Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#153 de duif fluisterde

wekelijske schrijfopdracht #153: de duif fluisterde De duif fluisterde in haar oor, maar dat was natuurlijk onzin, zoals die keer dat de olifant op schoot kwam zitten, of toen de mieren besloten de woonkamer te schilderen, wat nog een enorme bende gaf, behalve dan dat het niet waar was. Het kostte haar geen geringe moeite de aanvechting te bedwingen het beest met een ongenadige rotklap te verwijderen. “Vlieg op, smerige schijtlijster!” beet zij hem dus met haar handen stijf in haar zakken geklemd toe. Hij nam er geen notie van, haar toon stond hem niet aan en hoewel er een zekere waarheid in haar benaming school, wenste hij toch absoluut niet als lijster aangesproken te worden. Bovendien zag hij de neushoorn al naderen die zeker bereid zou zijn haar een lesje in nederigheid te leren. Toen ze haar vonden begreep geen mens wat de neushoorn haar aangedaan had. Geen mens begreep ook waarom ze zich maanden later plotseling losrukte en wegrende, juist toen ze haar op zo'n prachtig terras geïnstalleerd hadden, aan de rand van een plein vol toeristen, die zakjes zaad kochten en elkaar fotografeerden met handen en hoofden vol duiven. Ze wierp zich op de grond, strekte smekend haar armen. “Ik had moeten luisteren.”

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Wat een bijzondere invulling. het leest luchtig maar het is natuurlijk een heftig gegeven. Knap gedaan. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, vind je het erg dat ik je deze keer niet begrijp? Je zo aandachtig meer keren gelezen, prachtzinnen die we van je kennen, alleen wie is zij. [ ... beet zij hem dus met haar handen ...] hier is 'dus' naar mijn idee overbodig.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste alinea is geweldig, de laatste echter, daar raak ik het kwijt. 2 x geen mens vind ik niet zo mooi maar dat zal aan mij liggen. Benieuwd naar de reacties.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een supervondst je fluisterende duif. Mocht ik een dier horen praten, luister ik zeker, een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was de hele tijd aan een aap het denken die op het terras kunstjes aan het doen is en ruzie krijgt met een duif. Maar kan een aap de handen in de zak hebben? Ja een goed geklede aap..., maar dan is dat eerste stuk met de neushoorn en de olifanten, de Savanne? maar daar zijn geen duiven. Is de persoon gek aan het worden en ziet ze alleen maar beestjes, daarom die handen in de zak? Het losrukken, een dwangbuis? Oneindig veel duiven op het eind, het vagevuur??? Intrigerende tekst, maar ik blijf met vragen zitten :D

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je laat ons in de onwetendheid schrijvenmaar. Ik denk dat hp beestjes en beesten in haar hoofd heeft zitten. De duif zou ik vrouwelijk maken, een mannetje is een doffer. Wat die duif haar zei, zullen we nooit weten, ik vrees dat de neushoorn haar wat te hardhandig heeft aangepakt. Intrigerend zeker!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Demonen in het hoofd nemen alle gestalten aan - een plein met echte duiven wordt dan ondraaglijk. Mooi gedaan. Je neiging tot enige overdaad aan woorden is in dit fragment niet misplaatst ;)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een intrigerend mooi verhaal ook al begrijp ik het niet helemaal. De eerste alinea is krachtig, beeldend en met veel vaart geschreven en in iedere zin weet je mij te verrassen. Het zet mij aan het denken...wat wil je mij als lezer precies vertellen met dit verhaal?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat houd ik van die lange zinnen, jouw stijl van schrijven en je woordkeuze. Ik ben gelijk in het verhaal, laat ik het woord beeldend maar gebruiken. Prachtig, schrijvenmaar.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijvenmaar, ik heb genoten van jouw verhaal. Mooi beeldend, ook lekker absurd. :thumbsup: Ik denk dat ik het begrijp; HP leeft met dieren in haar hoofd die van alles doen, maar dat is geen realiteit. Totdat een duif haar waarschuwt voor de neushoorn, zij die waarschuwing in de wind slaat en de neushoorn haar te grazen neemt, met (ernstige) verwondingen als gevolg. Maanden later tijdens of na de revalidatie wordt zij op een terras geparkeerd; het zien van de duiven roept bij haar de herinnering aan de fluisterende duif op. Uit frustratie werpt zij zich dan op de grond.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk zo'n eerste superlange zin. :thumbsup: Een absurd verhaal maar ik begrijp helemaal dat een traumatische ervaring indruk achterlaat. :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, ...is dit een verhaal dat je figuurlijk moet opvatten? Ik denk aan de huidige oorlogen die (om het rustig te zeggen) zoveel verwarring zaaien? Misschien komt het ook wel door al dat denken van vanmorgen over: duiven - vredesduiven - rat-achtige duiven - postduiven etc.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
zij is danig in de war. dacht ik. of werkelijkheid is relatief. zoiets. perceptie is persoonlijk. Bij deze mijn excuses voor de trage en weinige reactie(s). Om het (een beetje) goed te maken zal ik nu eens wat uitgebreider ingaan op dit verhaal. Bij het lezen van de opdracht neigde ik direct naar een volstrekt absurd verhaal - en ik schreef de eerste alinea. Maar toen dacht ik dat iedereen dan zou gaan vragen waar het over ging, omdat men op het forum niet zo aan mijn onzin gewend is en (ten onrechte) verwacht dat mijn verhalen altijd een punt hebben - en ik schreef de rest. In de eerste versie van de laatste alinea was letterlijk sprake van een uitstapje van de instelling, en verplegers waaraan zij zich ontworstelde. Daarmee ging ik niet alleen over de 200 woorden, ik vond het gewoon niet mooi, zo nadrukkelijk. Ik lees het verhaal zoals Marceline en JanP, maar juich de lezing van Ton van harte toe. Het kan een kwelling zijn als geen mens je begrijpt, maar het hoeft niet te betekenen dat je gek bent. Hoop ik. ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoera @schrijvenmaar, ik las uw verhaal, dacht aan kolder in de kop en een haveloze jas en de vuisten gebald in de zakken want kijk uit voor het uiten van boosheid. En toen las ik uw #15...Volgens mij begrijpen wij elkaar goed :!:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Ik las je stukje en alle commentaren, maar ik mag een neushoorn zijn als ik er wat van snap. Maar dat geeft niet, ik hoef niet alles te snappen. Je stukje is vlot geschreven en ik heb bewondering voor je oneindige fantasie. Op het San Marcoplein heeft ze door dat ze naar haar duif had moeten luisteren; ze heeft haar lesje in nederigheid geleerd. Zo vat ik dit bizarre verhaal samen. Het is in ieder geval heel origineel. :o