Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#149 Het ei

Het ei ‘Het spijt me ontzettend, Dos’, zo begon Joris O. -toevallig mijn naaste buur- zijn onheilsbericht, ‘de onderzoeken hebben vastgesteld dat er een kwaadaardige tumor zit in de frontale cortex, op dit moment niet groter dan een mussenei, maar op den duur levensbedreigend. Het gezwel is nauwelijks operabel en aan een chemo behandeling kleven grote nadelen. Zo gesteld ziet het er niet gunstig uit. Maar er bestaat een kleine kans dat ik de tumor kan verwijderen zonder gevaar en noemenswaardige ellende.’ Zo begon twee jaar geleden een uniek experiment dat nog alleen op muizen was toegepast; met succes overigens. Joris was bezig met zijn promotie en mijn geval paste naadloos in zijn dissertatie-onderzoek. Hij ontvouwde zijn plan. Ik had hem ooit verteld dat ik vijf jaar geleden was begonnen met schrijven en dat ik nooit eerder een woord op papier had gezet en een fantasie had gelijk een kiezelsteen. Dat had Joris onthouden en aan het denken gezet. Mijn tumor zat in een van de drie gebieden waar de creativiteit huist. Volgens Joris’ theorie had zijn groei mijn creativiteit gestimuleerd en was hij ook de oorzaak van mijn tinnitus. Joris wist uiteraard dat mijn frontale fontanel nooit was dichtgegroeid. De behandeling begon met een medicijnkuur van drie maanden. Hierdoor vormde zich rond de tumor een semi-permeabel vlies waardoor hij niet kon uitzaaien en even belangrijk, de tumor kon zich niet verkleven met het omliggend hersenweefsel. Nadat hersenscans hadden uitgewezen dat het gezwel helemaal ingekapseld was, begon de tweede fase. De tumor werd geïnjecteerd met nano-deeltjes ijzer en ik moest gaan schrijven alsof mijn leven ervan af hing. Hierdoor zou het creatieve centrum groeien en een stuwende kracht vormen onder het gezwel. Tegelijkertijd zou een permanent, magnetische kracht boven mijn hoofd geplaatst, de ijzerdeeltjes aantrekken en daarmee de tumor in de richting van de fontanel. Heel in het kort, is dit gedurende twee jaar de gevolgde behandelingsmethode geweest. De tumor bleef groeien, maar de experimentele voortgang was hoopgevend. Uiteindelijk ontstond er een bult in de fontanel en was hij rijp om verwijderd te worden. Twee weken geleden werd mijn hoofd kaal geschoren, ontsmet en na een kleine incisie werd de tumor ter grootte van een duivenei met een zuignap door de fontanel getrokken. Gisteren werd ik gezond verklaard en zonder tumor uit het ziekenhuis ontslagen. Op 11 augustus promoveert Joris en mag ik als ‘amateur neuroloog’ optreden als een van zijn paranimfen. Tot slot wil ik nog kwijt dat ik eindelijk ook verlost ben van de tinnitus en dat dit verhaal bewijst dat mijn creativiteit niet heeft geleden onder het verwijderen van het gezwel, want het is van A tot X bij elkaar gefantaseerd. Ik ben nog herstellende, verwacht dus niet veel reacties van mij.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik de titel las dacht ik aan een kip. Niets was minder waar, zelden las ik zo'n kalm relaas over hoe jij dit alles hebt ondergaan. In bijna tedere passages leg je uit hoe het van begin tot eind is verlopen. Eerlijk gezegd ben ik er stil van. En ontzettend blij voor je.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ha ha dit is weer een geweldig verhaal van Dos, wat enorm knap verzonnen en geweldige research of parate kennis. Onder de indruk en je hebt me weer zwaar vermaakt!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, de titel vind ik inmiddels een dubbele betekenis hebben, aangezien je buurman het 'ei van Columbus' had. En inderdaad heeft je creativiteit geen schade geleden, zoals jij de lezer bij het geheel laat meekijken. En het verhaal van A tot X verzonnen, brengt mij op de gedachte dat Y en Z geen fantasie zijn, maar wel degelijk een jou betreffende zelfde soort operatie. Doe het rustig aan, en hopelijk een goed herstel met een overvloed van jouw fantastische verhalen. Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, is er nog iets intelligents dat ik kan zeggen? Eerlijk gezegd voel ik me verpletterd. Plus liggen mijn rechter- en linkerhersenhelft nu definitief door elkaar. Eerst dacht ik dat je over Joris D. begon, ik zag je er uiteraard voor aan, en 'ploegde' me door je eerste zin die ik ternauwernood kon bevatten. Hetgeen mij nadien wachtte, van het mussen- naar het duivenei had ik niet kunnen bevroedden. Scherpe opmerking maakt @ Connie. Waar zijn de Y en de Z? Houd je ons voor een apelapje, ja of nee? Trek me nu maar stilletjes terug. Complimenten voor je indrukwekkende tekst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Weer zo"n verhaal waarvan ik denk: wat moet ik daar nu mee! Een inzending als dit is een aanslag op mijn hersenhelften, net zoals Mili hierboven al aangeeft. En ook ik trek me stilletjes terug. Ik begrijp= niet erg origineel, maar jouw verhaal is me iets te origineel. Mijn kruinchakra kan het niet bevatten. :p

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik de titel las dacht ik aan een kip. Niets was minder waar, zelden las ik zo'n kalm relaas over hoe jij dit alles hebt ondergaan. In bijna tedere passages leg je uit hoe het van begin tot eind is verlopen. Eerlijk gezegd ben ik er stil van. En ontzettend blij voor je.
Ja Maddy, het was een spannende periode, maar nu is gelukkig alles achter de rug, met een goede afloop. Ik ben blij met je medeleven en stilte. Je mag nu weer lawaai maken, met dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ha ha dit is weer een geweldig verhaal van Dos, wat enorm knap verzonnen en geweldige research of parate kennis. Onder de indruk en je hebt me weer zwaar vermaakt!
i-Kat, voor dit verhaal had ik geen research nodig, het is kennis die iedereen toch in zekere mate heeft en vergeet niet, de meeste lezers zijn in deze niet echt deskundig, je kunt ze dus van alles op de mouw spelden. Een neuroloog zou het tenenkrommend lezen. Het doet me deugd dat ik je zwaar vermaakt heb. Dank hiervoor.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, de titel vind ik inmiddels een dubbele betekenis hebben, aangezien je buurman het 'ei van Columbus' had. En inderdaad heeft je creativiteit geen schade geleden, zoals jij de lezer bij het geheel laat meekijken. En het verhaal van A tot X verzonnen, brengt mij op de gedachte dat Y en Z geen fantasie zijn, maar wel degelijk een jou betreffende zelfde soort operatie. Doe het rustig aan, en hopelijk een goed herstel met een overvloed van jouw fantastische verhalen. Groet Connie
Connie, zelf dacht ik ook aan het ei van Columbus, maar nu als het ei van Joris. Zijn succesvolle methode zal zeker navolging vinden, want het is in feite simple comme bonjour. Gelukkig heb ik zelf niet een dergelijke operatie hoeven ondergaan; gauw afkloppen. De Y en de Z zijn de enige echte factoren in het verhaal, dat is Dos en mijn buurman de neuroloog Joris. O. Ook jij dank voor je medeleven. Het gaat al een stuk beter met mij.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een briljant verhaal DOS, als emo-ei was ik helemaal de kluts kwijt. Gaat het over DOS zelf? Hoe moet je daar dan op reageren. Snel mijn linkerhelft gekalmeerd en rechts gevraagd om het verhaal op zijn waarde te schatten. Die helft kwam met links tot overeenstemming dat dit meer dan 1 duim waard is. Echt een knap staaltje breinwerk :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, is er nog iets intelligents dat ik kan zeggen? Eerlijk gezegd voel ik me verpletterd. Plus liggen mijn rechter- en linkerhersenhelft nu definitief door elkaar. Eerst dacht ik dat je over Joris D. begon, ik zag je er uiteraard voor aan, en 'ploegde' me door je eerste zin die ik ternauwernood kon bevatten. Hetgeen mij nadien wachtte, van het mussen- naar het duivenei had ik niet kunnen bevroedden. Scherpe opmerking maakt @ Connie. Waar zijn de Y en de Z? Houd je ons voor een apelapje, ja of nee? Trek me nu maar stilletjes terug. Complimenten voor je indrukwekkende tekst.
