Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#149 Creatieve gastvrijheid - versie 2

Een tweede poging, herschreven zoals ik in #2 heb gemeld. Ik ren als een dolle door het doolhof van mijn twee hersenhelften, op zoek naar mijn creatieve geest. Mijn comfortzone heb ik afgezworen, maar daar moet wel iets voor in de plaats komen. Met een hoofd vol herinneringen, gedachten, ideeën en onderwerpen beland ik op een plek waar ik mijn hoop op vestig. Zal ik hier dan die knop kunnen vinden waar het om draait? De woorden ratelen uit mijn laptop. Na herlezen plaats ik het resultaat van de weekopdracht. Zo dat zit er op. Onmiddellijk na het indrukken van de entertoets komt onrust mijn grijze brein lastig vallen: Mijn eerste poging is mislukt en ik voel de teleurstelling in mij opkomen. Alsof ik nooit heb gehoord van show don’t tell. Hoe kan het bestaan? Ik wil toch mijn koers wijzigen, maar niet vergeten wat ik inmiddels geleerd heb? Mijn tocht door mijn doolhof heeft geen oplossing geboden. En ik heb nog wel zo’n goed idee. Onze logeerpartij in Irituya in Brazilië is een gebaar van creativiteit, zoals die bij ons niet gebruikelijk is. De mensen moeten zich behelpen in een land waar buiten de grote steden improviseren dagelijks noodzakelijk is. De verzengende hitte, grote afstanden en hobbelige toegangswegen dwingen de mensen om rustig te leven. Ze zien wel wat er op hen af komt. We gaan ervan uit dat wij bij Rosena zullen logeren. Bij onze aankomst valt op dat de huisjes van de gemeenschap klein en van hout zijn. Onze gastvrouw straalt wanneer wij ons begeven naar het enige stenen huisje op het terrein. Dus dit is hun huis, concluderen wij. Een huis waar je binnen kunt douchen en naar het toilet gaan. Een zucht van verlichting kan ik nog net binnenhouden. Later blijkt dat Rosena, met man en drie opgroeiende kinderen in een van de andere huisjes woont, te klein en te oncomfortabel om ons te herbergen. Enkele jaren later horen wij bij toeval, dat Rosena de bewoners van het stenen huis had gevraagd of ze de woning mocht ‘lenen’. De bewoners hoefden niet na te denken. Zij zouden op familiebezoek gaan. Deze creatieve gastvrijheid staat in ons hart gegrift. ============= Hier onder de in mijn ogen mislukte versie, waarbij het nee zeggen tegen creativiteit mijn blokkade niet heeft opgeheven. Met Rutger en schoondochter Lena gaan we in op een uitnodiging van Rosena, het zusje van Lena. Na een hobbelige, urenlange busreis, horen we: ’Hier moeten we er uit!' Na zonsondergang stappen we in volledige duisternis uit, bij een stilte die bijna hoorbaar is. We zien een adembenemende sterrenhemel. Kinderstemmen klinken vanaf een hoger gelegen ruimte. Afgaand op dat geluid, bereiken we een grote vlakte, omringd door een aantal houten huisjes. We zien niets. Wel wordt onze aandacht getrokken naar een, volop verlicht, wit stenen gebouwtje. Binnen wordt gezongen. Het is een gebedsruimte voor de bewoners, waarvan iedereen aangesloten is bij dezelfde evangelische gemeenschap. Deze geloofsovertuiging heeft een groot deel van Brazilië overspoeld. We bestijgen een smal pad en aan het eind wachten Rosena en haar man, met de kinderen. Gelukkig spreekt Rutger inmiddels Portugees, waardoor we constant over een privé tolk beschikken. Aan de ander kant van het veld gaan we een stenen huisje binnen. Een overdaad aan zoete gerechten staat binnen op de tafel uitgestald. Onze papillen worden blootgesteld aan onbekende smaken. De woonkeuken is voorzien van alles wat nodig is en er is één slaapkamer. In tegenstelling tot de andere huisjes zijn hier binnen een douche en toilet. Na de uitgebreide ontvangst blijkt dat we met 6 personen in dit huisje zullen verblijven. Rosena woont met man en kinderen in een van de houten huisjes, slechts één kamer en één slaapkamer voor ouders met 3 opgroeiende kinderen. Zij douchen buiten onder water uit een grote blauwe ton op het dak, verwarmd door de zon. Het toilet is eveneens buiten. Het is niet bepaald geschikt om gasten te herbergen. We horen dat het stenen huis van andere mensen is, die juist elders op familiebezoek zijn. Zij boden aan Rosena hun huis aan voor ons. Enkele jaren later, bij toeval, vertelt Lena dat Rosena de bewoners had gevraagd of ze de woning mocht ‘lenen’. Die hoefden niet na te denken. Zij zouden op familiebezoek gaan. Deze creatieve gastvrijheid staat in ons hart gegrift, met de vraag: ’Hoe zouden wij dat hier in Nederland regelen?’