Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#152 lol

Een wulpse dame uit Nigtevecht begon naakt aan een stierengevecht maar oh, wat een lol De stier werd niet dol, doch heeft haar de regels uitgelegd.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een wulpse dame uit Nigtevecht begon naakt aan een stierengevecht maar oh, wat een lol De stier werd niet dol, maar heeft haar de regels uitgelegd.
Het metrum (9-9-5-5-9 lettergrepen) zit er goed in; dat kun je van freule Cothilde van Deelen (het voorbeeld) niet zeggen. Maar wat dom te denken dat een stier dol wordt van naakt en wulps. Een andersoortige stier zwicht daar wel voor. Grappige limerick.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, toen ik je las kwam mij een beduidend schunniger limerick voor ogen. Ik doe hier uiteraard het zwijgen over toe. Leuk gedaan!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, toen ik je las kwam mij een beduidend schunniger limerick voor ogen. Ik doe hier uiteraard het zwijgen over toe. Leuk gedaan!
Mili, waarschijnlijk had ik dezelfde, jij viespeuk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeg, @Dos, jij bent echt errug. Ransaap. :D Sorry, Connie, dat we je panelen bevuilen. :crybaby:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili en Dos, nu maken jullie deze grijze duif wel erg nieuwsgierig. En wie bepaalt voor schrijvers wat schunnig is? You owe me! :D Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ allen, hier klinkt een zucht van opluchting. Het was beslist niet mijn favoriete opdracht. Dank voor de reacties Connie