Mili, dat jouw linker- en rechterhersenhelft door elkaar liggen is hun natuurlijke staat van zijn. Dus maak je er niet druk om. Dat de linker helft gereserveerd is voor rationele beslommeringen en de rechter voor emotionele zaken, is een mythe. Zo liggen de drie gebieden waar creativiteit ontstaat in zowel de linker- als rechter hersenhelft. Ik wist dat jij de vraag van Y en Z zou stellen. Ik hou jullie nooit voor het apenlapje . Als ik je door verplettering schade heb berokkend, stap ik op de fiets en kom je uit de lappenmand helpen (kan wel even duren). Dank voor je aandacht.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Weer zo"n verhaal waarvan ik denk: wat moet ik daar nu mee! Een inzending als dit is een aanslag op mijn hersenhelften, net zoals Mili hierboven al aangeeft. En ook ik trek me stilletjes terug. Ik begrijp= niet erg origineel, maar jouw verhaal is me iets te origineel. Mijn kruinchakra kan het niet bevatten. :p
Blavatski, vergeet die hersenhelften, het is een pot nat. Probeer het eens met de hartchakra, met een liefdevolle benadering. Maar dat je je stilletjes terug trekt getuigt hier al van. Dank je wel.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een briljant verhaal DOS, als emo-ei was ik helemaal de kluts kwijt. Gaat het over DOS zelf? Hoe moet je daar dan op reageren. Snel mijn linkerhelft gekalmeerd en rechts gevraagd om het verhaal op zijn waarde te schatten. Die helft kwam met links tot overeenstemming dat dit meer dan 1 duim waard is. Echt een knap staaltje breinwerk :thumbsup:
Nancy, zoals in de voorlaatste zin aangegeven berust het verhaal an A tot Y op fictie. Gelukkige Dos. Dank voor je duim. Ik moet nu een uurtje rusten. Voorschrift van Joris. O.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft het alsof het allemaal echt is, en als lezer begin je zowaar te twijfelen. gelukkig zeg je op het einde dat het een verzinsel is. Complimenten. Maar dit is in aantal woorden duidelijk buiten de lijntjes van de opdracht kleuren. Had je dit ook gekund in max 300?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet vies van een paar woordjes meer Dos. Je hebt een prachtig verhaal geschreven in een soort van fictionele biografie. De hele thematiek van het verhaal en de uitwerking heeft mij stil gekregen. Chapeau!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft het alsof het allemaal echt is, en als lezer begin je zowaar te twijfelen. gelukkig zeg je op het einde dat het een verzinsel is. Complimenten. Maar dit is in aantal woorden duidelijk buiten de lijntjes van de opdracht kleuren. Had je dit ook gekund in max 300?
VriendT, als je hebt meegemaakt wat ik de laatste twee jaren heb moeten doorstaan, relativeer je de limiet van 300 woorden. Ik heb er geen minuut aan gedacht me binnen de perken te houden. Ik ben vijfennegentig, mijn vrouw is vijfentwintig jaar jonger en zegt: ' Dos laat je niet kisten.' Het leven ligt voor me. Zeker na die geslaagde operatie. Ik schrijf aan de inleiding die ik mag houden op bij de dissertatie van Joris O. Ik zal ze een poepie laten ruiken. Dank voor je kritische opmerking.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet vies van een paar woordjes meer Dos. Je hebt een prachtig verhaal geschreven in een soort van fictionele biografie. De hele thematiek van het verhaal en de uitwerking heeft mij stil gekregen. Chapeau!
