Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#148 Daar hangt alles van af

Het handjevol medewerkers, dat er nog is, druppelt langzaam binnen. Om de beurt namen de collega’s ontslag. Hun knorrige chef zat ze teveel op de huid. Net als de planten in de kantoortuin, liet iedereen uiteindelijk zijn kop hangen. Rond koffietijd loopt de chef binnen. ‘Pieter, wat doe jij met die gieter?’ ‘Die planten verpieteren hier, net als mijn ex-collega’s!’ ‘Morgen is de bestuursvergadering. Dat rapport heb ik nog niet gezien. Daar hangt alles van af… en jij loopt hier plantjes water te geven! Voel je je wel goed?’ Pieter zucht: ‘Maak je niet druk. Dat varkentje zal ik voor je wassen. Dat weet je wel.’ ‘Morgenochtend om 10.00 uur op mijn bureau, met bijlagen. Geen seconde later.’ Met een vuurrode nek beent de chef weg. Omringd door ramen in zijn kantoor ziet hij Pieter bij de koffieautomaat een praatje maken. Nadat Pieter heeft uitgeklokt, gaat hij nog even naar zijn zwager. Dikke Trui heeft gisteren nageslacht gekregen. Morgen zal hij de brief aan zijn chef overhandigen. Klokslag 10.00 uur steekt de chef van wal: ‘Je houding laat de laatste tijd veel te wensen over. Het botert niet meer tussen ons. Er is wegens incompabilité d’humeur* een ontslagvergunning voor je aangevraagd.’ (*onverenigbaarheid der karakters) Pieter schraapt onbewogen zijn keel: ’Alsjeblieft, het rapport.’ Met een weids gebaar legt hij een envelop er bovenop. ‘Mijn ontslagbrief. Morgen is het 1 juli, per 1 augustus ben ik hier weg. Mijn opgebouwde overuren en vakantiedagen neem ik op. Vanmiddag, na uw lunchpauze ben ik vertrokken.’ ‘Een afscheidsborrel? Niet nodig, heb ik met mijn collega’s geregeld.’ Hij staat tergend langzaam op, beent op zijn gemak weg en loopt naar de koffieautomaat. De chef hapt in zijn aquarium, als een vis op het droge, naar adem. Na de lunch vindt hij een doos met een kaartje op zijn bureau. Terwijl hij leest: ’ … ,ik zou dat varkentje toch wassen?’, tilt hij het deksel op: een klein biggetje begroet hem met zacht geknor.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Connie, ik heb dit met een grote glimlach gelezen. Op punten herkenbaar en zeer humoristisch geschreven.Klein zeurtje, uit geklokt = uitgeklokt. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Nancy, direct verbeterd. Ik was gaan twijfelen...had ik niet moeten doen. Groet Connie

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal is grappig, maar sterk anekdotisch. Er is wel de tijdsdruk van het plot, maar je hebt dit niet benut door het conflict steeds erger te laten worden tot het tijdspunt 10:00 uur. Dit ligt ook aan de karakters. Jouw hoofdpersoon blijft rustig en onaangedaan. Als je het vanuit de snel kwade baas had geschreven, had hij honderd keer op zijn horloge kunnen kijken en zenuwachtig door zijn kantoor kunnen lopen. Het bloed was hem naar het hoofd gestegen. Zoiets was de bedoeling van de opdracht, maar eerlijk is eerlijk, het is een grappig verhaal geworden.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijfcoach: dank voor het snelle reageren. U maakt goed duidelijk waar ik de 'verkeerde afslag heb genomen. Bij de opdracht van vorige week heb ik kenbaar gemaakt dat ik moet gaan omdenken. Mijn fantasie meer prikkelen. Nu denk ik: misschien een kernwoord van het thema me freewriting aanpakken. Ik ben zelf wel blij dat ik uit mijn comfortzône van mijn eigen leefwereld was gestapt. Ik neem uw suggestie mee voor een volgende keer: het thema beter ontleden. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Wat leuk dat je met dit verhaal uit je comfortzone bent gegaan Ik vind het een erg leuk en vermakelijk verhaal. De spanning van de tijdsdruk zat er niet in, maar ach, volgens mij is het belangrijker dat je met iets anders hebt geëxperimenteerd. En geweldig einde! En natuurlijk ben ik wel nieuwsgierig waarom Pieter (met de gieter ;) ) zich dit ontslag kon permitteren. Misschien lezen we dat nog eens?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, na het inzicht van @schrijfcoach Odile, wat kan ik je nog zeggen? Wellicht dat ik de overgang van tt in je eerste zin naar vt in je tweede zin abrupt vind. Is het hier niet beter te kiezen voor vtt? 'Om de beurt hebben de collega's ontslag genomen.' En dit voortzetten in je 1e alinea. Hoe jij een biggetje in een doos propt, weet ik niet. ;) Hetgeen telt, zoals je zelf eerder zei en zegt, is dat je je fantasie laat waaien. Hoe voelt dit voor je?

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, Met de opdracht in mijn achterhoofd zat ik te wachten op het moment dat ik de tijdsdruk echt ging voelen. Hoewel dit niet is gebeurd, heb ik het verhaal toch met veel plezier gelezen! Vooral de rijm 'Pieter met zijn gieter' vind ik hilarisch. Mooi om te lezen dat je voor jezelf iets anders hebt geprobeerd. Door de feedback die je op de website ontvangt kun je daar weer van leren en mee verder, wat je zo te lezen ook gaat doen. Knap gedaan :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha een biggetje in een doos, ik vind het leuk maar vooral knap en dapper om iets anders te proberen! Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marceline: de spanning is inderdaad anders uitgepakt. Na het lezen van de reactie denk ik dan:'Waarom heb ik dat zelf niet bedacht?' Maar het is toch weer een stap op de goede weg. Uit mijn comfortzone. @Mili, veel met mijn eigen boek bezig betekent ook met mijn hoofd daarmee bezig. Dan reikt mijn creativiteit blijkbaar niet verder dan mijn eigen wereld. Hoe dat voelt? Ik voel me eigenlijk 'een beetje dom als ik de feedback van de schrijven lees. Maar ik blijf het proberen, omdat het voor mijn eigen brein ook heel leerzaam is. Grote stevige doos, Mili! :nod: @Brenda, dank voor je meelevende reactie. Ik houd erg van verrassende en soms hilarische wendingen. Humor erin maakt het leven wat luchtiger. @i-kat: dank voor je spontane reactie. De feedback van iedereen is altijd een goede stimulans. :thumbsup: Dank allemaal, Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... wat een leuk verhaal heb je geschreven. Die chef met die dikke nek: heel herkenbaar en dan ook die vuurrode kleur! De chef van de boven afdeling, had ook eens een onprettige gesprek met een van onze collega's. Het eindigde met het keihard dichtslaan van een deur. Zelfs de directeur kwam zijn kamer uit en riep: wat is dat voor geluid? Wij hoorden toen zeggen: er ging een vliegtuig door de geluidsbarrière. Hoe het afgelopen is, weet ik niet meer. Je brengt een grijs verleden weer terug, Connie, dankjewel.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeel leuk Connie, dat varkentje! Letterlijk en figuurlijk en je niet laten kisten, hoe het leven ook verloopt. Graag gelezen en gelachen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, dank voor je lieve woorden. En inderdaad... Ik blijf volhouden, kan het niet rechtsom, dan wel linksom. Fijne avond, Groet Connie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, Leuk verhaal, Connie. Alhoewel de hele situatie eigenlijk niet zo leuk is. Het einde met het varkentje in de doos is komisch. Meestal komt er een duveltje uit een doos. Graag gelezen :o