.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, ik heb je min of meer 'aangezet' tot de weekopdracht. En dan heb ik weer een ongezouten mening. Let wel, het is de mijne. Je tekst is voor mij een reisverslag. Daar is niets op tegen. Het geeft de creativiteit van Rosena weer. Ik loop een beetje tegen het volgende aan. Beginnen met drie namen vind ik persoonlijk lastig. Je kan niet uitstappen bij een stilte. Je ziet een sterrenhemel en daarna zie je niets. Dan is het volop verlicht. [Het is een gebedsruimte voor de bewoners, waarvan iedereen aangesloten is bij dezelfde evangelische gemeenschap.] Suggestie: ; eenieder is aangesloten .,. of 'die aangesloten zijn bij ...' 'Blootgestelde papillen': je hoeft het toch niet te eten? [In tegenstelling tot de andere huisjes zijn hier binnen een douche en toilet.] 'Hier binnen' niet nodig. ... is er een douche en een toilet. 6: Cijfers t/m 20 voluit geschreven. Ook voor 3. Ik heb geleerd dat één kamer/slaapkamer geen accenten behoeft. Douchen kan alleen maar met water zijn. [Zij boden aan Rosena hun huis aan voor ons.] Suggestie: Zij boden Rosena hun huis aan, voor ons? [ regelen?’.] Geen punt na een vraagteken. Heel goed dat je hebt geschreven en vindt me vooral niet liederlijk lastig. :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ik vind je beslist niet liederlijk lastig. Uiteindelijk plaats ik om diverse redenen: blokkade doorbreken, leren van anderen en feedback integreren in mijn leerproces. Net zat ik nog na te denken over mijn bijdrage: ik was zeer ontevreden, ik vind het te vertellerig. Ik kan je reactie volledig onderschrijven. En voor de andere Sollers: ik ga proberen hem te herschrijven. I'll be back! (Hopelijk) Milli dank je wel, en weet 'zachte heelmeesters etc. Dus...dank je voor het meedenken. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen een nieuwe poging gedaan en herschreven zoals ik me had voorgenomen. Ik ben me bewust dat een blokkade niet zomaar is te doorbreken. Fijne zondag iedereen, Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ik ben onder de indruk van je werk en doorzettingsvermogen. Het eerste verhaal was inderdaad een reisverslag maar wel origineel mbt het thema van deze week. Het tweede verhaal leest veel natuurlijker en persoonlijker. Dichter bij jezelf blijven lijkt te werken. Knap gedaan!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Connie, ik herken het gevoel van ontevredenheid over je tekst. En dan is dit een fijn forum: je krijgt altijd goede tips waardoor je denkt, oha ja, dat ik dat niet zelf/eerder bedacht. En ik vind het indrukwekkend te zien hoe jij dan je teksten herschrijft. In de tweede versie vind ik ook de eerste alinea mooi: het geeft een inkijkje in jouw creatieve proces. Origineel om die te koppelen aan de creativiteit van Rosena. Een bijzondere vrouw! Wel komt het woord creativiteit veel voor. Misschien de laatste zin weglaten? het is wel duidelijk dat dit in jouw hart gegrift staat. Ik heb je weer met plezier gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... wat ben je toch geweldig bezig. Bj het eerste verhaal dacht ik al, dat precieze vertel komt voort uit het feit, de je in dit geval uiterst eerlijk wilt zijn. Niet dat je dat anders niet bent; maar hier wilde je anderen vooruit schuiven, het ging om Rosena. Dat die creativiteit in je hart gegrift staat, kan ik me voorstellen. Met aandacht gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Je doet het, je schrijft je stuk. Dat is op zich doorzettingsvermogen te noemen. In het boek van Julia Cameron, the artist's way, staan veel adviezen hoe door je blokkade heen te komen. En haalt het negatieve en geblokkeerde in je van zijn plek. Ik heb het boek en lees er regelmatig in, het stimuleert je schrijven.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie. Ik heb je eerste versie en tweede gelezen. De eerste is me uit het hart gegrepen en je geeft heel mooi weer, waar het om draait. Mensen hebben zo weinig en delen dat nog met je! Ik herken het uit Afrika, wij kunnen daar nog heel veel van leren en ook tevredener zijn!