Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 153 - ... where poppies grow

De duif fluisterde in haar oor. Marieke keek naar het dier op haar schouder. ‘Nee.’ Het kopje knikte overtuigd. ‘Maar kijk dan toch.’ Bevend wees ze naar de verwoesting. ‘Hoe zou het ooit kunnen.’ Regendruppels sijpelden langs haar haarslierten en vermengden zich met de tranen op haar wangen. Haar voeten sopten in de klompen, elke stap kostte haar kracht. Ze klappertandde. Het was zo snel gegaan. Tussen de lichtflitsen door was de hemel doordrongen van fluitende bommen en kreten. Boerderijen en schuren hadden vuur gevat. Vrouwen verzamelden hun kinderen, mannen zadelden de weinige paarden. Haar knellende klompen waren haar redding geweest; ze bleef achter. Een explosie had haar achterwaarts geslingerd, de pijn aan haar been bracht haar bij bewustzijn. Ze had zichzelf gedwongen overeind te komen, en doorheen de velden te lopen. Ook daar waarde de dood. Nietsziende lichamen keken de schemering in, ledematen lagen her en der. Wapens verstild onder de modder en helmen met kentekens. Een gereutel vlakbij deed haar opzij springen. Ze sjokte verder, hoofd voorover gebogen. Nog eenmaal keek ze over haar schouder naar wat haar kindertijd was geweest. De duif vloog op, cirkelde boven haar, liet iets vallen en verdween. Marieke bukte zich. De witte veer was besmeurd met bloed, maar de klaproos droeg een nieuw begin met zich mee.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, wat stemmingsvol deze intense narigheid weer gegeven. De duif aan begin en einde van je tekst, die zo mooi de hoop weergeeft. Knap gedaan!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie, het is bijna niet te bevatten dat er - na de zeer beklemmend geschreven oorlogsscène - er nog een begin kan zijn. [Nietsziende lichamen keken de schemering in, ledematen lagen her en der.] Een gruwelijk prachtige zin. Er valt me iets op. Als haar klompen knelden, hoe kunnen haar voeten dan in de klompen soppen? [Het kopje knikte overtuigd.] Een tedere zin.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, Wat een treurige geschiedenis. Inderdaad een stukje met mooie zinnen, zoals Mili al aanhaalde. Het einde doet denken aan het bekende bijbelverhaal. Daarom de kleine suggestie om de duif een ander voorwerp te laten deponeren. Of een bloem, een zonnebloem of zo. :) Je schrijft over klompen en dan kan ik moeilijk combineren met een olijftak. :o Graag gelezen. Een een fijn weekend toegewenst.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heftig verhaal, geschreven in rake beelden. Bijvoorbeeld -Nog eenmaal keek ze over haar schouder naar wat haar kindertijd was geweest - Mooi hoe het begin en eind bij elkaar komen, de duif als symbool van een nieuw begin.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Ik vind het bijzonder. De beklemming van de situatie breng je knap over. Slimme opmerkingen hierboven over de klompen en olijftak. Ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontroerend mooi verhaal. Ik situeerde Marieke in Syrië dankzij het olijftakje in de laatste zin en vanwege de actualiteit. Maar die klompen...Toen dacht ik aan de Tweede Wereldoorlog. Ergens in de Achterhoek. En de ark van Noach uit Genesis (het 1e boek van de Bijbel) kwam ook voorbij in mijn gedachten. Het allermooiste beeld vind ik die van de duif met in de bek zowel een bebloede witte veer als een olijftakje...Waar het hart vol van is daar stroomt de mond van over: peace :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. Voor de olijftak kreeg ik een ingeving, die verwerkt wordt in de titel. De plaats wordt meteen duidelijk.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, bijzonder mooi de sfeer verwoord! Geweldige zinnen, de symboliek van de duif die het nieuwe begin laat zien, ik ben erg onder de indruk! Chapeau! :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met dat soppen dacht ik, dat je zelfs met blote voeten het water tussen je tenen kan voelen. Mss niet duidelijk. Dank je Ton. Tja, die duif zien we graag verschijnen in moeilijke momenten.