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, ik zal het gewoon netjes houden, want zo ben ik. :confused: Ik ben blij voor de stier. En misschien kan je een 'maar' vervangen, dat lukt je vast wel. :thumbsup: @Dos, ik denk dat de limerick zich meer van versvoeten dan van lettergrepen aantrekt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@elyse, direct aangepast. En ach... Ik heb inmiddels geleerd dat schrijvers zich veel vrijheden mogen veroorloven. Maar ik zal een oogje in het zeil houden wat netjes betreft. Dank voor je leuke reactie, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili en Dos, nu maken jullie deze grijze duif wel erg nieuwsgierig. En wie bepaalt voor schrijvers wat schunnig is? You owe me! :D Groet Connie
Ik voel me als man nu niet geroepen dit uit de doeken te doen. Te vroeg, de stonde is daar nog niet rijp voor.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik denk dat de limerick zich meer van versvoeten dan van lettergrepen aantrekt.
Een versvoet bestaat uit beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen, het metrum of (vers)maat. Een limerick is een dichtvorm van 5 regels met een vrij strak metrum. Twee drievoetige amfibrachen (∪—∪ ∪—∪ ∪—∪), twee regels amfibrachen en jambe (∪—∪ ∪—) en afgesloten door weer een drievoetige amfibrachys. (aldus Wikipedia) Het aantal lettergrepen doet er dus wel toe, het zijn de dragers van de versvoeten en bepalen of het metrum lekker loopt. Ik heb wel geleerd dat ik het juiste aantal lettergrepen gebruikte, maar dat de woorden die beklemtoond zouden moeten worden, zich er niet toe lenen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik denk dat de limerick zich meer van versvoeten dan van lettergrepen aantrekt.
Een versvoet bestaat uit beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen, het metrum of (vers)maat. Een limerick is een dichtvorm van 5 regels met een vrij strak metrum. Twee drievoetige amfibrachen (∪—∪ ∪—∪ ∪—∪), twee regels amfibrachen en jambe (∪—∪ ∪—) en afgesloten door weer een drievoetige amfibrachys. (aldus Wikipedia) Het aantal lettergrepen doet er dus wel toe, het zijn de dragers van de versvoeten en bepalen of het metrum lekker loopt. Ik heb wel geleerd dat ik het juiste aantal lettergrepen gebruikte, maar dat de woorden die beklemtoond zouden moeten worden, zich er niet toe lenen.
Een versvoet is dacht ik niet de hele regel, want in een (vers)regel kunnen een of meerdere versvoeten zitten (of staan of lopen, wat voetjes zoal doen). En elke versvoet (in die ene regel) bestaat zelf weer uit één beklemtoonde plus een of meerdere onbeklemtoonde lettergrepen. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Dat daarom het aantal versvoeten per regel er meer toe doet dan het aantal lettergrepen in die regel. Soms kan je de extra lettergreep onbeklemtoond in een van de versvoeten wegmoffelen. Daarom zijn lettergrepen niet altijd allesbepalend. Zo begrijp ik het althans, misschien kan Wilma uitsluitsel geven. We zullen ze alvast stevige bergschoentjes geven, die versvoeten. Dan kunnen ze de regels goed dragen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik denk dat de limerick zich meer van versvoeten dan van lettergrepen aantrekt.
Een versvoet bestaat uit beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen, het metrum of (vers)maat. Een limerick is een dichtvorm van 5 regels met een vrij strak metrum. Twee drievoetige amfibrachen (∪—∪ ∪—∪ ∪—∪), twee regels amfibrachen en jambe (∪—∪ ∪—) en afgesloten door weer een drievoetige amfibrachys. (aldus Wikipedia) Het aantal lettergrepen doet er dus wel toe, het zijn de dragers van de versvoeten en bepalen of het metrum lekker loopt. Ik heb wel geleerd dat ik het juiste aantal lettergrepen gebruikte, maar dat de woorden die beklemtoond zouden moeten worden, zich er niet toe lenen.
Een versvoet is dacht ik niet de hele regel, want in een (vers)regel kunnen een of meerdere versvoeten zitten (of staan of lopen, wat voetjes zoal doen). En elke versvoet (in die ene regel) bestaat zelf weer uit één beklemtoonde plus een of meerdere onbeklemtoonde lettergrepen. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Dat daarom het aantal versvoeten per regel er meer toe doet dan het aantal lettergrepen in die regel. Soms kan je de extra lettergreep onbeklemtoond in een van de versvoeten wegmoffelen. Daarom zijn lettergrepen niet altijd allesbepalend. Zo begrijp ik het althans, misschien kan Wilma uitsluitsel geven. We zullen ze alvast stevige bergschoentjes geven, die versvoeten. Dan kunnen ze de regels goed dragen.
Wat de versvoet betreft beweer ik niet anders. De eerste, tweede en vijfde regel bevat drie versvoeten van elk één beklemtoonde lettergreep en twee onbeklemtoonde, samen dus negen lettergrepen; de idealitische norm voor een limerick.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ach Dos, ik had al wel gedacht dat jij een Mili geen rund bedoelden. Zo naïef ben ik echt niet. Kom dan maar voor de dag met het schunnige van jullie brein. Blijkbaar is de dame uit Nigtevecht het niet met jullie eens. @Jules, helaas joh, zij geeft inmiddels de voorkeur aan een rund, vandaar dat ze hem ongekleed tegemoet treedt. :lol: Dank voor je reactie, Connie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, ik vind het een super goede limerick! :thumbsup: En het nodigt andere sol'ers uit tot van alles, zowel verhandelingen over versvoeten als het ontstaan van schunnige setjes.... Wie had dat gedacht, Connie! :D

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig Connie. En Nigtevecht, leuke herinneringen heb ik aan dat plaatsje. Leuk!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... je steelt de show met verve. Wat goed van je. Als ik nu iets van stierenvechten zie, waar dan ook, dan denk ik vast aan jou en aan die dame uit Nichtevecht. Prachtig.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
. Daarom zijn lettergrepen niet altijd allesbepalend. Zo begrijp ik het althans, misschien kan Wilma uitsluitsel geven.
Graag! Helpt vast ook bij mijn laatste regel ... en hier heb ik toch het gevoel dat deze limerick, hoewel inhoudelijk erg leuk, net niet lekker loopt qua ritme; zowel Nigtevecht als stierengevecht komt bij mij raar uit - ligt dat aan mij, dan?