Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 156 Bloemen

De gloeiende peuk dooft sissend in het plasje water naast de groenbak. Die is leeg, op de bos bloemen na. Ik haat bloemen, maar vandaag kwamen ze van pas. Het pistool heb ik op een parkeerplaats langs de A2 met duct tape tegen het chassis van een vrachtwagen met een Italiaanse nummerplaat geplakt. Niet te stevig. 'Ze is allergisch voor deze,' zei ik tegen de beveiliger toen ik de deur zachtjes achter me sloot. 'Ze kreeg al een migraine-aanval toen ze ze zag. Snap jij dat?' Ik hield de bos voor zijn gezicht. 'Ze wil het komende uur in geen geval gestoord worden. Door niemand, zei ze.' De man knikte. 'Artiesten,' mompelde hij en haalde zijn schouders op, alsof hij duidelijk wilde maken dat het niet mijn schuld was. Een kort kuchje; één gedempt schot was genoeg. Vakwerk. De oprechte verbazing die kort oplichtte in haar ogen raakte me. Op een professionele manier. Egostrelend. Vakwerk. 'Ach, wat lief, wat mooi,' waren haar laatste woorden toen ze de grote bos bloemen zag. 'Van Joop zelf,' fluisterde ik tegen de krachtpatser voor de kleedkamerdeur terwijl ik de bos voor zijn hoofd heen en weer wiegde. 'Of zijn vrouw het ermee eens is, weet ik niet,' voegde ik eraan toe. Dat maakt het echt, zo'n insinuatie. Niemand wil moeilijk doen en ophef maken met het risico dat daarbij een buitenechtelijke affaire van zijn bekende werkgever aan het licht komt. Dus mocht ik naar binnen. Ik klopte. 'Leuke verrassing.' Ik knikte naar de verkoopster. 'Wilt u iets op het kaartje schrijven?' 'Nee,' zei ik, 'de bloemen zeggen genoeg.' '100.000 als je haar afmaakt. 'De zingende roos van Malaga' noemt mij een stalker, maar ik ben haar eeuwige geluk,' luidde de mail op het dark web. 'Deal,' antwoordde ik; 'Ik haat bloemen ;-).' (Leuke gelegenheid om mijn criminele alter ego weer van stal te halen 8) Zie http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… en eerdere pulp. Leuke opdracht. Pittig)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, De film loopt echt terug in scenes, knap gedaan. Ook hier geen cliché tijdsbepalingen en dergelijke. De 'van Joop zelf' scene zag ik gelijk voor me - en de uitleg daarin (zo'n insinuatie maakt het echt) vind ik een sterk voorbeeld van strak vertellen. Mijn complimenten voor deze aflevering.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zit erg goed in elkaar. Zowel qua verhaallijn als de beschrijving van de verschillende fragmenten. 'Ze kreeg al een migraineaanval toen ze ze zag' gr. Nynke

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, janp.
De 'van Joop zelf' scene zag ik gelijk voor me - en de uitleg daarin (zo'n insinuatie maakt het echt) vind ik een sterk voorbeeld van strak vertellen.
En van de andere kant ook een echte pulp scene waarin de hp even vertelt hoe sluw hij is :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, nynke. Het is inderdaad migraineaanval. (Ik heb nooit, maar dan ook echt nooit, last van hoofdpijn (katers uitgezonderd). Dat gebruik ik dan maar als excuus voor de foute spelling :o ) Edit: en inderdaad een 'ze' te weinig. Dat heb ik nu maar eens aangepast.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Annette. Ik bedoel pulp niet negatief, maar meer als aanduiding van een genre. Goede pulp - zoals de vijf zwarte beertjes pockets met als hp Martin Rasker, geschreven door J.J. de Lochte - vind ik helemaal top. (Voor de liefhebbers van pulp. Van J.J. de Lochte (pseudoniem waarachter twee personen schuilgingen): Het vergiftigde brein Blauw bloed Blues voor Valerie De drama driehoek De slavenhalers Via internet vast nog te krijgen. Absolute aanraders.)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Achteruit schrijven vond ik ook erg pittig maar jij hebt er een fascinerend stukje van gemaakt. 'Niet te stevig.' vind ik een geweldige toevoeging. De vierde alinea is ook erg sterk.Vermakelijk :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, i-Kat. Prettig om te lezen dat je 'Niet te stevig' opviel. Het pistool moet ergens na de Brennerpas tegen het wegdek kletteren :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Angus heel erg sterk deze. Heb het twee keer gelezen. Niet omdat iets onduidelijk was maar van verwondering. Heel erg goed :thumbsup: ( vraagje moet duct tape niet ducktape zijn?)

