Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 146 - Een gedicht in de natuur

Schrijfopdracht # 146 – Langs de dijk … Langs de dijk … Zon, wind en regen – niets houdt ze tegen pinksterbloemen buigen – madelief toont haar zonnige hart koeien blijven grazen – aalscholvers drogen hun veren mollen werpen hoop na hoop in ’t gras Goed zo; laat jullie niet kisten … terug langs de kinderboerderij De ezels begroeten mij – hun oren iets naar achter – Ik aai ze over hun kop en ben intens blij

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Riny, Je hebt goed om je heen gekeken in dit gedicht, en dat is fijn om te lezen. Ik zie de ezels met hun oren voor me. Ook de zin: 'Goed zo; laat jullie niet kisten' maakt me blij. Hij zet me even stil in het gedicht om na te denken over wat je net zei. De zinnen daarvoor worden zo benadrukt, een goed stijlmiddel. Bovendien is 'kisten' een ander woord voor begraven, en dat is een mooie woordspeling hier. Groet! Greetje Kruidhof

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag poëzie coach Greetje, Hartelijk dank voor je fijne reactie. Ik ben er blij mee. Het is precies zoals het is. vrg

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, je hebt toch ook kistkalveren? Waarom moet nu alles gelijk de grond in , #1? Je bent in je gedicht zoals je in je proza bent. Ik voel een blije genietende vrouw.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, vooral die aalscholvers, prachtige vogels met hun vleugels wijd. Graag gelezen, Riny.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ... nee hoor, er hoeft niets gelijk de grond in. Met je niet laten kisten bedoel lik : laat je niet teveel op je kop zitten. Laatst kwam bij een kennisje, de begrafenisondernemer, in functie, bij haar thuis. Zij vertelde dat zij 'kisten' zo'n hard woord vond. Het antwoord van de, in dit geval vrouwelijke begrafenisondernemer was: dan doen we hem toch in een doosje. Ik vond dat zo lief. Ik hoop nog eens 'harder' te schrijven; tot nu toe lukt dat nog niet. Ik weet ook niet in welke bochten ik me dan zou moeten wringen. Dank voor het lezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny. Zoveel mooie dingen al gezegd hierboven, je maakt mij ook blij of we idd er samen langs fietsen! De ezels hebben in mijn hart ook een heel speciaal plekje, aandoenlijke lieve beesten! Heel graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ... ja, lekker fietsen, maar een tandem? :D nou nee! Helemaal met je eens. Dankjewel voor het lezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevr, ... ja, die ezeltjes zijn daar al zo lang. Ik denk dat deze ezels de kleintjes van de ouderen zijn. Maar leuk blijven ze. Dank voor je lieve reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, ... fijn dat je blij werd van het gedicht. Ik heb het met plezier geschreven. Ik maak daar nog wel eens foto's; laatst ook van de aalscholver. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, ... ja, het was genieten op die mooie dag op de dijk. Het is hier zo heerlijk vlakbij. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mv.Marie, ... wat fijn dat je het er ook zo gezellig vond. Ja, die dijk weet wat. Daar staan heel wat stapjes. Dankjewel voor je positieve reactie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, het was heerlijk om mee te fietsen, ook al lukt mij dat helaas niet meer. Maar mij levendig voorstellen lukt me gelukkig wel. Fijn weekend, Connie

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha, een hart onder de riem voor de mollen! :thumbsup: met veel plezier gelezen en mijn bedtijd maar weer wat uitgesteld. Nu ga ik écht stoppen met lezen...

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, een blijmoedig gedicht van een tevreden mens. Toch zou ik een paar kleinigheden veranderen: Zon wind en regen >> Zon, wind en regen niets houdt hen tegen >> niets houdt ze tegen haar zonnig hart >> haar zonnige hart

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... fijn dat je je dat goed kon voorstellen. Doet me plezier. Wat nou zo leuk is, wanneer ik binnenkort weer op de dijk ben, zal ik beslist aan jullie allemaal denken. Het weekend was goed, dankjewel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Joke VG, .. dank voor je reactie. Ach, die mollen. Ze horen er toch ook bij? Ik weet het, soms kunnen ze een gruwel zijn.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, ... ik heb je raad inmiddels opgevolgd. Aanvankelijk had ik ook: zonnige hart staan. Ik dacht echter dat zonnig beter klonk. Niets houdt ze tegen - waarom mag dat geen hen zijn? Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, ... ik heb je raad inmiddels opgevolgd. Aanvankelijk had ik ook: zonnige hart staan. Ik dacht echter dat zonnig beter klonk. Niets houdt ze tegen - waarom mag dat geen hen zijn? Dank voor je reactie.
Riny, dit zegt Onze Taal over hen en hun: Let op: hen en hun kunnen alleen gebruikt worden als er naar personen wordt verwezen; als het om voorwerpen, zaken en dergelijke gaat, is doorgaans alleen ze mogelijk. Dus: 'Ik haal de boeken op en geef ze aan jou.''

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Fijn dat je zo van de natuur kunt genieten op de dijk. Wat zie je aan de dijk? De zee, een rivier, een polder? Je ziet ik ben nieuwsgierig. Een ezeltje, een mol, een aalscholver, och het is allemaal zo wonderlijk mooi. Hoe gelukkig is een mens die van al deze schoonheid en wonderen kan genieten. :nod:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, ik heb genoten, volgende keer wil ik mee langs de dijk! Mooi hoe je kennis 'kisten' vervangt door 'in een doosje doen', doet me denken aan het liefdesliedje van Donald Jones (jaren '60). En nee, Riny, probeer maar niet 'harder' te schrijven; het is mooi zoals je het nu doet, iets anders past jou niet denk ik. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, ik vind jouw stijl erg leuk en spreekt me juist aan, door jouw gevoel. Niet 'harder ' proberen. Je bent een parel, 'houen' zo!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski, ... wat ik aan de dijk zie? Je mag van mij best nieuwsgierig zijn; ik antwoord je graag. Weiland, veel struinruimte voor jong, oud en dier. Het water is een kolk(en) gevormd - als ik dat zo mag zeggen - door de Overijsselsche Vecht en de Nieuwe Vecht plus machines gestuurd door mensenhanden. Het is daar heel fijn wandelen en op de fiets is kun je zo makkelijk naar Dalfsen. Dankjewel voor je reactie. :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, ... dankjewel voor je opwekkend commentaar. Ben er blij mee :nod: De jaren 60, klopt. Wat schrijven betreft: ik zal wel zien wat er nog uit mijn hersendoosje komt.