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat, dank voor je positieve reactie. Ben hard bezig met mijn creatieve geest om wel dicht bij mezelf te schrijven, maar niet vanuit mijn comfortzone. @marceline: ook jij bedankt. Ik ervaar hier op het forum veel steun. In de eerste versie kon ik geen 'eigen creativiteit brengen. Met mijn comfortzone kan ik te weinig 'buiten naar binnen' brengen. Eens wat herhaling betreft. Zal er in het vervolg meer aan werken. @Riny, ook ben ik blij met jouw reactie. Geeft veel steun. Dank je wel. @maddbrug: boek besteld :) ik hoop dat het werkt. Dank je voor die tip! @mw Marie, precies en in mijn eerste versie probeerde ik op die manier 'buiten naar binnen' te halen. Meer show, don 't tell, maar dan kwamen de beelden niet tot leven binnen de grenzen van de woorden. De ervaringen daar verdienen het om verteld en gedeeld te worden. Het land waar mijn kleinzoon woont, die morgen 5 jaar wordt. :crybaby: @allen, ik ben heel blij met jullie begrip. Ik ga de komende maand proberen meer te werken aan mijn voornemen. Zal minder hier zijn en reageren. Wel zal ik lezen om mijn leerproces niet te onderbreken. Ben niet weg, maar wel minder zichtbaar. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Connie om de bij jou bekende reden kom ik nu pas bij jou langs. Ik heb de reacties niet gelezen. Je deel 2 vind ik een prachtige combinatie van wat er in je omgaat en toch de verwijzing naar een verhaal waarin je de opdracht had willen gieten. Deel 1 komt mij te afstandelijk over en daarom des te knapper dat je er echt afstand van hebt genomen en in een geheel ander jasje hebt gestoken. Je hebt je worsteling goed en herkenbaar beschreven. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd met je kleinzoon! Ik vind die eerste versie heel sfeervol. De tweede versie heeft een interessante vorm en is openhartig. Het zijn twee verschillende teksten die voor verschillende doeleinden kunnen dienen. Volgens mij is het niet de bedoeling om nee te zeggen tegen je creativiteit om te deblokkeren, maar om nee te zeggen tegen saboteeracties die je tegen je creativiteit onderneemt - zoals jezelf naar beneden halen, je verhaal niet goed vinden, je verwachtingen zo hoog leggen dat je er nooit aan kunt voldoen en onzeker wordt en zo voort. Ik heb het idee dat je nog niet precies weet welk schrijfprobleem je in de weg zit. Ik heb bijvoorbeeld door een snelscan ontdekt dat mijn schrijfstijl beter kon. Werken met proeflezers en lezen over schrijfstijl alsook boeken lezen heeft me geholpen. Bij jou zou het iets anders kunnen zijn en zou een methode kunnen helpen. Als je er achter komt wat je remt, welk probleem precies - zo had ik problemen met omschakelen tussen schrijven en bedenken - kun je daar gericht aan werken en gaat het daarna beter (waarna ik weer tegen iets anders aanliep en weer uitzocht wat dat dan was).

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, dank je wel. En ook al zit hij in ons hart, ik moet er soms toch een traantje om laten. Vorig jaar waren we op zijn verjaardag. Zo anders een kinderverjaardag in Brazilië. @Nancy, je komt nu toch langs, ondanks de hectiek waarin je je bevindt? Dat waardeer ik erg. In deel 1 staat de gastvrijheid en het zichzelf wegcijferen van de mensen daar centraal. Zo knap en liefdevol. In versie 2 heb ik me gebogen over de blokkade in mij in relatie tot een andere creativiteit: nl hoe de oplossing werd gevonden om uiting te geven aan hun drang om ons heel uitgebreid welkom te heten, met de weinige middelen die er zijn, terwijl de blokkade bij de weekopdracht mij juist confronteerde met het feit dat mijn schrijfgeest blokkeerde. Hartelijke groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijfcoachOdilia: het klopt inderdaad dat ik niet helemaal weet wat mij hindert ca blokkeert. Wel spelen mijn ziekteverschijnselen de laatste tijd weer een heel grote rol. Maar vandaag is het boek van Julia Cameron binnen gekomen. Daarnaast wil ik proberen de komende weken de opdracht te gebruiken bij freewriting, waar dan misschien een bijdrage voor het forum uit komt, maar niet de hoofdzaak is. Ook het feit dat mijn eigen boek niet opschiet, zit me erg in de weg. Het is niet de bedoeling om hier een stuk zelfbeklag te redigeren, ik wil gewoon 'lekker' kunnen schrijven. Dank voor alle inhoudelijke en vaak inspirerende reacties. Ik kijk uit naar de toekomstige weekopdrachten. Groet Connie