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Angus, O wat vreselijk: 'Ach, wat lief, wat mooi,' waren haar laatste woorden toen ze de grote bos bloemen zag. Prachtig verhaal, genoten van je gemeenheid. Mooie filmische scenes en verrassende teruggang.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ik hou van jouw pen en nu ook van jouw criminele alter ego. uiteraard alleen in het geschreven woord. Door de verwijzing naar 'Joop' vraag ik mij ook af of achter de bloemen ook een (stiekeme) afkeer van jou van 'La Bloemen' schuilt.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Angus, prachtig, strak, sterke details! Je zegt zo veel met die korte toevoegingen, geweldig mooi! Ook bijzonder is de beroepstrots in de 4e alinea. Twee keer gelezen, twee keer genoten!

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Strak geschreven! Is de beveiliger in de 3e alinea dezelfde als de krachtpatser in de 5e? Dan zou ik hem ook in de 3e alinea krachtpatser hebben genoemd, om het de lezer iets gemakkelijker te maken.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach wat lief, ach wat mooi. Een treffende zin. Ik heb je verhaal op twee manieren gelezen van onder naar boven en andersom. Een Angus story. Treffend en knap.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, marceline. Als antwoord op je vraag: 'La Bloemen' leeft toch nog? Nou dan :unibrow:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Ton.
Ook bijzonder is de beroepstrots in de 4e alinea.
Kijk, jij begrijpt mijn alter ego :thumbsup: 8) :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is de beveiliger in de 3e alinea dezelfde als de krachtpatser in de 5e? Dan zou ik hem ook in de 3e alinea krachtpatser hebben genoemd, om het de lezer iets gemakkelijker te maken.
Het is dezelfde, Ostinato. Maar om twee keer krachtpatser of beveiliger te gebruiken om dat duidelijk te maken, leek me niet nodig. Misschien vergis ik me daarin, maar ik denk dat het voor de meeste lezers duidelijk is. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb je verhaal op twee manieren gelezen van onder naar boven en andersom.
Dat heb ik ook gedaan. Het lijkt alsof je gewoon het stukje zou kunnen schrijven en dan de alinea's in de omgekeerde volgorde zou kunnen zetten. Toch werkt dat niet volgens mij. Als ik het van onder naar boven lees, vind ik het minder. Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, duidelijk een schrijven van jouw hand. Ik vond het goed te volgen. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, duidelijk een schrijven van jouw hand.
Als het moeilijk dreigt te worden, schakel ik graag mijn alter ego in :) Dank voor je reactie, Connie.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, ik ben nieuw hier, dit is het eerste wat ik van je lees en die kennismaking bevalt me, wat een strak gecomponeerd kloppend verhaal, verrassend vond ik dat bij deze opdracht zelfs teruggaand in de tijd de spanning niet afneemt maar juist opbouwt. Wat mij betreft zou de zin: 'Ik haat bloemen' voldoende zijn. Hoe ze van pas komen/kwamen is overduidelijk bij verder lezen. Cora van B.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Angus, ... dat is dan hogeschoolwerk achterstevoren schrijven. Verbluffend. Ik trek het dekbed weer over me heen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] verrassend vond ik dat bij deze opdracht zelfs teruggaand in de tijd de spanning niet afneemt maar juist opbouwt.
Dank je, Cora. Dat is prettig om te lezen.
Wat mij betreft zou de zin: 'Ik haat bloemen' voldoende zijn. Hoe ze van pas komen/kwamen is overduidelijk bij verder lezen.
Dat klopt, maar dat mijn alter ego dit aanhaalt, zegt - denk ik - iets over zijn karakter. Bedankt voor je reactie, Cora.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Riny.
Ik trek het dekbed weer over me heen.
Niet doen. Het waait, regent. Wolken passeren. De zon schijnt. Zeeën vol inspiratie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Strak geschreven filmische scenes die een compleet verhaal vertellen. :thumbsup: Waarom weet ik niet maar voor mijn ogen speelt het in zwart wit af met de bloemen als uitzondering. Het doet me denken aan : https://www.youtube.com/watch?v=T2Dj6ktPU5c Ik heb de andere invullingen met hetzelfde personage toen gemist maar lees nu terug dat hij je behoorlijk bezig houdt. ;) Heb je plannen om het verhaal uit te werken en af te ronden? :? Het maakt me nieuwsgierig.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Marietje. Ik ben - vooralsnog - niet van plan om het verhaal uit te werken. Maar wie weet, als ik nog wat stukjes schrijf, kom ik misschien op een idee voor structuur. (Sin City staat me daarbij niet voor ogen. Ik zie hp eerder als iemand die trekjes heeft van Michael Sullivan in Road to Perdition. Wel apart. Beide films zijn gebaseerd op graphic novels.)