Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 151 Het oogstfeest

Het viel gelijk op dat dit geen gewoon confetti kanon was. De afmetingen leken meer op een afweergeschut, dan een spuitmachine voor gekleurde snippers. De zoon van de kermisexploitant had voor een prikkie het kanon gekocht, met de bedoeling een waar kleurenregenfestijn te houden voor het aanstaande oogstfeest. Het hele dorp liep uit en vergaapte zich aan het enorme apparaat. ‘Als dat voor confetti is, vraag ik mij af hoeveel kilo er dan in moet.’ Er volgden diverse suggesties waarmee je het kanon zou kunnen vullen. ‘Zou je er ook een mens mee kunnen afschieten,’ vroeg Kees aan de kermisexploitant. Voor een stunt was hij wel in, maar er moesten geen risico’s aan verbonden zijn. Hij wreef zich over zijn kin en zei: ‘Ik kom erop terug.’ Kort na hun gesprek liet hij Kees de berekening zien over het afschieten en het veilig terechtkomen van het menselijk projectiel. Afstemming van gewicht en vuurkracht waren bepalend, legde hij uit. De dorpelingen brachten allerlei matrassen bij elkaar voor de veilige landing. Het feest kon beginnen. Kees had zijn smoking uit de mottenballen gehaald. Om de spanning te verhogen werd hij geblinddoekt. Hij liet zich in de loop van het kanon naar beneden glijden. Alleen een plukje haar was nog te zien. De dorpsband zette een roffel in. De lont werd aangestoken en de dorpelingen stonden er in een halve cirkel omheen. Alleen het gesis van de lont was nog te horen. Het lopend vuur werd nauwlettend gevolgd en op het moment dat het dreigde te doven klonk er een enorme knal. Onder luid gejoel, verwachtte men Kees in een grote boog op de matrassen te zien landen, maar in een mum van tijd werd hij een stip in de verte en verdween toen helemaal uit het zicht.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gevonden! Heel origineel en aannemelijk ook. Terwijl ik er zelf niet opgekomen zou zijn qua lezen was de tweede alinea wat moeilijk te volgen. Ik was in de war met Kees, de zoon van en de kermisexploitant. Even een suggestie ‘Als dat voor confetti is dan vraag ik mij af hoeveel kilo er dan in moet.’ Er volgden allerlei suggesties waarmee je het kanon zou kunnen vullen. ‘Zou je er ook een mens mee kunnen afschieten,’ vroeg Kees aan de kermisexploitant. Voor een stunt was hij wel in, maar er moesten geen risico’s aan verbonden zijn. De kermisexploitant wreef zich over zijn kin en zei: ‘Ik kom erop terug.’ Kort na hun gesprek liet hij Kees de berekening (van zijn zoon )zien over het afschieten en het veilig terechtkomen van het menselijk projectiel. Afstemming van gewicht en vuurkracht waren bepalend, legde hij uit.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thea, Een heel originele inzending. Hoe kom je op het idee? Graag gelezen. Klein zeurtje. Het hele dorp liep uit en vergaapte - enkelvoud De opmerking van Annette is terecht. Ik zat ook even in de knoop met wie wat sprak. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea, ik schaar mij achter de opmerkingen van Annette en het zeurtje van Blavatski. Hier voeg ik aan toe dat voor mij 'allerlei', voor suggesties en matrassen, niets toevoegt. Je idee is zeker oorspronkelijk. Hoe toch een man in smoking neer te laten pletteren zonder halmen te knakken. ;)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie feedback. Het is altijd lastig om in 300 woorden toch alles te willen duiden. Ja en natuurlijk is dorp enkelvoud :o Annette, ik heb de regel aangepast en hoop dat hij nu geen verwarring meer veroorzaakt. Mili, wat betreft allerlei matrassen daar wil ik mee aangeven grote en kleine matrassen. Ik heb beeldend willen maken hoe de berg gestapelde matrassen eruit zag. En bij suggesties vind ik het wat lekkerder klinken als je het hardop leest. mvrgr.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuke invulling, ik moest er om lachen. Ondanks die arme dode man zit er toch humor in je verhaal, leuk gedaan. Je hebt al mooie tips gekregen, goed dat je er ook mee aan de slag bent gegaan. Vind het nu duidelijker :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel en geloofwaardig verhaal. :thumbsup: Waar koopt men iets voor een -prik-? ;) Soort Flying Dutchman. :)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Marietje voor je reactie en feedback. Een prik staat ook voor een klein geldbedrag, maar ik zal het woord wijzigen in de meest gangbare uitdrukking. mvrgr.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea, Het was een puzzel deze week. Leuk om te lezen hoe jij hem opgelost hebt. Het is een vermakelijk verhaal waarbij ik mij veel voor kan stellen. Ik begrijp dat ik een versie lees waarin de tips verwerkt zijn. :thumbsup: Deze versie leest voor mij heel logisch.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Yep, dat is het. Heb er ook aan gedacht om een man weg te schieten, een helikopter vond ik te voor de hand liggend. Ik vind dit een hele vermakelijke en vooral leuk geschreven oplossing!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reactie. Ik vond het ook een lastige en dacht eerst de opdracht voorbij te laten gaan, maar het laat mij dan toch niet los. En ineens was het daar, de oplossing om hem in het graanveld, zonder sporen, te droppen. :nod: mvrgr

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, ik vind jouw oplossing heel orgineel. Ik zie het dorpsfeest voor me en dan dit einde. Ik heb er om gelachen, ondanks de triestheid van de dode. Iedereen heeft weer iets anders bedacht en het is vaak grappig, heel leuk om te lezen.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel leuk geschreven, Thea Josephine. Het leest heel vlotjes. In een oogwenk zie ik het zo voor me gebeuren en realiseer me dat ik ruimte krijg om met mijn eigen fantasie het hele tafereel in te vullen. Voor mij is dat het voordeel van boeken : de lezer krijgt de kans om zelf een omgeving te creëren. In een film valt dit grotendeels weg. Ik hou van je schrijfstijl en je gevoel voor humor.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie leuke reactie en ja Sarina ik ben het helemaal met je eens wat je schrijft over het voordeel van boeken. mvrgr

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea Josephine Met de originele eerste zin trok je me meteen je verhaal on. Zeer beeldend en vlot geschreven. Goed plot. Ik heb genoten.

Rol

  • Anoniem
Hallo Thea, Goed gevonden. Een oogstfeest en dan Kees laten landen in een nog niet geoogst korenveld, de arme stakker. Je hebt alle ingrediënten er op een creatieve manier in weten te krijgen. ‘Als dat voor confetti is dan vraag ik mij af hoeveel kilo er dan in moet.’ Misschien kun je in deze zin 1x 'dan' schrappen. Schrijfcoach Corrie