Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 151 Wormgat

Het is de zesde week. Ik heb ze alles verteld. Alles wat ik weet. Dat ze vorige oorlog verloren hebben, maar de volgende gaan winnen. Ik heb ze verteld over straaljagers, raketten, televisies, sonar, radar en maanlandingen en de overwinning van Het Rijk. 'Waar is Karl Mayer?' is de vraag waarmee iedere ondervraging eindigt. Dat vinden ze belangrijk. En er is een man die John Weeler heet en die zegt dat hij negen jaar geleden geboren werd. En er is een man die Einstein heet, die zegt dat hij wel moet geloven in het bestaan van de wormgaten van Weeler. En er is nog een man. Hij zegt dat iedereen zijn kop moet houden en dat hij altijd al gezegd heeft dat je niet moet gaan kloten met toekomst en verleden. Hij zegt dat kapitein Karl Mayer vooruit is gestuurd in de tijd, met een blinddoek, omdat niemand wist wat hij onderweg zou zien. Dat het licht heel fel kon zijn. En ik heb gezegd dat ik de man herkende. De man op de foto. Dat hij dood was. En dat hij er zo jong uitzag als op de foto. Behalve de ogen. 'Dat leken zwarte gaten, wormgaten,' zei ik. Dat het wormgat mij terug zoog. En die ene man, die korporaal, de ondergeschikte van Karl Mayer, lachte. En ik moest kotsen. Die avond bezocht hij me in mijn cel. En ik wist dat hij de slag om Stalingrad vermeden had, maar ik bracht hem op andere gedachten. Ik wist dat hij al zijn troepen in Normandië had verzameld, maar ik noemde Calais. Wij hebben de geschiedenis veranderd; de man in de smoking en ik. Ik verdween. Op 11 juli 2017. Ik stierf. Op 1 september 1928. Ik loog en veranderde de geschiedenis. Weeler en Einstein zwegen. Ik dool nu.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die onbekende man had toch gelijk: 'niet kloten met toekomst en verleden.' Fijne hersenkraker, maar klopt het dat er hier en daar een woordje ontbreekt?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dool nu ook... :? De vormgeving en opbouw van de tekst is heel bijzonder. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad een groot raadsel, Angus, hoe goed jij de toekomst en het verleden hebt kunnen manipuleren. Jij bent, vermoed ik, bij leven vast een groot profeet geweest. Zo iemand als Jezus of Mohamed? :o

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een treffende titel. Ik word betrokken bij een complot. Doordat je de zinnen niet samenvoegt tot een alinea maar elke keer veelal op een nieuwe regel begint, hakketakt het mijn hoofd in. Een complottheorie waar je de lezers dolend met je mee laat gaan.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Angus ik moest even puzzelen. Wat een knap en zeker ook moeilijk verhaal. Fijn zo'n doordenker. Als je toch ronddoolt dan hoop ik dat je nog meer geschiedenis wil veranderen. Wel in onze dimensie graag ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. En ja, dit is nauwelijks te volgen. Laten we beginnen met Weeler, eigenlijk Wheeler, John Wheeler. Hij introduceerde het wormgat, en daarmee de mogelijkheid om door de tijd te reizen. Karl Mayer (eigenlijk Mayr, kapitein binnen de Nachrichtenabteilung)) was degene die Hitler (jawel) naar een bijeenkomst van de DAP (op 12 september 1919) stuurde. Daarmee veranderde Mayr de geschiedenis, want Hitler zou dit kleine nietszeggende clubje omvormen tot de NSDAP. Soit. In mijn 'verhaal' werken Mayr en Hitler nog samen en wordt Mayr, mede door de theorieën van Einstein en Wheeler - in smoking (want als er iets tijdloos is, is het de smoking wel) - naar de toekomst gestuurd. Door een wormgat, uiteraard. Vooruit in de tijd is - jammer genoeg - dodelijk. HP vindt Mayr, maar het wormgat is nog actief. Dus hij wordt het verleden ingezogen. En daar ontmoet hij Wheeler (die zelf door de tij reisde), Einstein en Hitler. Hitler is wel achterlijk (dat is gebleken) maar ook wel pragmatisch en flikkert hp in de cel ter ondervraging. HP komt uit een toekomst waarbij Nazi-Duitsland WO II heeft gewonnen. HP weet waarom en weet wat voor ellende dat oplevert. Dus hij gaat Hitler verkeerd informeren. Ja, dat verzin je niet. :o Sorry voor de verwarring. Nou ja, Philadelphia incident komt wel redelijk in de buurt :nod:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je uitleg Angus, Ik begin het zo ongeveer te bevatten. Het begin is ijzersterk: [ Het is de zesde week. Ik heb ze alles verteld. Alles wat ik weet.] Je trok mij daarmee naar binnen, waarna ik dus langzaam verdwaalde.

Rol

  • Anoniem
Hallo Angus, Daar waar ik in je verhalen normaal gesproken makkelijk het spoor bijster raak, kwam ik er dit keer ook zonder je uitleg aardig dichtbij. De dode man in het korenveld komt en passant heel vluchtig voorbij, maar daarmee via een enorme tijdsomweg wel voldaan aan de opdracht. Bedankt voor het veranderen van de geschiedenis. Er zijn nog wel een paar momenten die je van koers mag laten veranderen... Met plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus , de tijd veranderen en daarmee de geschiedenis is voor mij iets wat ongrijpbaar is. Net zoals jouw verhaal. Maar het intrigeert me wel, en ik kon je verhaal redelijk volgen, Graag gelezen Connie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, Dat de geschiedenis zich blijft herhalen is de conclusie en dat het zo verschrikkelijk pijn doet dit te beseffen zet een mens aan tot het schrijven van bovenstaand verhaal. (denk ik) :o