Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#147: Valavond 2017

‘Nog maar een kleine week en dan is het zover,’ zegt Jans Pommerans uit Nieuwerschans, terwijl ze aan haar wimpers plukt. ‘Het komt best goed met je, je hebt de lessen zo goed doorgenomen uit het Boek der Schaduwen. Er kan echt niets mis gaan,’ hoort Jans haar beste vriendin Jaukje zeggen. Zij komt al jaren op een coven (jaarfeestenbijeenkomsten) en kan met weinig concentratie vliegen op haar bezemsteel naar alle uithoeken van het land. ‘En samen met mij lukt het je toch ook, gewoon meer in jezelf, in Moeder Aarde en Vadertje Zon geloven,’ Jaukje lacht schalks naar Jans en knijpt liefdevol in linker wang. Jans zucht diep: ‘Als jij het zegt Jaukje, dan moet ik het wel geloven.’ Haar stem klinkt weifelend, heeft niet het overtuigende karakter van die van Jaukje. ‘Wil je me nog eens vertellen, wat ik zal mee maken de 21ste?’ Jans is nog niet gerustgesteld. Jaukje: ‘Wij vrouwen zijn toch al sedert 15de eeuw voor Christus al met onze toewijding bezig met de Natuur. Wij noemen het nadrukkelijk zo, omdat wij in samenhang met en vooral toegenegen zijn tot die natuur. Wij Wicca’s willen toch nooit iemand of iets benadelen, omdat we geloven dat we dat in drievoud terug krijgen. Wij kijken wel beter uit! Als jij een spreuk uitspreekt, lukt het toch ook? Toewijding is bij jou een opperste gave Jans. Veel meer dan bij mij. En je weet dat juist deze karaktereigenschap jou zo’n bijzondere Wicca maakt. Stralen zal je, volgens mij, om 24.00 uur op de 21ste! Ik beloof je je mijn toewijding te zenden op dat moment.’ Eindelijk is het zover. Jans stapt elegant op haar bezem, struikelt heel lelijk en heeft erge pijn aan haar linker heup. De Wicca’s snellen toe en bellen de ambulance…

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, ...ach heden, het loopt weer uit op een struikelpartij. Het zal ook een heel gedoe zijn om voor het eerst op een bezemsteel het luchtruim te moeten kiezen. Ik ga me toch eens verdiepen in de Wicca's.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jans Pommerans uit Nieuweschans, klinkt als het begin van een mop dacht ik gelijk en dan komt later die eindzin, erg grappig! Jaukje gebruikt erg vaak het woordje wij, misschien kan dat anders om het wat prettiger te laten lezen?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ mw Marie over lachen gesproken, lig krom. Nu ben ik als heks van nature al krom maar ik moet maar zien hoe ik hier nog uitkom :lol: die namen, geweldig en de ambulance op het einde, heerlijk contrast. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mw Marie, Jan Pommerans, ik was haar helemaal vergeten maar nu zit dat hele liedje weer in mijn hoofd. Hoe krijg ik het er weer uit :D Maar wat een geweldig leuke Wica vertelling, met een subliem einde. Ik heb het met veel plezier gelezen, En als ik wat kleien tips mag geven? Iets tussen haakjes is niet prettig omdat hetgeen tussen haakjes staat volkomen negeert mag worden en twee keer 'toch' vlak bij elkaar leest niet zo fijn. En verder begrijp ik nooit wat ik mij voor moet stellen bij een schalkse lach. Kan dat ook uitgelegd worden. Maar al deze zeurpieterij gezegd hebbende, met veel plezier las ik dit verhaal

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, Een grappig verhaal schud je hier uit je Wicca-mouw., Marie. Ik heb er van genoten ondanks dat ik hier en daar slordige foutjes opmerkte. Lees de tekst eens hardop om jezelf te corrigeren. Was je wellicht erg gehaast? Ik ben ook niet zo gecharmeerd van Vadertje Zon. Zo'n groot en machtig hemellichaam mag, volgens mij, niet in een verkleinwoord genoemd worden. :o Ik wens je een zonnig weekend toe.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Riny. Dat vallen komt door schrijfcoach Blavatski: Valavond, de naam voor Zonnewendeavond voor mij weer inspiratie en van het een komt het ander... .

