Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#150 In het licht van de nacht

Ze veegt het hoopje aarde weg. De deksel van de schoenendoos wordt zichtbaar en ze licht hem op. Het bleke licht schijnt op een natuurlijk verteringsproces van de chiwawa. Ze sluit de doos en twijfelt een moment om toch nog even aan zijn hartje te voelen. Haar beeld komt allang niet meer overeen met de werkelijkheid. Joep ligt al maanden in de tuin. Bij volle maan bekruipt haar altijd de angst dat zij hem toch nog levend zou hebben begraven. Dan krijgt ze een onbedwingbare drang om hem te zien. ‘Joep begon altijd precies om twaalf uur bij volle maan te janken,’ zei Rie. Het was één keer, hooguit twee keer voorgekomen dat hij reageerde op het vioolspel van de buurman, die altijd bij volle maan een uur achtereen speelde zolang hij er al woonde. Hij had in Auswitch gezeten. Op deze moment dachten de buren aan hem. Dat hij in Auswitch had gezeten. Karel, de neef van Rie kwam met een steen zo groot als de deksel van de schoenendoos. ‘Rie, voor Joep, je moet hem laten rusten, ‘ zei hij Dagen had hij aan de steen gewerkt, die hij tussen het afval van een grafsteenhouwer had gevonden. Emotioneel bewerkte hij met hamer en beitel en hier en daar met de slijptol de steen. “Zacht…, rust…, lieve Joep, af & blijf”. ‘Rie ik had het anders willen zeggen, maar dit is het.’ ‘Joep was ook zo anders, het hoort bij hem,’ zei Rie troostvol. Als op een bidprentje op haar knieën zit zij voor het graf van Joep en legt haar hand op de steen. De buurman zet een stuk van Beethoven in allegretto in. Ze voelt de steen trillen. De hemel lijkt te barsten en huilt dikke tranen. Felle lichtflitsen overtreffen het bleke licht. ‘Dag Joep.’

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, wat een verdriet om die kleine Joep. Dat ze zijn hartje wil voelen vind ik ongeloofwaardig omdat het mij geen fraai zicht lijkt, een verteerde chiwawa. Als hij altijd begon te janken en de buurman altijd speelde, waarom reageerde hij dan maar 1 of 2 x op de buurman? Een andere reactie?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi i-Kat. Nee het lijkt mij ook een afschuwelijk iets om een hartje te moeten vinden in een ontbindend geheel, Maar Rie ziet de werkelijkheid niet door haar verdriet. Dat maak ik duidelijk met de regel die erop volgt. "Haar beeld komt allang niet meer overeen met de werkelijkheid. " Het was één keer, hooguit twee keer voorgekomen dat hij reageerde op het vioolspel van de buurman, die altijd bij volle maan een uur achtereen speelde zolang hij er al woonde. Ik geef hiermee aan dat Rie het type is dat overdrijft. Het blijft zelfs open of Joep om het vioolspel heeft gejankt. Dank voor je reactie en mvrgr.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vertederend die liefde voor een dood hondje. Je hebt het spannend (toch wel een beetje vies, die verterende drap) maar toch met gevoel geschreven. Karel was toch ook maar lief voor Rie. Met aandacht gelezen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thea Josephine, Dank je wel voor dit verhaal. Het is zoiets heel anders. Je kunt mooi schrijven, dat weet ik uit vorige inzendingen. Ik denk dat de volle maan je parten heeft gespeeld waardoor naar mijn bescheiden mening, dit verhaal wat vreemd overkomt. Toch graag gelezen. De liefde voor het hondje spreekt boekdelen. Zo jammer dat het diertje overleden is, maar troostrijk dat Karel er een mooie steen voor heeft gebeiteld. Nog een fijne zondag. :nod:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor je reactie Blavatski. De volle maan heeft mij geen parten gespeeld :nod: , maar doet dat wel bij Rie en de buurman. De volle maan heeft een vreemde invloed op deze twee. Het zal met hun verleden te maken hebben. De een kan geen afscheid nemen en de ander, ach daar valt zo veel over te zeggen. Triest zijn ook de buren, die denken alleen aan hem bij volle maan. Met weinig woorden heb ik toch geprobeerd meer te zeggen dan er zo op het eerste oog staat geschreven, wat er zich bij volle maan openbaart. Ook een fijne zondag gewenst van mij

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, mooi teder verhaal, hoewel een beetje bizar. Maar daar heb ik vrede mee, zeker na je toelichting #2. Prachtig verwoord! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, De liefde voor Joep spat van de regels af, al is het op een vreemde manier. Fijn om je toelichtingen erbij te lezen. De rol van Karel maakt je verhaal af, goed gedaan.