Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 149 De foto zonder afdruk

Met gebogen knieën rent hij met de vracht van zijn camera om zijn nek zo snel mogelijk naar de overkant van een inmiddels niet meer te herkennen straat. De straat bestaat voor het overgrote deel uit een aantal overeind gebleven muren, ontsierd door zwarte gaten waar voorheen vensters zaten. Kogels fluiten naar hun doel en vernietigen elke beweging, elk bestaan, elke gedachte. De lens bewaakt zijn angst, maakt hem net niet onbezonnen, maar pantsert hem tegen het leed ervoor. Hij is een kunstenaar in zijn vak. Geroemd om zijn foto’s. Hij neemt de juiste afstand, laat zijn emoties achterwege, achter de lens. Hij zegt dat het zijn roeping is om de wereld de andere wereld te tonen. Hij is gedreven en gaat van het ene oorlogsgebied naar het andere. Elke foto die hij maakt is de beste, overtuigender, beter had hij het niet in beeld kunnen brengen. Ondenkbaar voor hem is iets niet vast te leggen. Plaatsgenomen achter een muur pakt hij zijn camera en kijkt met het blote oog in de vermoedelijke richting van de scherpschutter. In de hoop hem op het juiste moment te kunnen schieten. Niet het gevolg van de kogel. Hij richt zijn camera en stelt de lens scherp. Het schot valt, het zijn er meer, een salvo aan geluid. Gedesoriënteerd door het lawaai zakt hij op de grond. Draait zich een halve slag om tegen de muur die hij als bescherming heeft uitgekozen en bemerkt dat hij niet heeft ingedrukt. Een stofwolk omringt hem en ontneemt hem luttele seconden het zicht. Dan ziet hij een kind naast hem zitten met ogen zo leeg als de kapotgeschoten vensters. Hij laat zijn camera zakken en legt het beeld, met betraande ogen, voor altijd vast.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, je nam me helemaal mee in een spannend verhaal van deze oorlogsfotograaf. Graag gelezen! 'ogen zo leeg als de vensters in de kapotte muren' zo mooi!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea, zijn [Kogels fluiten zonder aanzien des persoons ...] fluitende kogels niet altijd zonder aanzien des persoons? [Niet het gevolg van de kogel, maar degene er achter.] Dit is voor mij uitleg. Het hoeft niet want het is duidelijk. [Draait zich een halve slag om tegen de muur die hij als bescherming had uitgekozen en bemerkt dat hij niet heeft ingedrukt.] Had ook in de tt? Heeft? [ ... met zijn betraande ogen.] Zijn weglaten? Prachtige zin die @i-Kat ook aanhaalt. Het is sowieso een verhaal met potentie. (typo: na het andere/naar het andere)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi verhaal. Ik heb weleens een documentaire over een fotograaf gezien, die ook zo bevlogen was in heftige foto's. Ik ben zijn naam even kwijt helaas. Daar doet je stuk me aandenken. Wat een mooie ommezwaai naar je einde, verrassend en emotioneel! Zeurtje: De lens bewaakt zijn angst, maakt hem net niet onbezonnen, maar pantsert hem tegen het leed ervoor. ervoor kan weg, heb ik het gevoel. Soms heb ik weleens behoefte een komma in een langere zin.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Marie. Ik heb de tegenstelling van achter de camera en ervoor extra willen benadrukken, vandaar 'ervoor' Het is logisch dat hij ervoor staat, maar hij staat door die camera toch in een andere wereld. Je kan ook teveel komma's gebruiken en daar had ik in het begin nogal last van. :nod: mvrgr

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, een indrukwekkende weergave van een werkelijkheid waarvoor we onze ogen niet mogen sluiten. Je sleepte me helemaal mee, naar een indringend slot. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea, Een mooi verhaal over iemand di geen 'nee' tegen zichzelf zegt en doet wat hij moet doen in een gevaarlijke omgeving. En dan die emotie aan het eind om dit beschadigde kind. Mooi! Alleen de laatste zin zit mij in technische niet lekker; Hij schiet een foto terwijl hij niet door de camera kijkt en de camera ergens om zijn nek bungelt?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea, ... ik ben helemaal onder de indruk van je verhaal. Wat kan jij je goed in een ander verplaatsen. Prachtig.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reactie. En Marceline de laatste zin is juist bedoeld om te benadrukken dat hij niet met zijn camera schiet, maar met zijn ogen. Dit beeld wordt niet afgedrukt, maar blijft voor altijd in zijn geheugen gegrift. Juist het woord 'schiet' heb ik hiervoor gebruikt om de foto (het beeld) die niet afgedrukt wordt te omschrijven. mvrgr

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sterk uitgewerkt verhaal Thea! Alleen deze: ... 'versierd met' is verkeerd in de zin, wel 'ontsierd door' zwarte gaten. ...'vernietigen elke beweging, bestaan of gedachten.' Aangezien het niet om hetzelfde gaat, zijn deze ook bijv. nwn, zou ik toch telkens aanwijzen, en gedachte in enkelvoud plaatsen dus: ... vernietigen elke beweging, elk bestaan, elke gedachte. 'Dan ziet hij een kind naast hem zitten met ogen zo leeg als de vensters in de kapotte muren.' Zwarte gaten waar voorheen vensters uitkijk boden, dit schrijf je in de eerste regels. Vensters zijn ook niet leeg? Ik snap het beeld dat je wil oproepen, maar het gebruik van vensters die er niet meer inzitten klopt hier m.i. niet. Ogen even leeg/even hol als het gat in de kapotgeschoten muren? Ogen zo leeg als de kapotgeschoten vensters? ( en de muren weglaten?) :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En Marceline de laatste zin is juist bedoeld om te benadrukken dat hij niet met zijn camera schiet, maar met zijn ogen. Dit beeld wordt niet afgedrukt, maar blijft voor altijd in zijn geheugen gegrift. Juist het woord 'schiet' heb ik hiervoor gebruikt om de foto (het beeld) die niet afgedrukt wordt te omschrijven. [/quote] Dank Thea, Ik begrijp nu je bedoeling, maar ik vraag mij af of je hiervoor wel het werkwoord 'schieten' moet gebruiken. Je slaat een beeld op, je schiet het niet..

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, Een pakkend verhaal. Mijn bewondering voor deze inzending. :thumbsup: In plaats van schieten kies ik ook voor een andere beschrijving: bijv; Op de gevoelige plaat vastleggen. :o

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties en feedback. Marlie ik ben helemaal blij met je suggesties. Heb ze gelijk opgenomen, ook jullie suggestie Bi en Marceline om de laatste zin toch te wijzigen. Want ik wil niets liever dan dat het gelezen kan worden zoals ik het bedoel. mvrgr.