Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#156 – Een dag uit je leven - I did it

I did it ‘Yes, you did it girl!’ Ik feliciteer mijzelf. Eindelijk thuis om nog een paar uur te slapen. Bekaf maar voldaan waren we in mijn bestel-eend terug getuft naar Amsterdam. Genietend van de ochtendstilte op de weg door Noord-Holland. Op mijn linkerwang de lage zon, rechts naast mij mijn anders zo kritische collega – ‘je zong der in plaats van den’- met een tevreden smile. We konden natuurlijk niet naar huis, er gaat ‘s avonds laat geen boot meer van dat eiland. Maar ze hadden een logeerkamertje voor ons geïmproviseerd. Mijn collega had chocola bij zich en ik twee duveltjes. Dat was precies de goede combinatie om mee in slaap te donderen na een pittige maar succesvolle voorstelling. Een enthousiast publiek en een warm applaus had alle frustratie van ons afgestroopt. Omdat de organisatie de songteksten in het Duits wilde horen – de snobs – waren we extra gespannen. Brecht in het Nederlands - mijn mooie vertalingen - werd hier niet op prijs gesteld. Maar het ging foutloos en door de extra geladenheid misschien beter dan ooit. Nog geen uur optreden na de tijdrovende installatie van licht en geluid en het neerzetten van onze decorstukjes en rekwisieten, is eigenlijk buiten alle proportie. Tijd voor een snelle hap was er nauwelijks, laat staan even uitrusten van de reis: die volle ferrie, de zenuwslopende rit er naar toe in het spitsuur. We hebben een wagen vol spullen bij ons en het inladen is al een hectisch gedoe. Maar de dag beginnen na een slapeloze nacht door de zenuwen – drie uurtjes maar gedoezeld – is een crime. Hoe kom ik deze vierentwintig uur door, vroeg ik me af.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
xxroes, Het tijdsverloop keurig per scene verwerkt en daarbij de op de loer liggende cliché's vermeden. Ik vind het goed.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. De laatste zin;
Ha! I did it.
valt, volgens mij, uit de toon. Die doorbreekt het tijdspad.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met Annette, met de laatste zin ga je weer terug naar het einde. Met der en den hebben we allemaal wel wat moeite denk ik, je collega is wel erg kritisch :). Erg genoten van je dag!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
xxroes, Het tijdsverloop keurig per scene verwerkt en daarbij de op de loer liggende cliché's vermeden. Ik vind het goed.
Dank je Jan, wat was je er snel bij! Je bent erg actief op Schrijven Online zie ik. Zelf moet ik hier mijn weg nog vinden. ‘Keurig per scene verwerkt’: ik had er gein in alles precies in omgekeerde volgorde te vertellen en dat toch bijna ongemerkt te doen.( Iemand die de opdracht niet kende, had er geen erg in.) Maar wat de ‘op de loer liggende cliché’s’ zijn, daar heb ik geen duidelijke voorbeelden van. Jij wel?