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank i-kat, Nancy en Marceline en schrijfcoach Blavatski. Fijn dat ik jullie heb mogen laten lachen, dat wilde ik ook graag. Al jullie punten ter harte genomen in mijn tweede versie hieronder: ‘Nog maar een kleine week en dan is het zover,’ zegt Jans Pommerans uit Nieuweschans, terwijl ze aan haar wimpers plukt. ‘Het komt best goed met je. De vlieglessen zo goed doorgenomen uit het Boek der Schaduwen. Er kan echt niets mis gaan,’ hoort Jans haar beste vriendin Jaukje zeggen. Zij komt al jaren op het coven en kan met weinig concentratie vliegen op haar bezemsteel naar alle uithoeken van het land. ‘En samen met mij lukt het je toch ook, gewoon meer in jezelf, Moeder Aarde en Vader Zon geloven,’ Jaukje lacht schalks naar Jans en knijpt liefdevol in haar linker wang. Jans zucht diep: ‘Als jij het zegt Jaukje, dan moet ik het wel geloven.’ Haar stem klinkt weifelend, heeft niet het overtuigende karakter van die, van Jaukje. ‘Wil je me nog eens vertellen, wat ik zal mee maken de 21ste?’ Jans is nog steeds niet gerustgesteld. Jaukje zegt: ‘ Vrouwen zijn toch al sedert 15de eeuw voor Christus met toewijding bezig met de Natuur. Het wordt nadrukkelijk zo genoemd, omdat de samenhang met en vooral toegenegen zijn tot die natuur zo belangrijk voor Wicca's is. Nooit willen we iemand of iets benadelen, vanwege het geloof het in drievoud terug te krijgen. Wij kijken wel beter uit! Als jij een spreuk uitspreekt, lukt het toch ook? Toewijding is bij jou een opperste gave Jans. Veel meer dan bij mij. En je weet dat juist deze karaktereigenschap jou zo’n bijzondere Wicca maakt. Stralen zal je, volgens mij, om 24.00 uur op de 21ste! Ik beloof je je mijn toewijding te zenden op dat moment.’ Eindelijk is het zover. Jans stapt elegant op haar bezem, struikelt heel lelijk en heeft erge pijn aan haar linker heup. De Wicca’s snellen toe en bellen de ambulance… P.S. Ik hoop dat jullie nog steeds kunnen lachen en schrijfcoach Blavatski de slordigheidjes eruit zijn! U heeft mij geinspireerd tot een volledig kort verhaal! En misschien in de toekomst een bundel van korte verhalen met als link de gebeurtenissen jaarlijks terugkerend. Dank nogmaals! Voor jullie allemaal een fijne zonnige dag!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw Marie, wat een heerlijk verhaal en wat een zielige ontknoping. Heel leuk het contrast tussen het verheugen op de bijeenkomst en dan de struikelpartij met de bezemsteel. Knap gedaan! Even off topic: ik heb onlangs mijn eerste 25 uitwerkingen van weekopdrachten in eigen beheer laten bundelen, voor intimi. Met een inleiding erbij begrijpen velen nu wat mij boeit en krijg ik veel positieve reacties. Dus voor je zelfvertrouwen een goed idee :thumbsup: Fijne zonnige zondag, Connie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Connie. En dank voor je positieve waardering van mijn tekst. Wat een leuk idee, je hebt me weer verder op weg geholpen! Heel in de verte hoop ik met de opbrengsten een goed doel te steunen in Afrika, om mensen daar een opleiding te kunnen geven ten behoeve van hun eigen land. Ik ben weer iets verder, in retour ook een fijne zonnige zondag gewenst!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, Zit ik hier onschuldig achter mijn laptop in plaats van op mijn bezemsteel en moet ik lezen dat jij gevallen bent door mijn schuld. Wat kan ik doen om het goed te maken? :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik verwachtte dat de nadrukkelijke verwijzing naar Jans Pommderans (het is overigens Nieuwerschans, met een r ertussen) een functie zou hebben, maar ik zie het verband tussen het verhaal en het lied niet. Leuk idee, zo zorgvuldig opbouwen, en dan baf, bij het opstappen al vallen, en dan ook nog zo lekker nuchter, de wicca's die de ambulance bellen. Vooral wat Jaukje zegt kan nog een stuk scherper geschreven worden.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Blavatski. Het leven is vallen en opstaan, ook voor Wicca's! Uw aandacht is meer dan voldoende, de pijn zakt al!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je schrijvenmaar. De 'r' heb ik veranderd, scherpe blik, dank je! Ik ben gevallen voor die grappige naam en voor Jaukje is zij wel degelijk: 'Een dijk van een meid.' Het is misschien niet opgevallen, deze ondertoon in de tekst. Fijn dat je de opbouw kan waarderen en dat je langskomt bij mijn tekst!