Richard, met zoveel muzikaal leven in jouw brein, is het een groot compliment dat ik jou tot stilte heb verleid. Het is de kracht van het Geuldal. Dank je wel!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, je bent Fantastisch! :{} van een admiratrice
Elyse, het gevoel is wederzijds, ook al begrijp ik je niet altijd. Ik doe er wel moeite voor. :{} :{} Het houdt me jong. Dank je wel!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ... wat heb je dit weer geweldig geschreven. Zo echt en zo to the point. Het voelde helemaal echt, tot: van je 'A tot X bij elkaar gefantaseerd.' Is jouw buurman misschien meneer 'Mindf*ck' ? Toch vertrouw ik je en wens je sterkte met jouw twee hersenhelften: Kwebbeldoos en Stille Willie. Die namen komen van Victor Lamme: De vrije wil bestaat niet.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ... wat heb je dit weer geweldig geschreven. Zo echt en zo to the point. Het voelde helemaal echt, tot: van je 'A tot X bij elkaar gefantaseerd.' Is jouw buurman misschien meneer 'Mindf*ck' ? Toch vertrouw ik je en wens je sterkte met jouw twee hersenhelften: Kwebbeldoos en Stille Willie. Die namen komen van Victor Lamme: De vrije wil bestaat niet.
Voor zover ik mijn buurman ken is hij een serieuze neuroloog, maar ik houd het voor mogelijk dat hij wel eens bij iemand een mindfuckknobbel heeft weggesneden. Stille Willie en Kwebbeldoos ken ik niet, wel Willie Wortel en Donald Duck en Victor Lamme ga ik nu opzoeken. Dank voor je reactie, Riny.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn je weer te lezen, Dos! Het is een geweldig verhaal. En zoals altijd geniet ik zo van jouw spelen met fictie en de twee kruimels 'waar'. Is dat niet wat de meeste schrijvers doen? Maar weinige verstaan de kunst om zo met Y en Z te spelen als jij. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder verhaal en de reacties hierboven. Fictie en waarheid door elkaar gebruikt, je brengt me in een vreemde wereld!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn je weer te lezen, Dos! Het is een geweldig verhaal. En zoals altijd geniet ik zo van jouw spelen met fictie en de twee kruimels 'waar'. Is dat niet wat de meeste schrijvers doen? Maar weinige verstaan de kunst om zo met Y en Z te spelen als jij. :thumbsup:
Marceline, je overdrijft nogal. Desalniettemin bedankt voor je complimenteuze reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder verhaal en de reacties hierboven. Fictie en waarheid door elkaar gebruikt, je brengt me in een vreemde wereld!
Ja, SOL lijkt soms wel op Fantasialand. Dank voor je reactie.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb kunnen genieten van de strijd tussen het vlees en de wil in dit verhaal. Ik had graag nog voor me gezien in een scène hoe je schrijft en je hersengebieden groeien. VriendT, ik ben niet streng met het woordenlimiet. Daar zou iemand van kunnen blokkeren of zijn hersens tot stilstand mee kunnen bewegen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb kunnen genieten van de strijd tussen het vlees en de wil in dit verhaal. Ik had graag nog voor me gezien in een scène hoe je schrijft en je hersengebieden groeien. VriendT, ik ben niet streng met het woordenlimiet. Daar zou iemand van kunnen blokkeren of zijn hersens tot stilstand mee kunnen bewegen.
Odile, ik ervaar het steeds als een compliment als ik iemand aan het genieten heb gekregen. Zo ook dit keer, dank je wel. Ik schrijf hierboven wel dat ik geen minuut heb gedacht om me aan de limiet van 300 woorden te houden, maar dat is niet waar. Het oorspronkelijke verhaal zat ver boven de 500 woorden. Al het overbodige heb ik geschrapt, ook hoe ik dagelijks uren heb besteed aan free writing om mijn creatieve centrum maar te laten groeien. Nog meer schrappen had naar mijn gevoel het verhaal aangetast. Dank voor je opdracht en coaching en dat je niet boos op me bent geworden. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Marceline, je overdrijft nogal. .
Beste Dos, ik overdrijf nooit![/quote] Onder omstandigheden, Marceline, een goede eigenschap. Houen zo.