Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 154 Onmacht

Ik heb haar nooit gekend, maar ik herken haar gehuil, bij de gevulde kuil glijdt haar hand over het kruis de troosteloze blik in haar ogen Na weken van onvermogen wil ik die tranen drogen het leed doen slijten door een band haar woorden aanhoren haar eenzaamheid verstoren Ik wil haar leren kennen, reik haar de hand Ze kijkt op, begrijpt mijn vraag Ga je mee? Herwerking: Ik heb haar nooit gekend, maar ik herken haar gehuil, naast de gevulde kuil zit ze geknield een troosteloze blik in haar ogen Na weken van onvermogen wil ik die tranen drogen het leed doen slijten door een band haar woorden aanhoren haar eenzaamheid verstoren Ik wil haar leren kennen, reik haar de hand Ze kijkt op, begrijpt mijn vraag Ga je mee?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leeghoofd, ik ben een en al bewondering, wat mooi! Troost bij een graf? Mooi de binnen- en eindrijm afwisselend!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi ik zou wel suggereren 'bij de gevulde kuil glijdt haar hand over het kruis' te schrappen, voor mij valt die echt uit de toon, en de uitleg die het biedt is geheel overbodig. (bovendien nodigt hij uit tot dubbelzinnige lezingen die helemaal afbreuk doen aan het geheel.)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vandaag las ik jouw bijdrage opnieuw en nu begrijp ik de betekenis van de kuil met kruis. Gisteren las ik net als schrijvenmaar iets anders er in en wist ik niet goed wat van dit gedicht te denken. Nu ervaar ik de woorden als puur met een intieme, serene sfeer.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is dit mooi en ontroerend vooral. Schrijvenmaar heeft een sterk punt, ik dacht het ook :o en moest mezelf even corrigeren, dat is hier zo niet op z'n plek. Ik probeer mijn leven te beteren :D

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het kruis is door de dubbele betekenis een puntje om te overdenken maar goed. Het is een ontroerend rijm, prachtig.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde graf schrijven, maar omdat het niet rijmt op gehuil, moest ik "kuil" door zijn betekenis wel gevuld laten. Bedacht ik dat het mss niet helder genoeg zou zijn. Vrouwen toch, zo dubbelzinnig denken als het om "het" kruis gaat! Het is niet "haar" of "zijn". Mss had ik beter kruisbeeld geschreven ;) Kleine aanpassing volgt. Dames en heer, dank voor de leerrijke reacties :D

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag "leeghoofd", Een heel ontroerend gedicht. Graag gelezen en herlezen. Moet eerlijk bekennen dat "het kruis" bij mij ook even moeilijk lag. Een materie toevoegen ondersteubnt "het kruis" wellicht. Bijv. het granieten kruis, of het marmeren kruis/het is maar een suggestie, hè? :o

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Leeghoofd, prachtig verwoorde emotie, subliem! Met veel genoegen gelezen, chapeau! En ik snap je aanpassing en de achterliggende gedachte; eerlijk gezegd kwam ik niet op 'dubbelzinnige gedachten', maar ik begrijp je keuze. Het is natuurlijk ook jouw tekst, dus jij beslist!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Ton. Ik heb het voor de lezers gedaan, eerlijk gezegd, als je treurt/huilt ga je toch noch als man noch als vrouw aan je kruis krabben? Rare gedachten hebben ze, de vrouwen, dan wordt er over mannen gesproken ...

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Leeghoofd, door een misverstand en een vakantie, krijg je nu pas een reactie. Het is origineel en leuk dat je het thema pas in het slot noemt. Ik vind ook veel binnenrijm in je gedichten en de combinatie 'eenzaamheid verstoren' vind ik goed gevonden. En wat goed dat je al aan het herschrijven bent geweest. Mocht je nog verder willen schrijven, dan zou je kunnen kijken naar de woorden 'tranen drogen'. Ik begrijp dat je dit zegt hier, maar het is wat voorspelbaar. Ik denk dat je hier het gedicht nog kunt aanscherpen. Groet, Greetje Kruidhof