Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 146 Look around (tweeluik)

Look around (1) Ik zit als van steen Drukte om mij heen Waar gaan ze naartoe Ben dat jagen zo moe Gassen, rijwind, gebrom Gejacht en getoeter alom Zwart asfalt, lijnen van wit Daar waar ik te midden zit Look around round Look around round round Look around (2) Gesloten ogen, gedachten aan jou Ik zie weer jouw ogen, peilloos zo blauw Gesloten ogen, wij liggen in het gras Ik zie ons twee samen, hoe heerlijk dat was Gesloten ogen, zo dicht bij elkaar Ik ruik als ik adem je heerlijke haar Gesloten ogen, het bed dat wij delen Ik voel je warmte tijdens het strelen Look around round Look around round round

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schrijfcoach Greetje, Bij deze schrijfopdracht had ik 3 verschillende inspiratie-invalshoeken, die onverwacht en onbedoeld samenkwamen; 1. ga in de natuur zitten en noteer wat je beleeft, zoals de opdracht luidt. 2. als (voormalig) stadsmens wilde ik nu eens niet in de natuur maar midden op een rotonde mijn beleving laten spreken. 3. 'Dear Prudence' van de Beatles. Midden in de spits weet ik me toch af te sluiten (kwestie van je ogen dicht doen en je focus verleggen) en aan mijn lief te denken, waarbij verschillende zintuigen zich melden. Dit werd voor mij wat veel om in 10 regels te verwoorden, ik wist er 2x 10 van te maken. Daarom een tweeluik.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton Badhemd, en dat rond middernacht! Ik vraag me ook altijd af waar iedereen naartoe gaat. Ik vind 'rijwind' uit (1) origineel en gezien het uur van mijn dag is het bij jou nacht, dus hoop ik dat je nu veilig in deel (2) beland bent. ;)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Ton je bent helemaal los gegaan. Twee nog wel, wat leuk dat contrast tussen onrust en dan rust en liefde temidden van die drukte. Dan maar zeggen dat het niet je ding is. Je hebt toch iets moois en eigens neergezet. Ik heb genoten van je dichterlijke 'uitbarsting' ;) dankjewel. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Elyse, dankjewel voor je reactie. Bij jou geen spits op de berg? Lekker rustig lijkt me dat... En dank voor je bezorgdheid. Ik kan je geruststellen; ik ben van de drukte veilig in de warmte van mijn lief's strelingen beland. Voelde toch een stuk prettiger aan dan die rotonde!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, dankjewel, dankjewel. Je complimenten maken me stil, nou ja gelukkig niet helemaal, maar ik bloos wel een beetje. Fijn dat je hebt genoten, Nancy! Poëzie is niet mijn ding, inderdaad. Maar deze vind ik wel aardig: Ik ben geen dichter Wel opener Geen moordkuil mijn hart Moet het ook rijmen? Nou vooruit, ik kies 'smart' Ik ben geen dichter Wel opener Ontsluit wel een krat En dat elke avond Dat word ik ooit zat

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik dacht al, waar blijft hij nou. Zit je op een rotonde te broeden ha ha. Ik zou de titel veranderen naar de rotonde. Genoten van jouw tweeluik, knap gedaan!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig jouw tweeluik. Als je eenmaal op gang bent is het moeilijk stoppen ;) Ik vermoed nu dat jij de oorzaak was van mijn file afgelopen woensdag. :p Graag gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh Ton, wat een plezier weer. Wat moet jij een soepele hersens hebben: vrolijk, luchtig maar bovenal gezond. Het was een feest om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, Look around a roundabout! Ik weet niet of je geliefde nog steeds die Esina is, weet wel dat ik jaloers begin te worden. Ik kijk dus niet naar jouw (2), alleen naar jouw (1) waar 'rijwind' inderdaad opvalt als origineel. Een Westlander die dicht, het is ongekend. Ben trots op je inspanningen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijvenmaar, ja met gesloten ogen in de spits op een rotonde... dat moet wel tot iets bijzonders leiden. Blij dat jij het leuk vindt! Maar die rotondes van tegenwoordig zijn ruim bemeten en ook van groen voorzien, dus het gevaar valt wel mee hoor! :) Hartelijk dank voor je reactie!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, nou, daar is-t-ie dus! Dankjewel voor je reactie, ik ben blij dat je ervan hebt genoten! Wel leuk dat jij 'rotonde' voorstelt als titel, dat is nl. precies de titel die ik er eerst aan had gegeven! Maar toen ik nog eens naar de opdracht keek, zag ik dat je maar 10 regels mocht maken en ik zat al aan de 24. Dus toen heb ik het 'tweeluik' bedacht en er een knip in gemaakt. De titel werd toen ook, in lijn met 'tweeluik', aangepast naar de tekst die ik uit 'Dear Prudence' heb geleend onder toevoeging van 1 en 2.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, Dankjewel voor je reactie, fijn dat jij het kunt waarderen! Je maakt wel een treffende opmerking; ik kwam inderdaad heel moeilijk op gang met deze opdracht, ik ben niet zo van het dichten. En toen ik eenmaal een beginnetje had, viel het wel mee. Wat betreft je opmerking over de file van woensdag; not guilty!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Blij dat jij weer een feestje had! Mag ik graag horen, dankjewel! Fijn dat je mijn hersenen complimenteert met hun souplesse, vrolijkheid en luchtigheid. Zo probeer ik ook zelf door het leven te gaan, maar met het klimmen der jaren moet ik ervoor vrezen dat mijn hersenen ooit op 21 september hun gedenkdag gaan beleven. Gelukkig weten ze daar dan zelf niets meer van, een troostrijke gedachte...

