Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht # 150 - De volle maan

Wekelijkse schrijfopdracht # 150 – De volle maan “Mam, kom eens kijken, het is heel mooi in mijn kamer. Je ziet heel mooi licht’. ‘Daar ben ik al, oh ja, wat prachtig. Het is volle maan. De maan geeft dan heel veel licht’. Minke staat dicht bij het raam; haar hoofdje gesteund in haar handen op de vensterbank. Er beweegt geen blad aan de bomen, het lijkt wel of alles een beetje betoverd is. ‘Hoe komt het dat-ie dat nu wel doet en andere dagen niet?’ ‘Dat is nogal moeilijk uit te leggen. We kunnen wel eens naar de bieb gaan, daar zijn vast wel boekjes over te vinden’. ‘Weet je wat ik denk? Hij heeft gewoon een fijne dag.’ Vera strijkt glimlachend over haar bolletje. ‘Zo zal het beslist zijn. We kunnen het raam nu wel openzetten, kun je alles nog beter bekijken. ‘Mammie, wat is-ie mooi, en zo dichtbij. Ik zou er wel eens naar toe willen en dan wil ik jou zien door het raam, haha – wat zou dat mooi zijn’. ‘Misschien gebeurt dat nog weleens - kom, duik nu maar je bedje in.’ ‘Trusten … mam.’ ‘Slaap lekker schat.’ Maar dan, wat is dat? ‘Gak, gak,’ hoort ze; er zit een gans naast haar bed. ‘Schrik maar niet Minke, ik ben Gieka de gans. Ik hoorde daarnet dat jij wel naar de maan wilt; wat zou je ervan denken: klim maar op mijn rug, ik help je wel even. Het toveruur is begonnen.’ Voor ze het weet zijn ze opweg naar de maan. Het vliegen kost Gieka geen enkele moeite, ze vertelt dat ze ook Klaas Vaak zullen ontmoeten. ‘Wat’, gilt Minke, ook nog Klaas Vaak.’ Wat fijn, dankjewel Gieka.’ Het is feest op de zilveren maan. Ze praten en lachen met elkaar. ‘Kom Minke, ik breng je nu weer naar huis, over een poosje is de betovering verbroken en dan moet je weer in bed liggen.’ Bij het afscheid geeft Klaas Vaak haar een handje en fluistert nog: ‘tot morgen’ en de maan geeft Gieka nog een extra zetje en straalt helderder dan ooit tevoren.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach Riny, wat een geweldig lief verhaaltje heb jij ervan gemaakt! Prachtig de kinderwereld geschetst, leuk om te zien hoe jouw kleine HP onbevangen en enthousiast het toveruur meemaakt. Chapeau, dit is zo mooi! En ik had zomaar het gevoel dat ik met Gieka meevloog en met Minke meelachte. Dikke duim voor Minke en Gieka! :thumbsup: En nog een extra dikke duim voor jou, Riny! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel lief kinderverhaaltje. Maar dan, wat is dat? Struikelde ik een beetje over maar ik heb ook geen goed alternatief. Ik begrijp dat er wel een overgang nodig is. Verder heel graag gelezen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jij bent een sprookjesschrijfster, Riny. Mooi gedaan.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
....en dan wil ik jou zien door het raam. Wat mooi zo'n verlangde wisseling van perspectief. Prachtig lief verhaal, dank u.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn om tussen alle verhalen over weerwolven dit lieve sprookje te mogen lezen. Mooi! Dank je wel voor het fijne gevoel van betovering.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, ... dankjewel voor je dikke duimen, die krijgt een Soller niet zomaar van jou. Het is wel heerlijk toeven in sprookjessferen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, ... dankje en ook ik struikel nog steeds over die hobbel. Fijn dat je het graag gelezen hebt. Voor die hobbel vind ik nog wel een oplossing.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja. ... dankjewel voor je reactie. Ja, ik kan er zomaar in verdwijnen. Een vlucht voor alle ellende van tegenwoordig? Een vlucht naar mijn kindertijd? Hoe meer ik daar over nadenk, destemeer boeken er tevoorschijn komen, zoals: Rommel Jan, Van twee ondeugende meiskes, Guusje uit de Goudsbloem. Ja ja, ik moest aangespoord worden om te werken; ik droomde teveel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, nog een mooiere overgang (i-Kat) en je schreef een lieflijke sprookjesvertelling. Je schrijversstem is en blijft herkenbaar. Je put de stof uit je dochter?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ... die overgang komt er. De stof komt uit mezelf; het wil er gewoon uit. Er komt zoveel boven drijven ... Dank voor je reactie. :) :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, ... de gans van Nils was vast wel mijn inspiratiebron. Hij vloog heel Zweden door; het boek moet wel ergens zijn. Mijn moeder las veel sprookjes voor. Fijn dat je het gelezen hebt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Wat een mooie kindervertelling. En ook de band tussen moeder en kind komt fijntjes naar voren. Het is maar een suggestie: misschien zou het meisje een knuffelgans mee naar bed kunnen nemen. Om de overgang minder bobbelig te maken tussen waken en dromen. Zo'n lieflijk ganzenverhaal duwt de weerwolven terug naar hun duistere wereld. :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ... fijn dat je het kan waarderen. Soms heb je - als tegenhang - een sprookje nodig. Dit onderwerp kwam als geroepen. Het volgende met de beentjes op de grond?