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Marlie, veel is er al over gezegd waar ik me alleen maar bij aan kan sluiten. Je verandering naar de klaproos maakt het verhaal rond.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beklemmend en triest verhaal inderdaad. Goed de sfeer weergegeven. :thumbsup: Het zal aan mij liggen maar ik krijg het niet helemaal helder voor ogen. Doorheen de velden te lopen? Waarom niet door de velden te lopen? Helmen met kentekens? Bij kenteken denk ik aan een autokentekenplaat. Wat is dan dat gereutel? De duif zit op haar schouder, vliegt op en laat dan iets vallen. Zag ze niet wat hij in zijn bekje had toen ze hem aankeek? Na deze link { https://www.wtnschp.be/geschiedenis/de-klaproos-e… } begrijp ik de titel en waarom je hebt gekozen voor de klaproos pas. Nu vind ik het goed gevonden. En zijn voor mij ook de klompen duidelijk. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, ik moet tot mijn schaamte toegeven dat ik het ook niet wist, van die klaprozen. Dank je wel Marietje en zeer onder de indruk Marlie. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, dank je voor het lezen. Als je de titel gewoon had gegoogled, kwam je op het gedicht dat wel redelijk bekend is (niet dat ik de woorden ken, maar ik wist dat het bestond). In Flanders Fields werd er ook wat afgevochten. Elke oorlogshelm had vooraan een kenteken van zijn eigen land, ik snap je vraag niet. Gereutel is een nederlands woord. Er lagen nog soldaten die reutelden, een laatste strijd tegen de dood. Ook hier begrijp ik je niet. Ja, die klaproos moest idd van ergens komen. Stel maar dat die tss de veren zat.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je i-kat en Nancy. Nu weet ik wel dat Nederland die periode neutraal was, maar in '18 waren er toch ook problemen?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ik zag de titel en dreunde het gedicht op. In Flandersfield the poppies grow, Between the crosses row on row........ Komt t verhaal daarvan? Ik heb het gedicht ooit voor een examen uit mijn hoofd gekend, gedeclameerd en had altijd beelden bij de woorden. Ik vond het prachtig, triest en zwaar en vredig. Ik ga het zo eens googlen. Dankjewel voor deze bijdrage, heel apart.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elke oorlogshelm had vooraan een kenteken van zijn eigen land, ik snap je vraag niet. Gereutel is een nederlands woord. Er lagen nog soldaten die reutelden, een laatste strijd tegen de dood. Ook hier begrijp ik je niet. .
Ik noem dit de lezersbeleving. Elke lezer krijgt van de geschreven woorden een beeld mee, ingevuld of gevormd door haar/zijn eigen beleving/ herinnering/ ervaring/ gevoel. Bij het woord kenteken vulde ik een beeld in van een autokentekenplaat en het gereutel van auto's/ voertuigen volgde voor mij automatisch. Je leest het ook bij andere verhalen dat een lezer er totaal iets anders uithaalt. Dat kan de bedoeling zijn (vrije lezers interpretatie) en het verhaal toch duidelijk zijn. Daarom liet ik je weten dat ik geen duidelijk beeld van het geheel kreeg en waarom niet. ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... ik schoot vol, dacht meteen aan alle oorlogskinderen van vandaag, gisteren en helaas morgen. Het was me bekend dat klaprozen/ poppies een symbool waren voor de gevallenen in oorlogstijd. Maar hoe er aan die betekenis gekomen was wist ik niet. Dank voor het bijsturen van de link, Marietje. Wat is dit een prachtig verhaal.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanavond had de nieuwsdienst er een item van. Het Chinese leger had ook een herdenking. Het zag er nogal strijdvaardig uit. Dank voor je links.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, met indrukwekkende zinnen heb je de gruwelijkheden van oorlog beschreven. En dan aan het eind toch nog de hoop op een nieuw begin. Je hebt me erg geraakt, Groet Connie