vind je verhaal goed geschreven, maar voor mijn dramatische inborst had het iets minder luchtig gemogen. Maar ik realiseer mij heel goed dat dit ook een kwestie van smaak is.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie@ Marceline! Ik snap wat je bedoelt. Het gekke is, dichterbij dan dit kom ik nog niet met woorden. Het is ook een overlevingsstrategie denk. Het watergevecht werd een 'traditie' overigens... (2 wkn later hadden we weer een begrafenis en watergevecht).

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een paar keer gelezen maar het komt nu echt binnen. Misschien wilde ik het niet geloven. Verdrietig en dapper, omgaan met groot verlies van een kleintje. Knap gedaan.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het duurde even tot ik doorhad waar het om ging. Ik dacht dus in eerste instantie dat het een trouwdag was ... Ik moest een paar keer teruglezen. Toch goed geschreven, met fijne beeldende details.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie@ Marceline! Ik snap wat je bedoelt. Het gekke is, dichterbij dan dit kom ik nog niet met woorden. Het is ook een overlevingsstrategie denk. Het watergevecht werd een 'traditie' overigens... (2 wkn later hadden we weer een begrafenis en watergevecht).
Dank voor je antwoord Annette, ik snap het en een verhaal komt zoals het komt. En wat een mooie traditie en overlevingsstrategie bij zo'n verdrietige gebeurtenis.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Annette, ik ben geraakt door het verhaal en ook de wijze waarop de familieband wordt gevierd in het watergevecht. Heel indrukwekkend, Mooi weekend Connie

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Annette, Mooi hoe je steeds verder teruggaat naar de reden van de samenkomst. Het is heel aangrijpend. Niet alleen de aanleiding van het verhaal, maar ook de manier waarop je het geschreven hebt. Als je het een keer gelezen hebt, lees je het de tweede keer heel anders. Mocht je hier verder aan willen werken, dan zou je nog kunnen kijken naar het volgende: -'maar uiteindelijk liep het uit de hand' --->waarmee liep het uit de hand? Als je hier naar de emmers wilt verwijzen, dan raad ik aan hier te schrijven 'maar het was uiteindelijk uit de hand gelopen -als je 'een enkeling werd gemist' weglaat, staat deze zin nog sterker. Het zinsdeel 'bijna de hele familie' krijgt dan meer nadruk, daar zit al heel veel in -'In meerdere opzcihten' zou ik weglaten. Het is juist mooi dat je 'wat nu?' op twee manieren kunt lezen, en in de volgende zin toon je al aan dat er meer aan de hand is -'De geur van de bloemen vermengde zich met het sop van de bellenblaas'--->klopt het dat dit zich buiten afspeelt? Dan zou ik dat wel even benoemen, nu lijkt het net of de bellenblaas al in de auto voorkomt Het gaat mij dus vooral om de technische aspecten. Zelf vond ik de vreemd lichte sfeer goed passen bij het onderwerp. Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer