Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#147 - De bevrijding

Opnieuw schuiven er vrouwen aan en de kring wordt groter. De laatste zonnestralen bewegen door de bomen als gouden draden. De open plek in het bos is moeilijk te vinden maar het is alsof er ANWB borden zijn geplaatst. Van een continue zuiver gezang krijg ik het koud en warm tegelijk. De nimf stopt met zingen en de plotselinge stilte geeft een serene rust. Ik sluit mijn ogen en een gelukzalig gevoel kruipt in me. Wanneer heb ik voor het laatst stilte mogen beleven? Na een volle minuut beginnen de vrouwen om mij heen zacht te hummen en ik hum als vanzelf mee. Het hummen neemt in volume toe en ik doe overtuigend mee. Als ik mijn ogen open zie ik tot mijn verbazing dat vrouwen zich langzaam van hun kleding ontdoen. Het voelt heel natuurlijk en ook hier doe ik aan mee terwijl ik zo preuts ben als Majoor Bosshardt. De zon heeft zich verscholen en er is een groot kampvuur waar we naakt omheen dansen als een stelletje Afrikaanse stamleden. Ik ben zelden zo gelukkig geweest. Plotseling verschijnen er drie mannen in jagersoutfit. Met open mond staren ze naar ons. De magie is voorbij. We voelen ons aangerand en grissen onze kleren bij elkaar. Binnen een minuut is iedereen verdwenen. Ik neem op dat moment de beslissing. Ik word kluizenaar op een berg in Oostenrijk.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, ... je hebt me laten schateren en me weer teruggebracht achter mijn pc. Het was me een morgen van dollen, trollen en geesten. Er wacht nu een Hollandse Nieuwe op me. :lol:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@I-Kat ook ik moest lachen, die veromde jagers ook om zomaar de rust te verstoren. Maar behalve de lach lees en herken ik ook 'het genoeg hebben' van de maatschapij zoals deze is. Mooi verhaal :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, Wat een leuk verhaal! Je titel is top: het slaat zowel op het ritueel met de vrouwen als de lucht naar eiland Yap (by the way: waar ligt dat?) Mag ik ook een tip geven? je moet altijd uitkijken met bijvoeglijke naamwoorden. Het beste is om ze helemaal te vermijden en te tonen wat je bedoelt. Volle teugen, echte stilte, bloedmooie nimf: Het zijn clichés, probeer er eens wat anders voor te bedenken. Maar dit gezegd hebbende: een geweldig verhaal, met veel plezier gelezen!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, dank je wel! @Marceline jaaaaa zeker mag je tips geven, daar heb ik heel veel aan. Ik heb het een en ander aangepast en zal er in het vervolg op proberen te letten. Misschien nu nog niet perfect maar ik zal er nog wat langer over nadenken, top!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag i-kat, Wat een mooie en op het einde hilarische vertelling. Ik heb het met veel plezier gelezen. :o Vlot geschreven en mooi van stijl. Als schrijfcoach moet ik toch even zeuren :o Voor mij voelt het beter aan als je de mannen met open mond laat staren. punt De magie is voorbij. geen direct meer Kun je daar in Yap op SOL schrijven? We willen je bijdragen niet missen. :)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn dank is groot schrijfcoach Blavatski en ik neem uw commentaar uiterst serieus. Ik heb het aangepast en kom hier graag. Yap (onderdeel van Micronesië) is te saai voor mij maar zeer aan te raden voor mensen die mantaroggen zien nog op het verlanglijstje hebben staan :D

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, je zet de magische, serene sfeer goed neer en het einde komt onverwacht en als een klets koud water in de warmte: hier is het normale leven en het dringt ongenadig binnen, rand deze vrouwen die net nog zo gelukkig waren aan met hun blikken. Prachtig. Die duikinstructeur ging me wat snel. Ik dacht dat toen ik las dat ze het aanbod ging accepteren dat ze zich bij deze kring van spirituele vrouwen ging aansluiten. Duikinstructeur was ineens wel erg aards. In de tweede alinea zit ik helemaal in de sfeer, je roept er een trance-achtig gevoel mee op. Die wordt voor mij even verbroken door deze zin: Ook dat voelt heel bevrijdend. Misschien door de zinsbouw, het beginnen met ook, of misschien omdat heel de zin overbodig voelt en voor mij de tekst verstoort. Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik merkte alleen dat dat me uit de happy-space haalde , die je met de rest van de alinea voortreffelijk oproept.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy en Tim, fijn dat jullie het waarderen! Dreaming, je hebt gelijk, ik heb die zin weggehaald, dank je wel. Daar leer ik veel van vooral omdat je het goed uitlegt ook al denk je niet zeker te weten wat het is. Volgens mij was dat te veel uitleg en moet ik de lezer laten voelen dat ze het bevrijdend vind. Kennelijk ben ik dan niet overtuigd dat de zinnen dat voldoende tonen. De duikinstructeur houd ik er nog even in omdat ik even geen goed alternatief zie. Ik wil duidelijk maken dat Nederland te druk is voor haar en zij minder verstoring wil. Super dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te reageren! Vind ik zelf nog wel eens lastig om te doen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, ik heb erg genoten van je vertelling. In de eerste 2 alinea's schets je een prachtig beeld, sereen is denk ik de goede kwalificatie daarvoor, dat ruw wordt verstoord door de jagers in de 3e alinea. Laat ik nou net mijn serieuze bril op hebben, vandaag; ik vind dat heel jammer dat de sfeer wordt verstoord, maar zie daar niet heel veel humor in. Wel een nuchtere reactie om te kiezen voor die betrekking op Yap. Maar misschien zit daar wel de grap?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voel de ontgoocheling van de HP als de jagers haar betrappen :D :thumbsup: Eens over de ook voor mij, onverwachte beslissing. Als je eerder laat merken dat ze met een dilemma zit komt die clou niet onverwacht. Je gebruikt veel vergelijkingen in dit stukje. Ik vind dat niet waarheidsgetrouw overkomen. Misschien een paar schrappen? Die zonnewende maakt veel bij ons los. Meestal slaap ik op 21 juni 's nachts gewoon! ;)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Blavatski, jazeker maar nu twijfel ik over wat Marietje zegt. Valt me nu ook op die vergelijkingen maar ze hebben wel een functie. Kan vast anders maar weet even niet hoe. Ton, de humor zit in sommige vergelijkingen welke Marietje aanhaalt maar als dat er niet uit komt is dat misschien vanwege de schrijfvorm. Ik moet daar over nadenken. Ik vind het zelf ook wel een grappig idee als ik me die mannen voorstel, lekker stoer om te jagen en dan die blote vrouwen tegenkomen maar voor de vrouwen zeker niet grappig! Yap was ook grappig bedoeld, ik twijfelde over vuurtorenwachter op Palau en de kluizenaarsvacature maar dacht dat dat misschien te flauw over zou komen. Achteraf een mindere keuze maar ik laat het even zo. Dank voor je aandacht weer! Marietje, ik zie het nu ook, ik gebruik een paar keer 'als'. Ik moet er over nadenken hoe dat anders kan. Ze hebben allemaal wel een functie maar als je er op gaat letten is het irritant. Misschien komt er nog iemand met alternatieven of kom ik er later wel op. De clou mag van mij onverwacht zijn maar een kleine hint over haar onrust is wellicht op zijn plek. Dank voor je uitgebreide reactie, heel fijn! En ik slaap ook gewoon door hoor de 21e :D

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, vlgs mij moet je je verhaal niet veranderen omdat ik toevallig de pointe mis, waar veel anderen die niet missen. Ik ging te veel uit van de rituelen die ze uitvoerden en had daardoor zelf niet de geestelijke souplesse en/of de herinnering om de link te leggen die anderen wel legden. Zie alsjeblieft mijn 1e reactie niet als diskwalificatie; ik vond oprecht jouw verhaal heel mooi!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, de kluizenaarsvacature vind ik wel heel tof. :p En graag gedaan. :) Soms roept een verhaal mij om een uitgebreidere reactie en dit was er zo een.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming, je hebt me overgehaald. Had ik gelijk moeten doen! Ton zeg altijd wat je wilt zeggen, ik begrijp wat je zegt en ik heb graag dat je eerlijk bent. Ik zoek zelf ook nog naar hoe ik het beste kan aangeven wat ik van een stuk vind, we blijven leren :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag i-kat, Leuk dat je voor de job van kluizenaar kiest. Dat levert je van de SOL-leden een warme glimlach op. Ik zou de laatste zin korter maken (lekker schrappen, zoals ons hier geleerd wordt). :o "ik ga het aanbod accepteren" kan helemaal door de delay-knop weggetoverd worden.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Blavatski, ik heb er geen probleem mee om te schrappen, de delete knop heb ik goed gebruikt. Hoop dat het niet te veel is. Iemand moet me er gewoon op wijzen, dat redigeren is zo leerzaam. Hopen dat ik het de volgende keer zelf zie.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tweede en derde alinea vind ik heel naturel en geloofwaardig geschreven. De openingszin vind ik ook heel mooi, omdat die meteen de situatie schetst. Lastig vind ik ‘De open plek … is moeilijk te vinden’ omdat op het moment van die zin er al vrouwen aangeschoven waren en de kring al groter geworden was. Ik heb je verhaal een keer gelezen zonder de eerste alinea, en eigenlijk gaat dat ook prima (is constatering; geen pleidooi om de eerste alinea te schrappen). Wrang einde. Opgaan in groepsgebeuren en zelden zo gelukkig zijn, daarna vanwege een incident kiezen voor eenzaamheid (alsof de hp het gevoel heeft dat dit geluk niet voor haar is weggelegd)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, ik vond de tweede alinea heel sfeervol. Wat een ontgoocheling die verschijnende jagers. Graag gelezen, Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb ook gelachen om je slot! de observaties en vergelijkingen in het voorgaande geven ook al subtiel aan de de hp eigenlijk te nuchter is voor de omschreven magie, maar gewoon hunkert naar rust, daardoor is het einde nog wel onverwacht, maar ook kloppend

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gs ik begrijp je punt van de open plek, ik voelde daar ook wel dat het niet top beschreven is maar laat het vooralsnog staan. Ik vond het lastig op gang te komen en tijdens het schrijven verzon ik het verhaal. Fijn dat je zo uitgebreid reageerde! Connie, dank je! Dreaming, ik weet ook niet waarom ik dat niet gelijk heb gebruikt...fijn dat je nog even terug kwam! Schrijvenmaar, zo is het precies, ik ben blij dat je dat er uit hebt gehaald Schrijfcoach Blavatski, wat een domme fout van mij, geen zeur, een terechte correctie, veel dank!