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Speciaal voor Mili en i-Kat, ... een betere overgang? De overgang viel een beetje uit de toon. Helemaal mee eens. Ik heb het veranderd en 'even laten liggen' . Dit is het resultaat: Wekelijkse schrijfopdracht # 150 – De volle maan “Mam, kom eens kijken, het is heel mooi in mijn kamer. Je ziet heel mooi licht’. ‘Daar ben ik al, oh ja, wat prachtig. Het is volle maan. De maan geeft dan heel veel licht’. Minke staat dicht bij het raam; haar hoofdje gesteund in haar handen. Er beweegt geen blad aan de bomen, het lijkt wel of alles een beetje betoverd is. ‘Hoe komt het dat-ie dat nu wel doet en andere dagen niet?’ ‘Dat is nogal moeilijk uit te leggen. We kunnen wel eens naar de bieb gaan, daar zijn vast wel boekjes over te vinden’. ‘Weet je wat ik denk? Hij heeft gewoon een fijne dag.’ Vera strijkt glimlachend over haar bolletje. ‘Zo zal het beslist zijn. We kunnen het raam nu wel openzetten, kun je alles nog beter bekijken. ‘Mammie, wat is-ie mooi, en zo dichtbij. Ik zou er wel eens naar toe willen en dan wil ik jou zien door het raam, haha – wat zou dat mooi zijn’. ‘Misschien gebeurt dat nog weleens - kom, duik nu maar je bedje in.’ ‘Trusten … mam.’ ‘Slaap lekker schat.’ :!: Minke beweegt even; er kriebelt iets aan haar oor. Ze draait zich om en hoort: ‘Gak, gak, schrik maar niet Minke, ik ben Gieka de gans. Ik hoorde daarnet dat jij wel naar de maan wilt; wat zou je ervan denken: klim maar op mijn rug, ik help je wel even. Het toveruur is begonnen.’ :!: Voor ze het weet is ze opweg naar de maan. Het vliegen kost Gieka geen enkele moeite, ze vertelt dat ze ook Klaas Vaak zullen ontmoeten. ‘Wat’ gilt Minke, ook nog Klaas Vaak.’ Wat fijn, dankjewel Gieka.’ Wat is dat een feest op de maan. Ze praten en lachen met elkaar. ‘Kom Minke, ik breng je weer naar huis, over een poosje is de betovering verbroken en dan moet je weer in bed liggen.’ Bij het afscheid geeft Klaas Vaak haar een handje en fluistert nog: ‘tot morgen’ en de maan geeft Gieka nog een extra zetje en straalt helderder dan ooit tevoren.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski, ... dank voor je reactie. Ben er blij mee. Wat betreft jouw: bobbelige opmerking - helemaal mee eens. Ik heb het veranderd en daarnet ook ingestuurd. Wat heb je weer een bijzonder onderwerp opgegeven. Je kunt er echt alle kanten mee uit. Zo is ook wel gebleken. Dankjewel hiervoor en ook voor je coaching; het is goed overgekomen. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben verguld :) Zo vind ik het mooi! Nu zie ik nog een kleine dingetje in het laatste stuk: ‘Wat’ gilt Minke, ook nog Klaas Vaak.’ Wat fijn, dankjewel Gieka.’ Volgens mij hoort het zo: ‘Wat,’ gilt Minke, 'ook nog Klaas Vaak. Wat fijn, dankjewel Gieka.’ (https://onzetaal.nl/taaladvies/aanhalingstekens-e…) Blijft een heerlijk toververhaaltje, weer met plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Verdikkeme, dacht ik het nog zo goed bekeken te hebben; je hebt helemaal gelijk. Dank voor de vinger aan de pols. :thumbsup: De link heb ik uitgeprint. :nod:

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een mooi en lief verhaal. Zelf denk ik bij volle maan altijd direct aan spannende dingen, maar zo zou het net zo goed kunnen gaan. Mooi geschreven!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Brenda, ... dank voor je reactie. Tja, je moet die spannende dingen maar kunnen schrijven. Jij hebt het goed gedaan; ik dacht ook wel aan eb en vloed en springtij, maar het werd toch iets wat ik wel behapstukken kon.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, met een vakantievierend schrijfhoofd vind ik je verhaal een verademing. Ik werd een beetje triest van alle weerwolven en rondvliegende emoties rond de volle maan. Hoe heerlijk is het dan om dit tedere verhaal te lezen. Knap gedaan, mooie sfeer. Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Connie, ... wat een fijne reactie, ook van jou. Ik ben er blij mee. En ik maar denken: ik kan nog niet anders. Fijn dat je vakantie viert. Ik doe het thuis iedere dag; overigens met plezier. Een goede voortzetting van je vakantie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, ik vier geen vakantie, maar mijn fantasie blijkbaar wel. Alle inspiratie lijkt verdwenen. Nee geen vakantie, maar noodzakelijke pas op de plaats. Groet Connie