Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#150 Maanlicht

'Je kunt er veel over zeggen,' zei hij. 'Van alles,' beaamde ik. 'Doorgraven,' zei hij, tegen de man van wie alleen nog het hoofd en de schouders boven de rand van de kuil kwamen. 'Het ruikt altijd lekker; vers omgewoelde aarde,' zei ik, in een poging om van onderwerp te veranderen. 'Het doet me denken aan thuis, de boerderij. Aan het ploegen.' 'Alles ziet er altijd anders uit in dit licht,' zei hij. Ik zuchtte. Al had hij wel een punt. De gravende man oogde veel fletser dan twee uur geleden, toen we bij zonsondergang de kofferbak van de auto hadden geopend. Over de hoop aarde aan de zijkant van de kuil leek een blauwachtige gloed te liggen. 'Koud licht noem ik het altijd,' zei hij. Ik knikte en keek naar de man die gestaag verder groef. 'Zou jij willen sterven met volle maan?' Hij pulkte even aan zijn neus. 'Ach,' zei ik, 'maakt het wat uit?' 'Nou ja, het is toch volle maan. Het is toch anders.' 'En?' 'Dolende geesten.' Hij maakte een hoofdbeweging richting de man die nu even rustte en zijn gewicht liet rusten op het handvat van de steel. 'Je wilt liever dat ik het doe,' zei ik. Hij haalde zijn rechterschouder op en keek naar zijn afgetrapte schoenen terwijl hij kort knikte. 'Geen punt,' zei ik, 'maar dan gooi jij de kuil dicht.' Ik zal niet zeggen dat ik de echo van het schot nog hoor. Dat is iets voor boeken of films. Ik zal ook niet zeggen dat de blik in de ogen me blijft achtervolgen, want de man in de kuil stond met zijn rug naar me toe. Maar het maanlicht...het brandt sinds die nacht. Door de dikste muren voel ik het. Onder de dikste dekens. Steeds warmer, steeds heter.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt er veel over zeggen als beginzin vind ik prachtig onderkoeld en droog. De geur van de aarde ook aansprekend. Ik zie het allemaal voor me zoals je deze gebeurtenis beschrijft. En de nagalm is er niet minder om. Bedankt voor dit verhaal.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, een goed verhaal. Ik sluit mij aan bij de vrouwen hiervoor.
Grappig. Ik vind het meer een mannenverhaal. Zo zie je maar weer :o

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Annemieke. Ik weet niet of het nu echt een mij passende stijl is. Ik wilde iets neerzetten in een combinatie van Tarantino en King. Dat jij het dan als huiveringwekkend ziet, stemt tevreden. :)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps, Angus, mannenverhaal, vrouwenlof? Mij maakt het niet uit; ik vind het gewoon een goed verhaal. Als het jou niet uitmaakt... en de dames ook niet? Gewoon geweldig! Sterke dialoog, mooie beelden! Dikke duim, Angus!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echt Angus verhaal. Onderwereld, maar met een moreel besef in de laatste alinea. Ieder mens heeft een geweten, laat je mooi zien in deze tekst.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ... wat een ontknoping. Begrijp ik het goed? De man in de kuil had zelfmoord willen plegen en jij moest de kuil dichtgooien, maar het veranderde doordat jij je ook opgeworpen hebt om hem te doden met zijn toestemming. Hij is verlost en jij zit met de ellende. Sorry, ik weet niks van Tarantino en King. Wel laatst op Duitsland een boeiend kort verhaal van hem gezien.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, Hier in de zogenaamde lage landen zijn er ook talentvolle schrijvers, kijk maar naar deze vertelling. Tarantino of niet. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap einde. In de dialoog is het voor mij niet duidelijk welke 'hij' wat zegt. In zo'n verhaal is dat jammer, want dit moet je bij een eerste lezing meehebben, naar mijn mening.