Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#148 Hoogzomer in de duinen

Snikheet is het, de honden liggen voortdurend te hijgen op de tegelvloer. De warme wind waait gierend rond het huis echter, hij brengt geen verkoeling. Het oudere echtpaar is loom en de man valt in slaap op een bank in de tuin. De vrouw zit bij haar honden in de niet-meer-koele kamer. ‘Het spijt me jongens. Kouder kan ik het niet maken voor jullie.’ Weer geeft ze fris water in hun drinkbak, de ene hond maakt er gebruik van. Geen soelaas, hij blijft met open bek snel ademen. De vrouw heeft medelijden, maar weet niet hoe verder te koelen. Uiteindelijk gaat ook zij liggen in huis op de sofa en valt in een diepe slaap. Ze schrikt wakker van een harde klap, de gordijnen waaien open bij de terrasdeuren, een doos waait door de kamer, de honden schrikken. Weer een keiharde klap, ze ziet de bliksem nu. ’Barend, Baarend,‘ roept ze naar haar man in de tuin. Hij reageert niet. Ze denkt: hij heeft zijn hoortoestellen uitgezet. Opnieuw een verblindende lichtflits en direct een oorverdovende slag. Het onweer is nu heel erg dichtbij. In drie slagen zit het recht boven hen, middenin het duingebied. Ze is er als de dood voor en durft niet naar buiten. Ze roept weer door de open deur: ‘Baarend, Baarend.’ Ze huilt, wat kan ze doen? Straks wordt hij getroffen! Dan ziet ze een tennisbal liggen en mikt, boven op zijn borst, raak! Barend komt heel traag overeind. Zijn vrouw gilt: ‘Barend naar binnen!’ Maar voordat ze haar zin heeft afgemaakt, is er een scherpe bliksemschicht en een enorme donder. De lichtflits heeft de droge heide geraakt en brandt… . Barend komt schuifelend naar binnen met zijn rollator, het regent nog steeds niet, ze bellen 112.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Barend is de meest koele kikker. Die man heeft volgens mij zoveel meegemaakt, een kleine onweersbui krijgt hem niet klein. Mooi verhaal en doeltreffend bij het huidige weer.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, ik voelde de paniek ook! Goed geschreven, en inderdaad mooi passend bij de weersomstandigheden van vandaag! Heel mooi verhaal, goed voor een dikke duim! :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De andere hond geeft geen soelaas. boven hun - boven hen Ze belt of hij belt 112 (?). Ik voel de hitte ook. Sorry, ik ga even iets koels dringend. Echt een verhaal van nu.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk verhaal Marie, herkenbare setting, mooie tempowisseling, goede clou en perfect binnen de opdracht. Ik mis alleen de rol van de honden een beetje in het tweede deel. Misschien zouden zij Bernard moeten wakker maken... Goede tips van Tja.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Tja. Fijn dat je weer laat horen van je! -De andere hond geeft geen soelaas. Hier bedoel ik dat de hond die drinkt, het geen soelaas biedt. Ik ga erover denken om het duidelijker te maken. -boven hun - boven hen: dank, verandert nu! -ze bellen 112, dit echtpaar doet echt alles samen, zelfs bellen. Maar misschien mag dat schrijftechnisch niet?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Bartsnel voor je mooie beschrijving van mijn tekst en leuk dat je de opdracht zo herkent. Ik heb me daar ook uitdrukkelijk opgericht. De honden, die ondersteunen de snikhitte beleving. De echtgenote durft ze niet naar buiten te sturen, zo bang is ze.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw Marie, heel goed opgebouwd binnen de opdracht. Goede vondst die honden om de sfeer te benadrukken. Wel rijst mij de vraag of Barend zijn gehoorapparaten inderdaad uit heeft, of dat hij de paniek van vrouwlief wel gewend is, terwijl hij geen spatje onrust ervaart. De niet-koele kamer...ik vind dit niet mooi. Waarom geen 'benauwde' kamer? Mijn complimenten, ik was geboeid van begin tot het eind. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal, Marie! de tijdsdruk zit er goed in. En de combinatie van deze HP met Barend is heel treffend gedaan: ik zie ze gewoon voor mij. En net als Connie denk ik dat hij zijn gehoorapparaat niet uit heeft, Hij is gewend aan, in zijn ogen, overbodige paniek van zijn vrouw. ;) De tips ter perfectie zij hierboven al genoemd. Met heel veel plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gevonden, leuke personages en heel toepasselijk verhaal met dit weer. Ik had wel even vraagtekens bij de koele tegelvloer in de niet-koele kamer waar het niet koeler te maken is en ze het zo warm hebben. Is de tegelvoer in die hitte nog wel koud?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Connie. De kamer is niet benauwd, zo wordt dat niet ervaren door de hp. Hij is echt niet-koel meer. Ik ga erover na denken. ben er nog niet uit. Grappig dat je nadenkt over het echt uitzetten van het gehoorapparaat van Barend. Dit is een gedachtengang van de hp. Je weet het maar nooit met die mensen en hun apparatuur! Ik denk dat ik het ook zachter zou zetten, scheelt een hoop gezeur en lawaai. Onweer hoor je toch wel, heb ik zo het gevoel. Hartelijk bedankt voor je complimenten, ik heb er over zitten zweten!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marceline, Die gehoorapparaten weten wat! Grappig dat die jou ook zo opvallen in de tekst.. Dank voor je complimenten

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Dreaming. Daar zeg je wat, is de tegelvloer nog wel koud. Relatief wel, bij de snikhitte. Maar het verkoelende effect is minimaal voor de honden. Ik heb koud weg gelaten nu. Dank je voor het mij laten nadenken! Waarschijnlijk voelen de honden de luchtdruk van het naderende onweer, de brand en zijn ze daarom zo aan het hijgen. Fijn dat je mijn tekst kan waarderen!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marie, Een verhaal waar de warmte uitspringt. :o Graag gelezen en hopelijk wordt de brand vlug geblust. Tja, die gehoorapparaten weten wat. Ik heb er sinds enkele maanden ook mee te doen. Het is heerlijk om ze stiller te kunnen zetten. De wereld wordt zoveel vrediger. Muziek beluisteren is moeilijker, daar valt veel moois weg. Maar ja, zo heeft iedereen z'n zorgen, hè? Nog een fijn weekend toegewenst. :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mv.Marie, ... wat een fijn heet zomers verhaal. Ik denk dat Barend een man is, waarop je kunt bouwen. Het kan trouwens best zijn dat de batterijtjes leeg waren. Maar goed, bij zulk onweer... Met plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank u Blavatski. Fijn dat u mijn tekst waardeert. Sterkte met die gehoorapparaten, fijn dat de wereld er vrediger door wordt, maar idd erg jammer van de muziek. Een hele fijne avond gewenst

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Riny. Mooie woorden schrijf je voor me, doet me goed! Ik vind het zo grappig dat zoveel reacties gaan over de gehoorapparaten!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank schrijfcoach Odile, voor het compliment. Ik straal ervan. De opdracht van deze week paste me als een jas, ik vond het heerlijk om te doen, bedankt voor het bedenken! Dankzij het mooie advies van het grote-schrijf-doe-boek van Stiller. Ik geniet van de oefeningen.