Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#149 Het stroomt (The Artist's Way)

Het vloeit, bubbelt en stroomt sinds de deur geopend is. Druppelsgewijs was het tot nu toe, met soms een dapper proberend straaltje, maar nu is het een waterval, zo groot als Niagara Falls, overvloedig en steeds voortdurend; zich herhalend, maar toch steeds nieuw. Waar het vandaan komt? Waarschijnlijk is de bron er altijd al geweest. Eerlijk gezegd weet ze dat ook wel. Als kind uitte ze zich al zo. Nu de jaren van de leesbril zijn aangebroken, trekt ze zich minder aan van anderen. Ze durft meer. Ze laat zichzelf toe om niet perfect te zijn, wat ze haar hele leven heeft geprobeerd. En juist daardoor is ze interessanter, veelzijdiger, spannender geworden. Ze doet het nu gewoon. Achter haar piano gaan zitten en zomaar iets spelen, al zijn het maar losse klanken. Achter haar laptop gaan zitten en zomaar iets typen, al zijn het maar losse woorden. Het hoeft geen doel te hebben, het doen is al doel genoeg. Ze heeft niet het idee dat ze vroeger nou zo geblokkeerd was, maar het is net of alles om haar heen haar op dit moment roept om haar stem te laten horen, om te zingen, uit volle borst! Tegen anderen zou ze willen zeggen: ga zitten, focus een minuutje en ga maar. Alles wat je ooit hebt geleerd zal je behoeden voor dat wat voor jou niet zou kloppen. Wat je voelt zal je pad bepalen. Je weet niet waar je uitkomt, je weet niet hoe de weg zal zijn, maar het is jouw weg van nu, dit moment. Morgen is het anders, over een half uur is het al anders. En of het goed is? Wat is goed? Wanneer is het goed? En voor wie? Doe het maar. Zeg ja.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ikarus, ik heb wel eens bij de Niagara Falls gestaan en hoop toch echt niet dat jouw hp dit over zich heen krijgt gestort. :D [Ze heeft niet het idee dat ze vroeger nou zo geblokkeerd was, maar het is net of alles om haar heen haar op dit moment roept om haar stem te laten horen, om te zingen, uit volle borst!] Kijk nog eens naar deze zin. Er staat drie keer 'haar' in en anderen roepen haar om haar stem te laten horen? Het spijt me maar ik vind dat je te veel vertelt/je lezer oplegt. Wens je veel schrijfplezier op ons forum.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikarus. Ik lees je tekst met belangstelling. Deze zin vind ik erg goed: Nu de jaren van de leesbril zijn aangebroken, trekt ze zich minder aan van anderen. Het geeft mooi het tijdsbeeld weer. Met Mili hierboven vind ik ook dat je in de tweede en derde alinea wat minder kan vertellen. De zin die Mili aanhaalt kan mi ook weg gelaten worden. Dit vind ik weer een mooie zin: Het hoeft geen doel te hebben, het doen is al (doel kan evt. weg) genoeg. Misschien kan je laten 'zien'dat de hp pianospeelt: bijv: Door het open raam komen de akkoorden van 'Eine Kleine Nachtmuzik ' (Rachmaninov of wat dan ook) bij mij binnen... Soms helpt het niet vanuit de alziende derde persoon te schrijven, maar als hp. Dat maakt de tekst direkter. PS al deze wijsheid heb ik hier geleerd op SOL hoor, als je de commentaren leest! Ben ook nog maar een beginner. Veel schrijfplezier!

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MIli: Dank je voor je suggesties. Die 'drie haren' in één zin heb ik over het hoofd gezien, niet mooi inderdaad. Maar de Niagara Falls heb ik ik zelf ook mogen aanschouwen en die laat ik staan :) @mw.Marie: Jij ook dank voor je tips. Het gaat er juist om dat ze geen Rachmaninov speelt, maar iets dat uit haarzelf komt. Ik begrijp wel wat je met je opmerking bedoelt. Het is een nogal bombastische tekst voor mijn doen, maar daar wilde ik hier ook eens mee experimenteren. Ik zie wel dat het strakker zou kunnen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als Mw.Marie vind ik die zin heel goed gevonden: Nu de jaren van de leesbril zijn aangebroken... Je weet gelijk hoe oud ze ongeveer zal zijn. Ik vind het idee ook heel leuk, dat ze het nu kan laten stromen en vroeger op slot zat maar heel vroeger ook zo was. Doet me denken aan mijn eigen tekst over de linker en rechterhersenhelft maar dat zal geen toeval zijn ha ha. Achter haar 2 x (piano, laptop) vind ik niet zo mooi staan al snap ik de herhaling die je wilt inbrengen wel. Misschien omdat de zinnen zo onder elkaar uitkomen. Of het goed is? Wat is goed? Wanneer is het goed? En voor wie? :D Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikarus, Inhoudelijk is het een mooi verhaal! De zin met de leesbril is inderdaad briljant om de leeftijd aan te duiden. Ik begrijp de opmerkingen over te veel uitleggen en te weinig overlaten aan de lezer. Misschien een idee om de tips uit 'show don't tell' (ook vindbaar op deze site) er eens bij te pakken en je verhaal op die manier te herschrijven?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met de mooie zin die anderen ook al mooi vinden en ja, meer show don't tell. Het verhaal vind ik mooi verteld.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikarus, ik heb steeds de neiging om na diverse zinnen te reageren met:'hoe bedoel je?' Ook ik struikelde over de twee vrijwel identieke zinnen (piano en laptop). In de tweede alinea meer show zal de leesbaarheid aantrekkelijker kunnen maken. Groet Connie

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat Dank je! Die helften hebben er zeker mee te maken. Die rechterhelft mag inderdaad wel wat meer aan de beurt komen (althans als je dat onderscheid tussen beide hersenhelften zo sterk kunt maken). @Marceline en @maddbrug Bedankt voor de suggestie, ik zal eens op zoek gaan op deze site naar de tips over 'show don't tell'. @ccscharl Bedankt voor je reactie Connie. Die neiging die je beschrijft heb ik nu ook :) Wat begrijp je niet?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikarus, ... ik heb je verhaal nog maar net gelezen en ik vind het schitterend. Waarschijnlijk omdat ik een gevoelsmens ben. Vroeger werd er wel eens tegen me gezegd: 'Je praat al naar je verstand hebt.' Dat was niet leuk om te horen; nu haal ik er mijn schouders over op. De 'Niagara Falls' is figuurlijk bedoeld. - Jaren van de leesbril: een juweel van een zin De twee zinnen van achter de piano- en achter de laptop zitten vind ik juist goed. Symboliseren het aangeven van klanken (muziek) en het uiten van woorden (praten) . Dank voor je verhaal.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny Dank je wel. Goed dat je inmiddels je schouders kunt ophalen over dat soort opmerkingen. Het verhaal is inderdaad vanuit mijn gevoel geschreven en ik heb er weinig aan geschaafd. Fijn dat je het kunt waarderen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een intern monoloog. Tell is niet zo verboden dat het helemaal niet mag. Het is vaak een kwestie van vermengen tot een eigen stijl. Bovendien heb ik weleens erg mooie tell gezien en dat van jou gaat in die richting als je het meer beeldend maakt.