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, jalouzie en trots, wat een emoties slinger je mijn kant op. Verwarrend! ik probeer ze vast te houden als bron voor inspiratie voor een volgende opdracht. Doe jij dat dan ook? Of houd jij je voor inspiratie vast aan de gemeentelijke pesterijen met die afvalcontainer? Dankjewel voor je complimenten voor (1), probeer (2) ook eens en vergeet Esina dan even, hopelijk ben je dan ook geraakt. Speciaal voor jou, vanuit het verre Westland, nog een kleine dichterlijke bijdrage over rijmschema; Het schema begint met een a De b komt op regel twee Weer een b volgt gedwee De a komt als laatste daarna Of je vangt aan met de a Met nog een a daarna De b is eindklank nummer twee En alweer volgt een b gedwee Ik sluit af met een dikke :{} voor jou, van Esina!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ton, hoe eenvoudig doe je hel lijken. Met bewondering lees ik (niet alle) diverse bijdragen. Deze week laat ik aan mij voorbijgaan, maar kan wel genieten van de inspiraties van 'mijn schrijfgenoten'. Fijne inspirerende zondag, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, je moet in hart en nieren een stadsmens zijn om inspiratie op te doen langs een rotonde. In jouw geval zou ik achter de duinen vandaan zijn gekomen en gaan pootje baden in zee; om zes uur 's ochtends. Ik heb wel genoten van je dichtkunst. Niet te veel op die rotonde gaan zitten, je kunt er tinnitus oplopen. :)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, zoals gewoonlijk om in te lijsten, jouw reactie! Dank je hartelijk daarvoor, maar ook feestelijk bedankt voor je advies om des morgens om ZES (!) uur te gaan pootje baden, ik pas daarvoor. Mij te vroeg, ik ben erg op mijn nachtrust gesteld. Fijn dat je hebt genoten, dan heb ik weer een keer niet voor niets geschreven... ;-)

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Ton, Het terugkerende Look around vind ik heel goed in dit gedicht. Het bindt de beide gedichten bij elkaar, en het laat je echt kijken. In het echt en in je herinnering (althans, zo lees ik dat gedicht). Ook mooi vind ik dat je in het eerste gedicht echt midden in het verkeer staat, alsof je letterlijk op dat kruispunt staat. In het eerste gedicht heb je me meer te pakken dan in het tweede. Wellicht omdat het tweede iets minder precies is? Als je dat wilt, zou je daar nog aan kunnen werken. Een voorbeeld: hoe heerlijk dat was- dat kun je zo zeggen, je kunt het ook in woorden zo 'laten zien', zoals je in het eerste gedicht doet. Groet! Greetje 146 Look around (tweeluik) Look around (1) Ik zit als van steen Drukte om mij heen Waar gaan ze naartoe Ben dat jagen zo moe Gassen, rijwind, gebrom Gejacht en getoeter alom Zwart asfalt, lijnen van wit Daar waar ik te midden zit Look around round Look around round round Look around (2) Gesloten ogen, gedachten aan jou Ik zie weer jouw ogen, peilloos zo blauw Gesloten ogen, wij liggen in het gras Ik zie ons twee samen, hoe heerlijk dat was Gesloten ogen, zo dicht bij elkaar Ik ruik als ik adem je heerlijke haar Gesloten ogen, het bed dat wij delen Ik voel je warmte tijdens het strelen Look around round Look around round round

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Coach Greetje, dankjewel voor je reactie. Fijn dat je het er precies uithaalt zoals ik me dat had voorgesteld. Mijn grote inspiratie hierbij was Dear Prudence van de Beatles, waar het gaat om om je heen kijken. Dat stamt uit de periode dat zij in India bij een goeroe in de leer waren; zie https://www.youtube.com/watch?v=ylEckICwU2w Die verbinding maakte ik met jouw opdracht, waarbij ik - toch een beetje eigenwijs - de natuur verruilde voor een rotonde in de spits. En het doet mij deugd dat juist de geleende tekst van de Beatles jou zo aanspreekt! Hartelijk dank!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Manon, dankjewel voor je reactie. Ik ben blij dat je het een fijn gedicht vindt, en ja, van de Beatles en mijn lief word ik altijd wat melancholisch. De Engelse tekst (geleend uit Dear Prudence) was het eerste dat ik me opkwam toen ik deze opdracht las, en omdat de Beatles mijn muzikale helden zijn, kon ik het niet laten dit van ze te lenen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, ik lees je nu pas. Ik val voor je tweede gedicht. Veelzeggend: ogen peilloos zo blauw, ik ruik als ik adem je heerlijke haar. Ik kan erin wegdromen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Dankjewel voor je complimenten. Fijn dat je net als ik wegdroomde. Volgende keer hoop ik je op tijd te zien, dan kan ik je nog opvangen als je weer valt... ;)

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooie invalshoek Ton. Waar de meeste mensen inspiratie vinden in rust zoek jij het in het midden van een rotonde, knap werk! Origineel, zo'n tweeluik en toch heb je ze passend bij elkaar gemaakt. Genoten!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Brenda, dankjewel voor je lovende woorden. Het doet me goed dat jij hebt genoten. En daar geniet ik dan weer van, als mensen mijn schrijfsels waarderen. Hartelijk dank, Brenda!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, je complimenten maken we weer helemaal warm van binnen, hartelijk dank! En dat is precies weer de energie waarmee ik een volgend stukje kan maken. Zo is het kringetje weer rond, Blavatski, leuk hè? ;)