Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 147 Helios tropos

De visite ging vroeger weg dan ze had gehoopt. ‘Het was hartstikke gezellig, maar we willen voor donker thuis zijn.’ ‘Het wordt vandaag pas heel laat donker’, probeerde zij ze nog vast te houden. De bijzettafeltjes stonden kriskras in de tuin verspreid. Het was een zwoele avond. De barbecue smeulde nog wat na. Overal lagen restanten. Lege - en halflege glazen, besmeurde wegwerpbordjes en afgekloven kippenpootjes. Ze had ze uitgezwaaid bij de voordeur. Het zijn net vogels. Als er één wegvliegt gaan ze allemaal tegelijk. Enigszins teleurgesteld liet ze zich in een tuinstoel neervallen, wreef haar haren uit haar gezicht en nam de schade op. Het was een troep geworden constateerde ze. Tegelijk bekroop haar de weerzin om het op te ruimen. Ze had alle hulp afgeslagen. Iedereen was best bereid geweest, terwijl ze naar hun tas of vest, tegen onverwachte kou, zochten, haar eerst te willen helpen met opruimen. Maar… ‘Nee joh, dat is niet nodig, ik heb het zo gedaan.’ Ze had willen zeggen, ‘blijf alsjeblief langer, dit is zo’n speciale avond, het is de avond van “Hèlios tropos”, dit mogen jullie toch niet onbewust voorbij laten gaan.’ Maar ze zei alleen dat het pas heel laat donker zou worden. De overtuiging die ze in haar stem had gedacht te leggen ontbrak kennelijk voor de anderen. Het vuur was nu helemaal gedoofd, een laatste rookpluim steeg op. Ze volgde hem tot aan het struikgewas, waar het groen in blauw leek veranderd. De lucht die ze inademde werd zwaarder en zwaarder. De dag in haar sloeg om als een bladzijde van een boek. De wending van “Hèlios” ervoer ze aan den lijve. Jammer dat de anderen hier niet op hebben willen wachten, dacht ze in de ochtendzon. Met een opgeruimd gevoel, keek ze naar de troep in de tuin.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea ik was erbij hoor met de hp, heb het ochtendlicht ook zien komen. Mysterieus vind ik de pluim van de bqq: waar het groen in blauw leek veranderd. Daar kan je wel wat mee als je er een langer verhaal van zou willen maken. Inspireert je eigen tekst! Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zocht naar Helios Tropos op Google, en wie schetst mijn verbazing toen ik daar jouw verhaal zag staan met reacties en al. Thea, als dat niet sprookjesachtig is dan weet ik het niet. Ik heb je verhaal met plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reactie. En ja ik had het liefst wat meer woorden willen gebruiken om de sfeer en het mysterie nog meer uit te kunnen diepen. mvrgr

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thea Josephine, Proficiat met de mooie inzending. Je hebt een speciaal zonnewende-verhaal neergezet. Eerst het triviale van de kippenboutjes en de op de grond slingerende glazen en dan de mijmering over de ware betekenis van de helios tropos, zoals jij zo mooi schrijft. Het is fijn om als persoon te mogen ondervinden dat voor geïnteresseerde, zoekende mensen deuren open gaan die voor veel mensen door hun oppervlakkigheid gesloten blijven En dat hoe verder we komen, er nog zoveel mysterieën te vinden zijn. Zij zullen het zonder die vernieuwende energie moeten stellen. :o

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, ik vind dit een mooi verhaal. Je hebt er ook prachtige zinnen in gezet, als goed beelden die de sfeer vertolken; die met die vogels die wegvliegen, en de dag die in haar omsloeg als de blz in een boek. Graag gelezen, én genoten Thea!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Those summer nights. Ik zit nu ook nog buiten met een vestje aan, gewoon omdat het nog steeds lekker weer is. De zin van de vogels zorgde ervoor dat ik dacht dat het een moeder is die haar kinderen ziet uitvliegen. Goed geschreven. M.n. jouw eindzin maakt het verhaal af. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sfeer heb je goed weten weer te geven en wat is het toch jammer als mensen te vroeg je feestje verlaten en jij nog zo veel plezier hebt. Ook dat weet je goed te treffen. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea Josephine, boeiend verhaal, en de rust na het feest heeft me in haar greep. Prettig gelezen, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea, Een bijzonder verhaal. Mooi gedaan. beginnen met het alledaagse van een bbq, het vertrekkende bezoek, de rommel en dan de mystiek. Met veel plezier gelezen.