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. De laatste zin;
Ha! I did it.
valt, volgens mij, uit de toon. Die doorbreekt het tijdspad.
Dank je Angus, je hebt helemaal gelijk over die laatste zin. Ik twijfelde zelf al. Hij gaat er uit.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@nyceway @Annette Rijsdam @Stella M. Dank jullie voor de reacties! Ja, die laatste zin gaat er dus uit.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maar wat de ‘op de loer liggende cliché’s’ zijn, daar heb ik geen duidelijke voorbeelden van. Jij wel?
Cliché's liggen altijd op de loer, zeker bij deze opdracht. Je hebt ze alle genegeerd.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@xxroes knap gedaan en net als niceway vond ik de zin met ' der in plaats van den' erg leuk omdat het de nieuwsgierigheid direct opwekt en je door wil lezen over het waarom. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan Nancy. Ja dat der en den daar dacht ik inderdaad bij, dat wordt straks wel duidelijk. Leuk te lezen. Een echt Oeral gevoel gekregen. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leest lekker weg! In een bestel-eend kun je alleen maar terug tuffen, leuk, heel beeldend. Chocola en duveltjes, hilarische combi, daar zou ik niet opkomen :thumbsup: - snobs - vind ik erg grappig Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chocola en duveltjes, hilarische combi, daar zou ik niet opkomen
Ik ook niet als het me niet was overkomen. ;) Dank je voor het lezen.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nancy @ Thea Josephine Over 'der in plaats van den': leuk om te horen. Van dat soort teksten weet je niet wat het doet voordat een ander het leest.. Geeft niet Thea Josephine, maar het is inderdaad xxroes.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
xxeroes, dit is voor het eerst dat ik iets van jouw hand lees en het bevalt mij! Een heerlijk verhaal, dit. ik deel de opmerking over de laatste zin: die mag er ook voor mij uit.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi xxroes, leuk hoe je de lezer meeneemt in dit optreden op Texel (neem ik aan?), ik kreeg het gevoel erbij te zitten, zowel in de zaal als in die besteleend. Ook mij vielen 'der en den' en 'chocolade en Duvel' op, mooi!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
xxeroes, dit is voor het eerst dat ik iets van jouw hand lees en het bevalt mij! Een heerlijk verhaal, dit. ik deel de opmerking over de laatste zin: die mag er ook voor mij uit.
Dank je wel Marceline, fijn te horen. Ik ben ook maar net begonnen op deze site, ook al ben ik al een poosje lid. Mooie plek om elkaar te stimuleren.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi xxroes, leuk hoe je de lezer meeneemt in dit optreden op Texel (neem ik aan?), ik kreeg het gevoel erbij te zitten, zowel in de zaal als in die besteleend. Ook mij vielen 'der en den' en 'chocolade en Duvel' op, mooi!
Hallo Ton, dankjewel! Ik meen ook dat ik je in het publiek gezien heb ;)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo xxroes, Wat ik erg knap vind aan je tekst, is hoe moeiteloos je stap voor stap teruggaat in het verleden. De alinea's sluiten logisch op elkaar aan. De setting versterkt dit bovendien - het voelt natuurlijk om tijdens een autorit in gedachten terug te gaan naar de gebeurtenissen vooraf. Met een paar kleine aanpassingen zou je deze scène in een langer verhaal kunnen plaatsen. Als je dit zou willen doen, dan zou ik de scène laten eindigen bij 'We hebben een wagen vol spullen bij ons en het inladen is al een hectisch gedoe.' Dit om twee redenen: -het zinsdeel 'de dagdeel beginnen' klopt bij de opdracht, maar niet bij de scène als geheel. Het bovenstaande kun je nog plaatsen als gedachtengang van het personage, dit deel niet -er zit spanning in het zinsdeel 'het inladen is al een hectisch gedoe'. Je gaat je afvragen: wat is er nog meer hectisch? Gaat het wel goedkomen, met de kritische collega in die overvolle eend? Als je vanaf dit punt verder gaat, kun je deze spanning verder opvoeren Ik ben benieuwd of je hier iets mee gaat doen! Laat het gerust weten als je vragen hebt. Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Saskia, dank je wel voor je commentaar! Ik moest even puzzelen over wat je bedoelde omdat ik zelf een afgerond verhaal over die dag zag. Vanaf thuis moe opstaan, gevolgd door een hectische dag van inladen, reizen, opbouwen, spanning over het slagen van een voorstelling, het succes en het tevreden thuiskomen.
Hallo xxroes, -het zinsdeel 'de dagdeel beginnen' klopt bij de opdracht, maar niet bij de scène als geheel. Het bovenstaande kun je nog plaatsen als gedachtengang van het personage, dit deel niet r
Dit begrijp ik niet zo goed. Misschien omdat in mijn beleving het terugblikken zich niet (alleen) in de bestel-eend plaatsvindt, maar weer thuis. Ik begrijp wel dat je het hebt over een eventuele langere verhaalversie. Het was niet mijn plan dit verhaal uit te breiden, maar ga er wel over nadenken. Ik kwam alleen door jouw opdracht op dit idee, Je opdracht sprak me erg aan en ik wil zeker met andere teksten daar meer mee gaan experimenteren. Hartelijke groet terug, Roes

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
xxRoes, ... heel leuk; met veel plezier gelezen. Je nam me echt mee. Zo kom je nog eens ergens. :nod:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me heel goed voorstellen hoe euforisch jullie je voelden na zo'n succesvol optreden. Je hebt de spanning en zenuwen heel goed weergegeven. Een duidelijk en mooi verhaal. Complimenten xxroes.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit begrijp ik niet zo goed. Misschien omdat in mijn beleving het terugblikken zich niet (alleen) in de bestel-eend plaatsvindt, maar weer thuis. Ik begrijp wel dat je het hebt over een eventuele langere verhaalversie. Het was niet mijn plan dit verhaal uit te breiden, maar ga er wel over nadenken. Ik kwam alleen door jouw opdracht op dit idee, Je opdracht sprak me erg aan en ik wil zeker met andere teksten daar meer mee gaan experimenteren. Hartelijke groet terug, Roes
Hallo Roes, Dat is wat ik bedoelde - ik denk dat deze scène heel goed geschreven zou kunnen zijn alsof de verteller in de bestel-eend zit. In dat geval zou je het einde wel een klein beetje moeten aanpassen, vandaar mijn tip om de tekst net iets eerder te laten eindigen. In ieder geval super om te horen dat de opdracht je heeft geïnspireerd! Wat je bij jouw tekst goed merkt is dat door te spelen met tijd, je een alledaags gegeven spannend kunt maken. Kom je tijdens het schrijven een stuk tegen dat maar niet spannend wil worden, dan kun je de chronologie omgooien. Groet, Saskia