Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#149 - De pianotemmer

‘Stop toch even, Tim, als het niet onmiddellijk lukt.’ ‘Stoppen is doodgaan, Ella,’ schud ik. De piano in de hoek van de kamer grijnst met blote tanden. Het oude beest is koppig en laat zich niet zomaar temmen. Ik schuif de stoel dichterbij en leg langzaam mijn vingers neer. Ik sluit de ogen en luister. Er klinkt een sol, dan een do en een mi, een vertrouwd akkoord dat ze toelaat. Mijn handen glijden en mijn vingers voelen de toetsen. De noten volgen elkaar op, eerst traag, nu sneller. Maar dan opnieuw, een microseconde, misschien zelfs korter, een twijfeling, van haar, of is het van mij, die alle harmonie met een enkele beweging vermoord. Ik schreeuw van frustratie en duw me van haar weg. ‘Hé Tim, laat het even rusten,’ hoor ik vanuit de keuken. ‘Nee, je snapt er niets van!’ Dat kwam er anders uit dan bedoeld. Maar het is zo, ze begrijpt niet hoe deze oude piano alleen terug kan leven door de juiste compositie. Haar creativiteit is geblokkeerd door de vele jaren in die stoffige kamer waar ze werd weerhouden van alle aanraking, gevoel en emotie. Ze is misbruikt, op alle vlakken, en alleen met veel geduld en mildheid kan ze er weer bovenop geraken. Ella komt naast me staan, reikt me een kopje geurende muntthee aan. We verbinden in heersende stilte en ik kijk haar met bewondering aan. In alle moeilijke momenten van mijn leven is ze een rustpunt, een rots in het woelige water om me heen. Eerlijk en open, in alle puurheid die ze is. Ik sla opnieuw een do en voel haar vibraties, anders nu. Ze beweegt, transformeert zelfs. Onder mijn handen wordt ze vrij. Ik glunder naar Ella. Haar zachte ogen zijn gericht naar haar. De muziek vertelt nu alles.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, wat een mooi verhaal. De personificatie van de piano maakt het prachtig en sfeervol. Ik was even verbaasd over waar Tessa vandaan kwam omdat het eerder over Ella ging? De zin 'Haar zachte ogen zijn gericht naar haar' vind ik wat minder fraai omdat het 2 x haar bevat. Ik neem aan dat ze naar de piano kijkt? Heel graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ i-Kat: Bedankt voor je reactie. Tessa...een foutje, een ander vrouwelijk peronage dat hier is in geslopen. Het gaat wel degelijk over Ella. Bij deze corrigeerd. Haar...en haar, ik ben er ook niet zo fan van, maar laat het nu nog staan..

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@VriendT, de liefde van de musicus voor het instrument heb je geweldig weergegeven. De niet aflatende inzet en frustratie als het niet lukt. En verongelijkt omdat zijn partner dat gevoel niet kent. (Met een partner als musicus zeg ik altijd: hij heeft twee hartslagen...één voor mij en één voor de muziek. Als een van beiden stopt, stopt hij met leven'). Terug kan leven vind ik niet mooi. Mogelijk: weer tot leven kan komen. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder verhaal over liefde tot een oude piano. Mooi dat je het vrouwelijk benoemd. De frustratie van de speler, hierboven ook genoemd en dan als het wél lukt. Je laatste zin spreekt me aan!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ mw Marlie: de piano moest in dit geval wel vrouwelijk zijn. Het is als een liefdesspel tussen hem (de muzikant) en haar (de piano)...en alleen samen kunnen ze iets moois creeeren.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
VriendT, een mooi verhaal, verrassend om de piano tot leven te wekken in het verhaal. Het leest heel natuurlijk. Mooi ook dat in de laatste alinea de steun van de partner van de pianospeler uiteindelijk het beste uit het instrument haalt, wellicht is zij de geheime kracht en de daadwerkelijke temmer?

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, dat heb je goed ingezien. hp is niet de meest geduldige en milde persoon, maar zij wel. Dus zij brengt hp en piano dichter bij elkaar, alleen maar door haar aanwezigheid.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
VriendT, ... je hebt me laten genieten, Wat een geweldig samenspel, tussen alle betrokkenen. Prachtig. Ga zo door met spelen, schrijven en leven. Dank voor je verhaal.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, aan deze kant van de grens houden we niet van zurigheid, dat is ondertussen wel duidelijk :) Bedankt voor de complimenten.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig dat jouw frustratie dankzij Ella's standvastigheid gedempt wordt. Jullie genieten samen van de muziek, de piano geniet opnieuw van een menselijke aanraking. Idd wat Marceline aanhaalt, de temmer is Ella! Een hele mooie! :thumbsup: [Kan je Haar zachte ogen zijn gericht naar haar. >> Haar zachte ogen zijn gericht op de piano (?) (gericht naar lijkt me raar) Na twee keer lezen lijkt een twijfeling me het onderwerp vd zin, dus vermoordT.]