7 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

# 153 Gênant

27 juli 2017 - 23:03
De duif fluisterde in haar oor ‘trek eens aan mijn vinger’. Deerntje zette grote ogen op en zweeg. Stel je voor, dacht ze, je staat in een volle metro in de Amsterdamse avondspits. Stapt daar iemand in met een duif op haar schouder. Begint die duif ook nog eens in haar oor te smoezen. Zelfs in dat fokking Amsterdam is dat toch ongekend! De duif pikte in haar oorlelletje en herhaalde, nu luider, de boodschap. Een kauwgom kauwend meisje, type kantoor-babe, lachte ongegeneerd en legde het tafereel vast met haar smartphone. Twee backpackers grijnsden even en hervatten de discussie over hun Airbnb-ervaringen van de afgelopen dagen. Een moeder met een kind op haar arm gaf Deerntje in onvervalst Amsterdams te verstaan: ‘Pas maar op mevrouwtje, straks heeft dat Damkuiken het boze oog. Ik zou maar doen wat-ie zegt, voor je het weet gebeuren er ongelukken. En daar wil ik niet bij zijn, hoor je!’ Resoluut trok Deerntje een veer uit de rechtervleugel en beet de duif toe ‘Daar, vuile gevleugelde rat, ga je nou een kneiterharde boer laten zeker? Vies takkenbeest, steek die veer maar in je ...’ Deerntje kon haar zin niet afmaken; vuil-witte smurrie droop van haar gezicht.

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 juli 2017 - 10:23
Ton, wat een prettige vertelling, en dat allemaal in de metro. Jemoet er maar opkomen, je hebt mij laten genieten maar ik vrees dat ik de volgende keer in de metro toch aan je moet denken.

7 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 juli 2017 - 15:12
Hoi Marlie, dankjewel voor je reactie, ik ben blij dat je het heerlijk vond om te lezen! Ten aanzien van die vingers; ik ben niet zo goed in biologie in het algemeen en duiven in het bijzonder, dus ik moet je het antwoord op je vraag schuldig blijven. En wat de Amsterdamse metro betreft; ik heb er nog niet mee gereisd, dus ik heb geen idee, zomaar wat bij elkaar verzonnen. Maar fijn dat jij dit een realistisch beeld vindt.

7 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 juli 2017 - 15:17
Hoi Blavatski, ik zie het als een groot compliment dat je je door mijn verhaal weer waant in de goede oude tijd, toen alles beter was. Toen er nog Badhemden door de tram liepen om kaartjes en onzin te verkopen. Dankjewel, Blavatski!

7 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 juli 2017 - 15:23
Hoi Marietje, dat is wel een hele bizarre combinatie, met die evergreen van G&H! Leuk gevonden, Marietje! Dankjewel voor deze aanvulling.

7 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 juli 2017 - 15:25
Hoi Emy, dank voor je leuke reactie, ik zit inderdaad al een paar dagen YouTube af te struinen, maar kan het nog niet vinden. Dankjewel voor je compliment!

7 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 juli 2017 - 15:29
Hoi Maddy, dankjewel voor je fijne reactie en complimenten. Ik raad je aan om als je in de metro hieraan denkt en in de lach schiet, je passagiers geen deelgenoot te maken van je gedachten; ik begrijp van de wijze Blavatski dat de humor van tegenwoordig heel anders is. Je weet maar nooit hoe ze daarop reageren... :)

10 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 juli 2017 - 16:48
ja leuk, de vanzelfsprekendheid waarmee het gebeurt; een realistisch metro-beeld, waar de absurde duif prima in past

8 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 augustus 2017 - 20:22
@Ton, zelfs een Westlander weet de situatie in de Amsterdamse tram goed te analyseren. Deerntje onbemiddeld ingestapt heeft zich snel aangepast aan de vurigheid. Zoiets kan alleen onder jouw toeziend oog. Leuk geschreven, Connie

7 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 augustus 2017 - 21:07
Hoi Connie, dankjewel voor je fijne reactie, het is weer blozen geblazen! Die Westlandse analyse komt omdat wij Westlanders een nuchter volk zijn, behalve in het weekend... :p