Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht # 151 - De drie gratiën

Aglaia, de godin die schoonheid en glans vertegenwoordigt, Euphrosyne de godin die vreugde weergeeft en Thalia de godin het opbloeiend geluk symboliseert, vormen samen het alom bekende kunstwerk “De drie Gratiën." Veel kunstenaars, onder andere Peter Paul Rubens, wiens standbeeld op de Groenplaats van Antwerpen prijkt en veelvuldig door schijtende duiven wordt bevuild, was een grote bewonderaar van dit vrouwelijk trio. Hij schilderde hen in hun pure naakte weelderige schoonheid. Ook Rafaël Santi vereeuwigde hun crèmekleurige borsten en dijen. In hun sierlijk opgeheven handen rust de appel die de eerste vrouw op aarde haar partner verleidelijk aanbood, aangespoord door een onruststokend reptiel. De drie gratiën, wie kent ze niet? Wat maar weinig mensen weten is dat er een vierde gratie bestaat. Haar naam is Peitho. Deze godin is de verleidelijke appel in het godinnenmandje. Haar drie zusters doen alle moeite om het sensuele zusje in de vergeethoek te duwen. Zodra Peithon verschijnt trekt zij de ogen van alle alle mannen naar haar teder wiegende heupen en zacht schommelende borsten. Op een dag hebben de drie gratiën er schoon genoeg van. Ze kunnen het niet meer verkroppen dat de mannen zich vergelustigen aan de schoonheid van Peithon en hun gratie niet opmerken. Ze scholen zich om tot wraakgodinnen met als doel de aanbidders van Peithon voorgoed uit te schakelen. Ze broeden een gruwelijk plan uit waarin giftige appels, blinddoeken en bezemstelen een grote rol spelen. Het is maar dat U het weet wanneer U volgend bericht onder ogen krijgt: 'Bij het uitproberen van zijn drone met ingebouwde camera ziet de boerenzoon een lijk in het korenveld. De dode man is gekleed in een smoking en hij is geblinddoekt. Rondom het lijk staat alle koren nog overeind, er leidt geen spoor van platgetrapte halmen naartoe.'

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Marijcke een prachtige vertelling en met bezemstelen ;) daar hou ik van. Heel origineel en mooi geschreven. :thumbsup: Waar ik niet uitkom is dat het verhaal over een dode man in smoking 'moet' gaan en je het over een vrouw hebt? Of lees ik ergens overheen?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavaski, wat een verhaal. Mooi dat zeer zeker. Is de man in smoking Peithon? Is zij omgetoverd door de heksen tot de man?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Amaai, zo vlug al reacties. Leuk. Dag Maddbrug, Nee, de zusters durven het niet aan om hun zuster om zeep te helpen. Wel iedere man die in de buurt komt. Met die smoking zat ik ook even. Ik vond het wat overdreven om de mannen in smoking te hijsen alvorens ze in de giftige appel te laten bijten. :o Heel erg bedankt voor de lovende woorden. Nog een fijne dag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, Die bezemstelen haal ik er speciaal voor jou bij. :o Nee, de zusters durven hun sensuele zusje niet om zeep te brengen uit angst voor hun vader, een angstwekkende god. Maar iedere man die zijn ogen op Peitho werpt, gaat eraan! Smoking of geen smoking. :p Nog een fijne dag toegewenst.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, 'die' is weggevallen in: [ ... Thalia de godin het opbloeiend geluk symboliseert, ...] Met de opdracht in mijn achterhoofd vond ik uw tekst heel verrassend te lezen. Na de geëtaleerde schoonheid van de godinnen krijg ik ineens schijtende duiven over me heen. Het contrast kon niet groter zijn. :D U bent en blijft een donder. ;)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ai Blavatski, wat schenkt u mij een wonderschoon verhaal! En het kunstwerk de drie gratiën ken ik nu wel en daarstraks niet. Als ik mij ooit om laat scholen dan doe ik dat om wraakgodin te worden. Fabelhaft bedacht vind ik die zin.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Blavatski, wat een mooie mythe heb je bedacht en ook nog zeer leerzaam. Tijdens het lezen wilde ik op zoek gaan naar die prachtige, verleidelijke Peithon, maar gelukkig heb je me net op tijd gewaarschuwd voor de gevolgen. Dank je. :o Mijn complimenten.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski Een prachtig verhaal zoals alleen u dit kunt bedenken. Mili wees al op de vermakelijk me tegenstelling tussen bevallige gratiën en schijtende duiven. Hilarisch. Een lichtvoetig verhaal met diepgang, wijsheid en kennis van zaken geschreven. Een verhaal dat ne bijblijft.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Wat een prachtig verhaal en origineel in het kader van de opdracht. Ik zat met dezelfde puzzel als Nancy en was blij met de uitleg. Misschien een kleine hint in het verhaal zelf zodat dit gegeven wat makkelijker te pakken is. Het is een mooi verhaal dat ik met veel plezier gelezen heb.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Fijn dat mijn drie gratiën je konden bekoren. Ik heb een zinnetje bijgevoegd: de zusters scholen zich om tot wraakgodinnen met als doel de aanbidders van Peithon voorgoed uit te schakelen. Ik heb even getwijfeld in verband met de schijtende duiven, maar het komt geloof ik toch leuk over en dat is de bedoeling; even een glimlach ontlokken. Samen schrijven we sterker. :o Nog een fijne zondag verder. :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag i-kat, Fijn dat je van mijn verhaal over De drie Gratiën hebt kunnen genieten. Dat is de bedoeling, hè? Hier samen van elkaars vertelling genieten en eventueel een tip te geven. Positieve feedback. :nod: Nog een fijne zondagmiddag-en avond toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pindarots, Fijn dat de vertelling over De drie gratiën en het wulpse :o zusje in de smaak is gevallen. Ik bloos hier van al die complimenten. Maar ja, je leert hier ook zo veel over het schrijven-an-sich op een aangename manier. Nog een fijne verdere zondag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jules, Fijn dat je de mythe over de De drie Gratiën mooi en leerzaam vindt. Dank je wel voor de humorvolle reactie. :p Nog een fijne zondag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Wat een mooi compliment. Ik ben er blij mee. Tja, die schijtende duiven zijn in het verhaal gevlogen om een glimlach te ontlokken. Ik geloof wel dat het gelukt is. :nod: Dat het verhaal U bijblijft. Prachtig gewoon. We gaan voort op de ingeslagen weg. Ik heb hier op SOL zo veel geleerd! Ook van U. Nog een fijne zondag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, Fijn dat de vertelling over De drie Gratiën zo leuk gevonden wordt. Ik bloos van al die complimenten. Ik heb op jouw advies, waarvoor mijn dank, een zinnetje toegevoegd om te verduidelijken. Ik heb de wraakgodinnen zich laten omscholen met als doel de aanbidders van Peithon voorgoed uit te schakelen. :o Wat fijn dat het verhaal over de volle maan en de Inn in het maanlicht zo'n kaskraker is geworden. Proficiat. Nog een fijne zondag toegewenst.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Die toegevoegde zin helpt mij inderdaad het verhaal in een keer te pakken. een juweeltje is het zo geworden. Dank voor de felicitatie en de opdracht oevr de Volle maan. Zonder die was ik nooit op dit verhaaltje over de Inn aan Galway Bay gekomen. Ik ben er eerlijk gezegd nog een beetje beduusd va. En natuurlijk ook erg blij. Bloost u van al die complimenten? Een wijze vrouw, genaamd Blavatski, vertelde mij laatst dat je niet moet blozen van complimenten omdat die de pijlers onder je succes zijn. ;) U ook een fijne zondag!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, ik kan en wil niet achterblijven met alle complimenten. ik vind het heel knap en mooi gevonden! Je vertelling is daarnaast ook nog eens bijzonder leerzaam. Want ik denk dat ik voortaan erg moet oppassen bij het aanschouwen van mooie, wulpse vrouwen; bij 1 op de 4 nemen die andere 3 wraak. Pfoe, dat wordt voortaan uitkijken...! :p

Rol

  • Anoniem
Hallo Blavatski, Heerlijk al die verhalen, stuk voor stuk om te smullen. Ook die van jou. Ik ben niet zo thuis in de mythologie, dus ik zou zomaar kunnen geloven dat Peitho werkelijk heeft bestaan. Door je keuze voor godinnen werd het alleen wat moeilijk om een smoking uit de kast te toveren. Leuk hoe je de uitvoeren van het plan van de drie wraakgodinnen verder aan onze verbeelding overlaat. Dan is het raadsel met die smoking je vergeven. Ik ga snel weer verder. Ik heb nog een hoop verhalen te gaan... Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mythologie in een nieuw jasje, verbazingwekkend Blavatski! De overgang gaat zo soepel dat ik niet meer weet waar en wanneer kunst en jouw fantasie in elkaar overgaan. Een genot om te lezen, en :thumbsup: krijg je er zeker bij!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Fijn dat je weer van de partij was met een positieve reactie. Ik hoop dat Isena niet jaloers wordt op onze samenwerking. Onder andere begeleidt je me discreet naar de kapel. :eek: Je weet verder wel, Ton, dat een gewaarschuwd man voor vier telt. :)